Full version: Olivträd
idanord
Hej!
Jag funderar lite över olivträd. Jag fick ett stort sådant i sommras, och nu har det börjat växa skott på det. Ska jag beskära det? Hur planterar jag då det skottet som jag har beskärt för att det att växa? i en kruka? och hur långt ner ska jag sätta skottet? Hur länge tar det innan det kommer börja växa?

Jag vore tacksam för något svar! smile.gif

MVH/ Ida
kerstin z5-6
jag tycker du ska avvakta med beskärning till våren -en hel del granar kan styka med under övervintringen
Evin
granar?

smile.gif
andreas i uppsala
säger detsamma, granar? tongue.gif
Evin
Aha....grenar.....Jag är nog väldigt trög idag....

Det tog bara 14 gånger för mig att förstå vad Kertsin menade och inte alls pratade om granar i trädgården och hade svarat på fel inlägg...

Så det kan bli....

/E - borde låta bli vinet om söndagarna
kerstin z5-6
Rimfrostiga granar .. gör tydligen att jag stavar som en kråka smile.gif
Det ska vara GRENAR -så rätt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
kristerh
Håller med kerstin, vänta med klippningen till våren, fast jag vet inte om man kan ta sticklingar på oliven wink.gif
om du förvarar den under en växtlampa på vintern samt snålar med vattnet så kanske den inte får grentorka på vintern.
krister
mira
Jag har ett olivträd som är så där en meter och har haft tur med övervintring ( vinter två!!!!!!!). Nu har jag lite funderingar om jag vågar klippa lite och hur så fall? Grenarna är lite spretiga och och tunna. Tänkte att om jag klipper så får jag trädet att bli mer kompakt i kronan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon