Caprice
Var på Hus&Hem-mässan idag, där det bla såldes lök.. wub.gif
Blev Madonnaliljor, Iris, Tigerliljor mm..
Och den här:



Inte en enda träff när jag söker på den i Sverige..!
Ska kolla runt lite till, finns info utomlands...
Enligt försäljaren är den härdig i Sthlmstrakten, men fick rådet att plantera den till våren... Blir lite osäker på härdigheten själv, försäljare på mässor har ju tyvärr tendens till att tänja härdighetsgränserna... wacko.gif

Undrar om möjligtvis någon har erfarenhet av den...?

Caprice
wolkenkrabber
VILL HA HATAR ATT BO I LAPPLAND INGAT HÄNDER HÄR :'( MÅSTE IFRÅN ÖSTERSUND :'(



sorry behövde skrika av mig
renate
Det är ja den jag köpte på älvsjömässan i våras.Den är en meter hög nu,om jag minns rätt var min blomkolv vit.Den står i rabatten än men jag ska ta upp de och plantera i kruka.Den får bo i fd. pannrummet under vintern,frostfritt .
Är det den?
Caprice
Är det samma renate...?
Min ser ut att ha vågigare blad... Fast bilder jag sett av den på nätet, så ser stammen likadan ut... rak med vita "prickar"..
Har hittat den på tyska sidor, där heter den tydligen Drakenwortel (står på påsen oxå)... På tyska sidor står det även att den ska vara "winterhardy"

Kommer nog att göra som du, förvara lökarna frostfritt...

Caprice
Åsa K, zon 1
Drakkalla, drakblomma eller djävulsblomma.
Kärt barn har många namn ohmy.gif

Härdig i zon 1.

Jag köpte min lök i Danmark för några år sedan och planterade den i kruka och övervintrade i utrummet. Den vissnar ner på vintern. Så visst går den att ha även i Norrland tongue.gif

Förra hösten gjorde jag ett expriment och planterade ut en lök för övervintring och "jisses" vilka blad det blivit i år och blommat har den också. En rejält stor svartlila kolv som skall lukta väldigt illa, jag stack inte näsan i den.

I våras sålde jag lökar av den här på odla nu. Den förökar sig bra och inte svår att odla. I boken Medelhavsväxter skall det finnas att läsa om den.
Helen i Piteå Zon 5
Den växt som Renate har ser ut som min Arum cornutum - Mexikansk underblomma, den löken köpte jag också på trädgårdsmässan för 2 år sedan. Det är en lök som börjar växa på ett fat utan jord, utan vatten, och blommar med en vit blomma som STINKER så vidrigt att den går INTE att ha inomhus. Då den blommat färdigt kommer dom fina palmliknande bladen och man ska plantera ner den i näringsrik jord. Före frosten gräver man upp eller tar in krukan och förvarar löken mörkt, torrt och svalt några månader för att sedan börja om igen till våren. /Helen
Caprice
Åsa,
tack för informationen...!
Då vet jag lite mer hur jag ska göra....

Tråkigt att man inte kan lita på försäljare.. mad.gif

Men tur att det finns vettigt folk här att fråga...! wub.gif

Caprice
renate
Jag har grävt upp min planta i dag,satt den i en stor kruka och ställde den i snickarboden frostfritt.Gjorde jag rätt?Jag minns att jag en gång köpte en Djävelsklo på Botan i Götebog,den hade jag i stenpartiet några år,sedan försvann den.(Jag glömde av den)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon