Full version: [B]myecel[/B]
monztah
Jag är en "nykomling" här, och undrar lite (mycket) om att odla egna champinjoner...:wub:

Har sökt i hela forumet om champ.odling, hittade massa "matnyttigt" men lyckades inte förstå hur man ska få tag i myecel, så jag kan odla själv. Har frågat på varenda trädgårdshandel, men de har aldrig såna där lådor juh...! Dessutom bor jag väldigt öde, så jag undrar om man kan köpa färska champinjoner och trycka ner dem i jord i en frigolitlåda, och ha i källaren - kan det lyckas??

Nån som vet? Hoppas, hoppas...

//monztah
Gossen Ruda
Det finns nog inte många här som odlar champinjoner men sök på nätet. Jag sökte på Google, "champinjoner odling", och fick 134 länksvar.
KURT
Det har diskuterats tidigare och det finns mera information på andra forum., tex forum för "magisk svampar" . Man får bortse från att de flesta där verkar intresserade av att odla helt andra svampar än champinjoner!

Så vill man odla upp eget mycel så måste man alltså hitta en fullvuxen champinjon med mogna sporer (inte de där små runda omogna champinjonerna som oftast säljs i grönsaksdisken). Sedan skall sporerna skakas ur på ett lämpligt odlingsmedium och odlas sterilt, sedan kan man tillsätta det till välgödslad jord.

Men det bör också gå att köpa champinjonmycel.
monztah
OK, tack för tips! Visste inte att de man köper i affären ofta är omogna..Då ska jag försöka få köpt champ.mycel istället, så kanske det blir enklare. Det måste väl vara nån firma som säljer det...

//monztah

PS: bor på en ö med bara en matbutik, som nästan ALDRIG har färska champinjoner nämligen sad.gif
fruberglund
Såg såna lådor på Plantagen när jag var dit häromdan. Funderar på att köpa men måste kolla upp lite hur det funkar först smile.gif

Har fattat det som att det är relativt lätt att odla champinjoner själv. Vi äter mycket champinjoner för det är så gott tongue.gif
annaridell
Tror att hasselfors har. de har ju hemsida. Och om någon trädgårdshandel säljer hasselfors kan de kanske ta hem dem. Om man ska lyckas med flera skördar från ett och samma block så krävs det kontrollerad miljö, med temperadtur o ljus. Annars kan man få ut en skörd från ett sådant block jag tänker på. Går att ställa varmt, tex i pannrum eller tvätt stuga. Ställ en hink bredvid fylld med vatten som ökar luftfuktigheten. Har du fått tag på block så står det nog beskrivning på det. Men annars så luckrar man ytan och vattnar. Väntar.
Kattgräs
Detta är en länk till försäljning av champinjonmycel. Vet inte om de säljer till privatpersoner, det verkar vara mest för yrkesodlare.

När jag gick en kurs i mykologi, hade vi en odlingslåda med champinjonmycel. Den var ungefär så stor som en flyttlåda, med mycket mull i. Jag tror vi la tidningar över för att det skulle vara mörkt och hålla fukten men inte mögla. Minns inte mer, eftersom det var rätt länge sedan. huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon