Victoria
Hej,

Vår svartvinbärsbuske har sett eländig ut hela sommaren. Bruna fula blad och lite skrumpna bär, så vi har inte ens plockat av den. Den var lite så här förra hösten när vi flyttade in, men vi reflekterade inte så mycket över det när det trots att var höst och blad ändrar sig. Fast bären var fina föra året. Två röda vinbärsbuskar som står bredvid den svarta, ser likadana ut, fast bara på den sidan som vetter åt svartvinbärsbusken. Ena röda busken har sett riktigt risig ut i år. I övrigt är båda buskarna fina och har burit fina bär i år. Vad kan det vara. Osynlig ohyra eller någonsjukdom? Hur skla vi göra för att busken skal bli bra och att det främst inte sprider sig till närliggande buskar? Tacksam för svar!


Jag har tagit en bild, men jag vet inte hur man laddar upp den här? Ifall någon sklle vilja SE hur den ser ut smile.gif

// V
Eriq
Om du går in på Fotoalbumet kan du lägga upp din bild där och sedan infoga den i den här tråden. Hur det riktigt går till är jag inte säker på, jag är helt ny här. Men det bör finnas mer info i albumet. Jag ska själv fixa ett album när jag sitter vid min dator hemma.

Och för att återgå till ämnet, det låter ju onekligen som något smittsamt, men jag skulle gärna vilja se en bild. Hoppas du lyckas få till ett album!
Victoria
OK, jag testar att få med bilden, men jag var tvungen att dra ner den så mycket så det syns inte så väl sad.gif Hoppas någon har ågot svar.

// V

Victoria
En lite bättre närbild.......

Ska kanske tillägga att busken står precis bredvid två rabarberbuskar. De kanske inte trivs ihop eller jag vet inte, en tanke bara?! Rabarberbuskarna är annars hur fina som helst.

// V

Åsa, mälardalen zon 2
Är det torr eller blöt mark där vinbärsbuskarna står??

Har du gödslat med något??

Har du använt något ogräsmedel i närheten?



(Brukar knopparna på busken se ut som stora runda ärtor på vintern? Tycker nämligen att några av de torra bladen ser något smala ut och ändring i bladutseende kan tyda på vinbärsgallkvalster)
Victoria
Hej Åsa,

Inget gödsel eller ogräsmedel och jag tror varken det är torrt eller blött. Lagom. Grannbuskarna som oxå är lite angripna står ju "ovanför" denna busken, så de är ju isf kanske lite torrare pga bättre avrinning.

// V
Maria R
Hej!
Sitter med Växtskydd i trädgård, Pettersson-Åkesson, och läser om flera otrevliga skadegörare:

"Vinbärsgladgallmygga:
De unga skottens blad blir missbildade, vecklar inte ut sig på normalt sätt och svartnar slutligen. De vita till svagt orangefärgade, 2-3 mm långa larverna lever i de veckade partierna på bladen. Larverna förpuppar sig i en kokong i jorden. Vinbärsbladgallmyggan angriper särskilt svarta vinbär och kan uppträda med 2-4 generationer per år.
Åtgärder: Vid svaga angrepp kan det räcka med att ta bort angripna blad. Vid mer omfattande angrepp behandlas upprepade gånger med kemiskt medel."

Om det skulle vara fråga om denne gynnare, så borde du se larver i bladen.

Mvh, Maria R
Cilla
Det skulle kunna vara gallmyggan men larverna har nog redan förpuppat sig, och årsskott och blad har varit svartare på de angrepp jag sett.

Vinbärsgallkvalstret är vanligare - syns bäst på knopparna som sväller upp. Om det finns bladknoppar som inte slagit ut i år på busken kan det vara den.
Maria R
Hej!
Det är ju höst ja... det där med larver och förpuppning. wink.gif

Här var ju även den röda vinbärsbusken angripen. Jag tror att det är ganska ovanligt med gallkvalster på röda vinbär, vad har ni för erfarenhet av detta?
Mina svarta vinbär har gallkvalster, men de har inte uppvisat några svartnande blad.

Maria R
Zanna
Mina vinbärsbuskar har sett vissna och bladen skrumpna ut nu i sommar, likaså grannens. Grannen tror det är någon sjukdom på våra buskar också. Ska man klippa ner dem eller låta dem vara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon