Full version: Lämpligt pris
Pilken
Jag jobbar på en handelsträdgård och undrar vad ni som kund tycker är ett lämligt pris för en orkidé. Tänker främst på "phaleonopsis" med 2 stänglar. Det skulle vara kul att veta biggrin.gif
GoSatta
ja dom brukare väl kosta allt mellan 50 - 250 å allt beror ju på i vilket skick den är. Jag betalar ju hellre 150 - 200 för ett friskt starkt ex än 55:- för en inplastad trött halvdöd
Evin
det beror på hur många man vill sälja och hur kvalitet är.
120-190 tycker jag är rimligt för en "normal", mindre eller mer beroende på skick och utseende.
kristerh
mellan 150-200 skulle jag betala, är det en med ovanlig färg/mönster skulle jag kunna betala upp till 300-350:-
krister
Caprice
Är det den vanliga helvita så tycker jag ca 100:- är bra pris...
Har köpt två sådana för 79:-/st på Konsum, (!) och de har jag haft i ett par år...

Ovanligare = högre pris, allt efter efterfrågan...

Caprice
Hannele
tongue.gif Jag kan tänka mej att köpa för 10,- även efter blomningen.
Orchid
Det beror som sagt på färg, skick, stängel och storlek osv. Men är det en vanlig vit orkidé med två stänglar, så skulle jag inte betala mer än 130 kr.

Men är den som Kristerh säger ovanlig, då skulle jag också kunna betala upp till 300 kr.
kristerh
CITAT (Hannele @ 28-09-2004, 13:11)
tongue.gif Jag kan tänka mej att köpa för 10,- även efter blomningen.

Jag brukar pruta ordentligt hos min lokala handlare wink.gif
har fyndat en del snygga vilande orkisar på det sättet rolleyes.gif
fast 10 kronor har jag inte lyckats pruta dem till...
krister
GoSatta
ja mina billigaste phalenopsisar kostade mig 25:- /styck och det är väl rätt så billigt =) men då var dom små små
Orchid
CITAT (GoSatta @ 28-09-2004, 14:42)
ja mina billigaste phalenopsisar kostade mig 25:- /styck och det är väl rätt så billigt =) men då var dom små små


Har dom blommat? =)
Evin
Bor ni i Malmö är OASEN vid Caroli City ett orkidée paradis.
2 stänglar för 99:-, 1 stängel 79:-, dendrobium for 89:- (alla blommande) ibland har de cattleya hybrider för under 200:- (oblommande 59:- vilket jag var tvungen att köpa). "Vanliga oblommande orkisar ligger mellan 10-49:-.
De hade även vandor som visserligen var döda för 75:-....att man inte var där ett par veckor tidigare....Pris annars är runt 400:-.

De säljer även ut andra blommor snabbt....köpte ett 1,5 högt träd av bougainvilla för 150:-. Fast ska man köpa deras utblommande är det viktigt att man ser vilka plantor som mår bra....vissa mår riktigt uselt. Men för 10-20 kr är det inte alltid man bryr sig. Och se upp för skadedjur.

Oasen är mitt paradis och värt ett besök i månaden.

/E - när var mitt nästa besök....längtar redan,.....
Kajsa
Köpte en phalaenopsis med röda fläckar på Åsby trädgård för 310 kr då var det bara en stängel, men den var ovanlig så det är okey. Men vanliga gula eller vita kan man få för 100-200 kr, det är ofta extrapriser på dessa.
GoSatta
CITAT (Orchid @ 28-09-2004, 16:45)
CITAT (GoSatta @ 28-09-2004, 14:42)
ja mina billigaste phalenopsisar kostade mig 25:- /styck och det är väl rätt så billigt =)   men då var dom små små


Har dom blommat? =)

nej det är ett bra tag tills dess =) den som väntar på nå gott =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon