Full version: dagens svampkap
yla
gå in på dagens datum där finns det svamp
bland annat dessa fast i skogen

jag måste säga att nu e de dags att knalla ut o ta tillvara på skogens guld
fast inga gula kantareller såg jag idag men dom e nog slut
lite svart trumpet o så fanns det o jag fick så jag känner mej nöjd men imorrn tar jag en ny sväng vill ju ha så det räcker hela vintern rolleyes.gif
netaave
Torkar du trattarna eller hur gör du med dom?
yla
jajamensan jagtorkar dom dom är perfekta för det o så här gör jag

fungerar alldeles utmärkt o så när dom torkat ihop så kan jag få plats med nästa dags kap på samma ställning o så fyller jag på
ibland så har jag trätt dom på tråd o hängt i fönstren kräver lite mera jobb men blir snyggt ett tag till dom e klara att ta ner så ser alla på utsidan va duktig du varit laugh.gif laugh.gif laugh.gif
stina
Ja - nog finns det mycket röd-gul trumpetsvamp i skogen alltid. Hittade ett superställe precis i skogskanten vid vårat tomtområde. Det var så mycket så jag hämtade grannen - vi plockade 20 liter var på ett ställe!!! Och det kommer mera.... rolleyes.gif

/Stina
yla
CITAT (stina @ 23-09-2004, 16:52)
Ja - nog finns det mycket röd-gul trumpetsvamp i skogen alltid. Hittade ett superställe precis i skogskanten vid vårat tomtområde. Det var så mycket så jag hämtade grannen - vi plockade 20 liter var på ett ställe!!! Och det kommer mera.... rolleyes.gif

/Stina

jo då gäller det o kunna ta tillvara på dom på ett bra sätt eller hur
*Felix matte*
Oj,oj vad mycket svamp ohmy.gif jag äter bara champinjoner tongue.gif
Så fiffigt torkställ du har ordnat oldwolfie...och ingen el drar det tongue.gif biggrin.gif
Sulawesii
Jag har tänkt att lära mig lite om svamp, så att jag kan ge mig ut i skogen och plocka lite.
Hur lång tid tog det dig att samla in det där, oldwolfie?

Den här fångade jag förresten med kamera idag:

renate
Det var otroligt så mycket svamp du hittade i dag,torkställningen är fiffigt.
Så tittade jag in i din kalender måste ser dina små kissekatter,de är bra söt,jag förstår att du inte har tid med bilder,katterna behöver dig.
tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif
lotta_
Lycko dig! Jag blir grön av avund.
Viveka
Massor med Karl Johan i år också, jag släpar hem åtskilliga liter varje dag på hundpromenaden.

Fast dom går inget vidare att torka i rumstemperatur, ens med torkställ. Jag försökte ett år men de möglade.

Så nu torkar jag dem på galler i ugnen istället. 75 grader + fläkt, och ugnsluckan på glänt. Det tar några timmar, men man behöver inte passa dem under tiden.
yla
jag va ute i två timmar men jag plockar alltid lugnt o stressar inte så man kunde nog plockat de jag plockade snabbare om man va effektiv laugh.gif laugh.gif

karljohan går bra att torka men du måste göra tunna skivor av den då torkar det snabbt o bra rolleyes.gif

Sulawesii lär dej en svamp i taget så du är säker o ta inte för många för då kommer du tröttna ,för det blir mycket rensning då du kommer hem

alltså plocka inte hem en massa som du inte vet utan bestäm vilken sort du vill lära dej o ta me bok eler bra kompis som kan

sen då du kan så kan du fylla korgen me alla de sorter du har lärt dej

rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
För ett par veckor sen så hittade jag det här i Hackebackeskogen! Aldrig har vi haft så mycket Stolt Fjällskivling som i år!
Inga Karl Johan! wacko.gif
Mycket Blodriska! wub.gif
Massor av Fjällig Bläcksvamp i gräsmattan! sad.gif

Men torka svampar på tråd! Näe, det har jag inte tålamod med - jag torkar trumpetsvamp och trattisar genom att dra dom i 'remsor' och lägga på dagstidningar och rafsa om då och då tills de torkat.

Höst é inte dumt de´!

/Gunvor
stina
Jag förväller och fryser in mina svampfynd. Tycker personligen svampen blir godare så.

/Stina
KURT
CITAT (stina @ 24-09-2004, 09:07)
Jag förväller och fryser in mina svampfynd. Tycker personligen svampen blir godare så.

/Stina

Godare än torkning eller insaltning? Det finns ett litet fåtal svampar som inte bör torkas tex gula kantareller, som blir beska om man torkar dem.

Men annars vinner nog alla andra svampar på att torkas, smaken koncentreras, när man sedan blöter upp dem så blir inte volymen så stor som i färskt tillstånd. Torkad svamp tar bara 1/10 av utrymmet jämfört med frusen svamp och kan förvaras i rumstemperatur i flera år.
*22many*
Gunvor, varför så ledsen min vid fjällig bläcksvamp wink.gif . Den är ju suveränt god, om man bara skyndar sig att plocka när exemplaren är små och inte börjat "bläcka". rolleyes.gif
stina
CITAT (22many @ 24-09-2004, 10:28)
Gunvor, varför så ledsen min vid fjällig bläcksvamp wink.gif . Den är ju suveränt god, om man bara skyndar sig att plocka när exemplaren är små och inte börjat "bläcka". rolleyes.gif

Har dock hört att man absolut inte ska dricka alkohol tillsammans med fjällig bläcksvamp (innehåller antabus). Men jag är inte 100

/Stina
*22many*
Jo, så är det. Jag tror den innehåller typ antabus blink.gif . Men man kan ju avnjuta den utan alkohol smile.gif , för den är verkligen god.
Sulawesii
Tack oldwolfie för svamp-tipsen! De lär behövas.
Viveka
Om man ska torka eller djupfrysa beror väl både på utrymme och smak. Att bara förvälla och djupfrysa i lagom stora förpackningar är förstås enklast. Torkning innebär lite plock under processens gång, men slutprodukten tar mininal plats och kan förvaras i vilket torrskåp som helst. Och somlig svamp, t.ex Karl Johan och Trattkantarell blir faktiskt godare torkad.

Vanlig kantarell avnjuts bäst som färskvara, både torkning och frysning har en tendens att göra den besk.

Själv fryser jag så mycket jag får plats med (vilket inte är så mycket eftersom frysen redan är rätt full av bär och grönsaker så här års). Jag gillar inte riktigt den lite slemmiga konsistensen som den mesta svampen får av frysningen, men annars är det perfekt att dryga ut köttfärssåsen med vintertid.

Trattisar och torra, fina Karl Johan torkar jag alltid. Fast de allra finaste små KarlJohanshattarna helsteker jag med rören kvar - det blir fullständigt sanslöst gott.

Hur många av er äter förresten fortfarande murklor? Själv har jag lite tappat lusten efter alla larmrapporter om cancerogener.
yla
jag fryser gula kantareller eller äter som direkt torkar höstisar o karljohan
sen äter jag dom andra för dom hittar man mer sällan
fast murklor äter jag efter nogrann ´torknonig o förvällning en gång om året bara för att de e så gott
fjällskivlingen äter jag direkkt för det mesta men ibland så torkar jag den de går bra
resten slinker ner i maggen nystekt o mmmmmmmmmmmmmmmm rolleyes.gif
amaira
Många härliga svampar här wub.gif wub.gif wub.gif


CITAT
Har dock hört att man absolut inte ska dricka alkohol tillsammans med fjällig bläcksvamp (innehåller antabus).


Du har tur Stina, det är inte den fjälliga bläcksvampen, utan den grå bläcksvampen som innehåller ett antabusliknande ämne.
Så börja ät du, utan att rodna...

/amaira
stina
Strålande!!! wacko.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (22many @ 24-09-2004, 10:28)
Gunvor, varför så ledsen min vid fjällig bläcksvamp  ;) . Den är ju suveränt god, om man bara skyndar sig att plocka när exemplaren är små och inte börjat "bläcka". rolleyes.gif

Ja, det var ju de´! Plocka medan exen är små! Om vi åker in till stan på söndagen så är det svart smet i gräset på tors- eller fredag när vi återvänder. Gissa hur det ser ut när gräsklipparen gått en vända i sörjan! Men sen har vi också prövat med att ta rätt på de små men inte tyckt att det varit någon höjdare. Kanske har vi använt fel tillagningsmetod? 22many, hur gör du med den fjällige så att det blir gott?

/Gunvor
*22many*
Koka bort vätskan först och knaperstek i smör. Krydda lätt med salt och vitpeppar och lägg på smörgås smile.gif . Det behöver inte vara så krångigt, åtminstone inte när det gäller svamp, tycker jag. sleep.gif .

Om jag har gott om trattkantareller, brukar jag göra en rejäl stuvning, blanda köttfärs som till köttbullar (fast lite lösare). Sedan lägger jag hälften av färsen i en smord form, därefter stuvningen och sedan resten av färsen som ett täcke över. Ett par smörklickar och skjuts in i ugnen, 200 grader ca 45 minuter. Servera med pressad potatis och något grönt. Jättegott och enkelt smile.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
Den fjälliga bläcksvampen skall få en chans till! Tack för tipset 22many! Det där med knaperstekt har jag inte provat.

/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon