miss piggy
Hej!!

Jag har några funderingar kring mitt köksfönster och hoppas få lite tips från er! .rolleyes:

Jag har ett stort, ganka fult 60-tals köksfönster som jag skulle vilja fixa till lite. Har funderat på att köpa någon slags glashyllor att ha blommor och glasburkar på för att dölja och "förminska" föntret lite. Fönster kan vara jättefina när de är stora men det är inte mitt...

Fönstret går ända upp till taket och det är nästan omöjligt att fixa till gardiner så det ser snyggt ut. Gardinstången kommer nämligen inte upp tillräckligt högt upp. Jag har fäst gardinen i en gammal anording som satt i lägenheten när jag flyttade in. Det är som en skåra i taket där man för in små krokar som man sedan hänger gardinen i. Resultatet blir att gardinen ser ut att vara påväg ner vilken sekund som helst....

Någon som känner igen sig och kan ge tipps på detta oxå?

Tack!!!



biggrin.gif
Ewa L
Vet inte om det är något sådant här du funderar på:




Jag har i alla fall låtit göra dem hos glasmästaren. Har i nästan alla fönster pga platsbrist för mina blommor + ta bort ev. insyn.
miss piggy
Ditt fönster är jättegulligt!

Ja nått sånt skulle passa fint i mitt stora fönster... kanske två hyllor över varandra.

Så det enklaste är att gå till glasmästaren? Hur fäste du hyllorna?
Ewa L
Jag gjorde pyttesmå "konsoler" av list i vardera kort-sidan som glasskivan alltså vilar på helt och hållet. Spikade alltså dit den med listspik. Mina fönster går självklart utåt.

För säkerhets skull satte jag faktiskt pyttelite "kludd" inne i hörnet. (Förstår du öht hur jag menar? laugh.gif )
Fialotta
Jag har glashyllor i ett av mina rumsfönster
och jag fäste dom med kedjor som går ner från taket om
det är någon ide som du kan använda dig av smile.gif
Fenja
Glashyllor:



Mvh
Fenja
miss piggy
Mitt fönster går däremot innåt så det jag monterar upp får inte vara för svårt att montera ner.... (om det nu har någon betydelse...)
I och för sig öppnar jag aldrig fönstret förrutrom när det ska torkas...
Ewa, din anordning låter smart men det krävs kanske lite pysse? Jag får testa hur händig jag egentligen är......

Maudan: Hur får du hyllan att hänga stadigt?
miss piggy
Glömde tillägga att mitt fönster inte är delat. det är ett enda stort förnster och finns därför inget att fästa vid i mitten..... sad.gif
Fialotta
CITAT (miss piggy @ 21-09-2004, 19:11)
Mitt fönster går däremot innåt så det jag monterar upp får inte vara för svårt att montera ner.... (om det nu har någon betydelse...)
I och för sig öppnar jag aldrig fönstret förrutrom när det ska torkas...
Ewa, din anordning låter smart men det krävs kanske lite pysse? Jag får testa hur händig jag egentligen är......

Maudan: Hur får du hyllan att hänga stadigt?

Jo, Kedjorna på bägge sidor sitter fast runt
på bägge sidor och är limmade på en lite list under....svårt att förklara
men det blir fyra kedjor som syns i varje hörn fast dom sitter ihop under...
va krångligt att förklara.....ska ta ett kort om kameran funkar smile.gif

I taket är det krokar, så jag lyfter ner hyllan när fönstret skall putsas...
smile.gif
miss piggy
Det vore kul tt se! Om kameran funkar förståss... rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Ewa L @ 21-09-2004, 17:56)
+ ta bort ev. insyn.

Är det bara jag som vill ha massor av ljus och därför har skippat amplarna?
Insyn???
Förlåt.. men jag förstår inte vad du menar med det. unsure.gif
Fialotta
CITAT (miss piggy @ 21-09-2004, 23:08)
Det vore kul tt se! Om kameran funkar förståss... rolleyes.gif




Tror att det funkade...hoppas du ser nåt smile.gif
Betty
CITAT (Felix matte @ 21-09-2004, 23:21)
Insyn???
Förlåt.. men jag förstår inte vad du menar med det. unsure.gif

På mer tätbebyggda orter brukar det hända att folk går förbi ute på gatan/trottoaren och man vill hindra dem att se in genom fönstret...
laugh.gif laugh.gif tongue.gif

(förlåt Agneta, jag kunde bara inte hålla mig!)
*Felix matte*
På mer tätbebyggda orter brukar det hända att folk går förbi ute på gatan/trottoaren och man vill hindra dem att se in genom fönstret...
laugh.gif laugh.gif tongue.gif

(förlåt Agneta, jag kunde bara inte hålla mig!)[/QUOTE]


laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag tycker bara att det är kul när förbipasserande tittar...
inbillar mig att de gillar mina blommor och/eller gardiner wub.gif laugh.gif tongue.gif (jag bor i tätbebyggt område)
tongue.gif
carol
Det beror väl på hur mycket folk det är som går förbi och vilket rum det gäller. Det värsta är väl ändå när husen är byggda för tätt och grannen kan se rakt in i sovrummet. mad.gif blink.gif
Jag kände en kille en gång som satt med en liten kikare på sitt rum och spanade in hos grannen, han kunde alla deras rutiner och gillade att kolla på deras mer intima stunder om man säger så. tongue.gif Jag slutade umgås med honom rätt snabbt efter att jag fått reda på det. Så visst kan det väl vara bra ibland att kunna hänga en blomma som är fin och täcker fönstret! smile.gif
Hannele
Ernts beskrivning.

Mått och beskrivning på glashyllor.

Ernts pelargonhylla.
miss piggy
Maudan jas ser!!!! blink.gif

Det där ser ju riktigt trevligt och snyggt ut! Till och med stabilt! laugh.gif

Har du fixat med detta själv?
miss piggy
Å tack Hanele!

Den där Ernst han kan han!

Nu är det bara att sätta igång med snickrandet... hihi....
Det är verkligen jättesnyggt med glashyllor i fönster!

Hoppas bara att det blir finnt i mitt fönster som inte har en mitten "spröjs", eller vad det nu heter.... wacko.gif
ah56
Om du inte har en mittspröjs kan du väl hänga en kedja i mitten. Min variant är liknande men med stålwire istället sör att få illusionen om svävande hyllor. Jag köpte billiga "gardinwirar" på Biltema och använde lämpliga delar , beställde hyllor med borrade hål hos glasmästaren. Lång hylla hade hål i mitten och ytterkant så den hänger i tre "wirar" tongue.gif
Annika i Mölndal
carol
Men kryddhyllorna av armeringsjärn och pelargonhyllan förutsätter ju att man har ett sånt "inbyggt" fönster, funkar inte hos mig sad.gif mina fönster sitter i linje med väggen med en fönsterbräda på konsoler. Suck, funderar mycket på en bra lösning, men har lite svårt att hitta en. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon