Björkhagen
Hej!
Äntligen kom jag ihåg att låna hem kameran från jobbet och tog några bilder i fredags kväll.

1. Jag har ett träd som är cirka 4 meter högt. Det står i söderläge mot en husvägg. Jag har aldrig sett ett sådant förr (vad jag vet i alla fall) och ingen av mina vänner och släktingar heller. På våren blommar det med vita eller gula blommer (minns inte riktigt) och under sommaren blir det frökapslar som nu är härligt höströda. Bladen ser ni bakom frökapseln. Har någon av er en aning om vad det är för träd?

2. Jag vet att Cilla har lagt ut en sida ang beskärning och trädkräft, men jag vill ändå fråga om vårt lilla äppelträd är angripet eller om det "bara" är köldskadat. Det bär massor av frukt i år och har gjort så de senaste åren. I albumet finns bild både på stammen och på en gren.
Om det är kräfta... måste jag såga ner det för att det inte skall sprida sig till plommonträdet och lönnarna eller skall det få vara med så länge det kan???

Alla bilderna ser ni i mitt album. (I avdelningen "prydnadsväxter" i forumet har jag frågat på den rosa blomman. Berätta gärna om ni vet något om den också...)

Tacksam för alla svar smile.gif
/Björkhagen
wolkenkrabber
dom röda kapslarna ser ut att vara benved
Cilla
Tar mig friheten att lägga in en av bilderna här.



Ja, detta och den andra bilden visar kräftskador. Om det är det enda trädet med kräfta du har i närheten, dvs inte heller grannarna i trakten har det, kan det vara värt att fundera över att byta ut trädet pga smittrisk. Likaså om du har planer på att sätta många nya fruktträd eller andra som är känsliga.

Men kräfta är så vanlig idag att de flesta av oss beslutar att leva med den. För att minska smittrisk till andra träd:
- beskär dina träd i juli, augusti, september torra dagar
- beskär med inriktning på så lite som möjligt
- skär aldrig grovt i träd om det finns alternativ (och det finns det nästan alltid), det är små snitt som kan övervalla
- rengör sekatör och såg mellan träden/buskarna
- lägg snitten rätt, utanför grenkrage eller så att grenbarkåsar kan övervalla (se snitt på min sajt)
Björkhagen
Tack för svaren! smile.gif
Misstänkte att det var kräfta efter att ha varit inne på Cillas sajt för några månader sedan. Kan kräftan sprida sig till andra träd än fruktträd? Som ni kanske ser på bilden med hela vårt lilla träd (ca 1,4 högt) är står det ett plommonträd till vänster och bakom har jag 4 stora lönnar.
Plommonträdet verkar ha fått lite barksprickningar och det verkar nästan säkrast att plantera ett nytt äppelträd och ta bort det gamla.

Jag har haft misstanke om att den röda frökapseln tillhör en benved, men inte hittat någon bra bild att jämföra med. Stammen är lite mönstrad. Är det fler som tror att det är en benved förutom jag och wolkenkrabber?

/Björkhagen
Cilla
Lönn kan får lövträdkräfta (samma svamp som går på fruktträden) men det är mer ovanligt och dessutom brukar våra vilda träd klara kräftsår bättre. Beskär man vilda träd kan de däremot få samma problem med kräftan som fruktträden får.

Plommonträd kan få kräfta. Barksprickor är vanliga på plommonträd som
- inte köptes som E-planta, www.eplanta.com
- står i kvävegödslad eller kompakt jord eller som får gräsmattegödsel
- beskärs hårt eller fel
bland annat.

Kräftsporer har en tendens att sprida sig, så om du har grannar med kräftsjuka träd blir du inte kvitt kräftsvampen helt genom att ta bort det egna trädet. Jag brukar resonera så här:

Ta bort det kräftsjuka trädet om
- det är det enda med kräftsår i närheten och om du har planer på att plantera fler fruktträd eller sätter värde på andra sorter i närheten som lätt drabbas
- det är ett ungt träd, de under tio år som får kräfta klarar det mycket sämre
- om kräftan börjar döda många årsskott och gör att grendöden i trädet är större än tillväxten.

Om du behåller trädet, håll god trädhygien, gör inte grova grenkapningar på några träd i trädgården, beskär torra dagar i JAS-perioden.


-
Maria R
Jag lutar också mot en benved, Euonymus europaeus.
Spricker frökapseln upp?
Benved har fyrkantiga grenar med svaga korklister.
Får bladen fin röd höstfärg? Bladen ska vara svagt tandade, men det såg jag inte att de var på din bild.

Mvh, Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon