rödluvan
Hej på er alla
Jag planterade några björkspireor i somras och de stormtrivs.
Tyvärr ser de fula ut nu, för de skjuter långa "skott" (eller vad det nu är?)som ser ut som mjölkörtens blommor. Skotten öppnar sig på samma sätt och det är vitt fjun inuti. Hela buskarna är fulla med såna utskott.
Längs med utskottens stammar verkar det komma nya friska blad.
Man vill ju inte gnälla när det ser friskt ut, men jag tycker bara att det är trist att dom är så fula. Har inte sett det på andra björkspireor, och en av mina spireor har inga såna fasoner.
Ska jag klippa bort skotten? Jag vill ju samtidigt att buskarna växer till sig för de är fortfarande ganska små.
Tja jag är alltså helt fundersam hur jag ska angripa skönhetsproblemet utan att rasera växtkraften. wub.gif
Maria R
Hej.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kanske kan du visa på bild?

Det kan inte vara så att det är juvenila skott, allstå unga skott, vilket buskar brukar skjuta när de beskurits? Dessa skott är långa och har mycket större blad än vad växten annars har.

Men det där med vitt fjun förstår jag mig inte på...

Mvh, Maria R
lotta_
Jag har flera björkspireabuskar som är 9-10 år men har aldrig sett något som liknar din beskrivning. Ställ frågan till den handelsträdgård där du köpt buskarna, eller vänta till våren och se vad som händer. Jag brukar klippa bort de äldsta grenarna på våren, ibland ser buskarna helt ihåliga ut efter klippningen men skjuter sedan för fullt och blir täta och fina fram på sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon