Boxbum
Jag håller på att renovera på min tomt. En del av ett nätstaket ska bort. Jag har fått bort nätet men stolparna är gjutna och bredvis stolparna är det plattor på ena sidan och cement på andra.Hur får jag bort dom lättast?
KURT
Ett spett är nog bästa verktyget. Ev får man lyta upp plattan/plattorna närmast. Man måste mjuka upp marken runt den gjutna stolpen. I värsta fall så får man gräva undan jord.
Monica M zon 4
Kan det inte funka med en vinkelslip (eller nåt) och såga av stolparna längs med marken och låta betongklumpen i marken vara kvar? Det blir kanske inte riktigt lika mycket arbete. tongue.gif Men bäst är väl att gräva upp alltihop förstås.
netaave
Ska du ha något nytt där som också ska gjutas måste du gräva upp dem, enklast hyr du då en liten grävmaskin för detta är inget du lyfter själv. Förmodligen är dom gjutna frostfritt, d.v.s. ca 110 cm under mark.

Annars är väl vinkelslip ett bra tips????
Caprice
Jag håller nog oxå på vinkelslip, om du vill ha bort stolparna... Blir ett himla jobb att gräva upp dem... blink.gif

Finns det inga andra, roliga lösningar...? Om du inte vill ha vanligt staket, häng grovt rep mellan stolparna, det är snyggt...? Eller som sagt, fram med vinkelslipen, såga av dem i olika höjder och ha krukor på...? wacko.gif

Caprice
Boxbum
Tack för alla bra förslag, krukar på?hmmm, rep emellan..hmmm..nu vet jag ju inte om jag vill ha bort dom biggrin.gif
Ingo
Kul idéer...vi har också ett gammalt fult nätstängsel längst ner på tomten. Har försökt ignorera det, för det verkar så jobbigt att göra något åt. Men här fanns ju uppslag att spinna vidare på!

Hmm...om man sågar av stolparna för att sätta krukor på kunde man ju "klä" dem med nånting roligare också. T ex glaserat betongrör, stock eller rundtimmer med hål borrat i mitten, eller nåt...
Boxbum
Ingo vilken toppenidé tack!!! SÅ ska jag göra. Vart köper jag betongrör?:-)
Sylvia
CITAT (Boxbum @ 16-09-2004, 18:30)
Ingo vilken toppenidé tack!!! SÅ ska jag göra. Vart köper jag betongrör?:-)

Närmaste byggvaruhus...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon