Full version: vad är Tamarin
eva-louise, S-Halland
Köpte torkad frukt, packad som en kaka, så man kan inte se hur frukten ser ut. Var utkärnad står det. Trodde det var dadel, men det smakar inte så mycket syrligt. Vad är det jag köpt? Eva-Louise
Betty
Tamarind
Tamarind kommer ursprungligen från den afrikanska savannen, men kom mycket tidigt till Indien. Den kallas också för indisk dadel. Trädet odlas nu i tropiska och subtropiska områden. Frukten eller frökapseln är en rödbrun skida med hård, luden yta. Inuti sitter 1-12 hårda frön som är omgivna av en mörkbrun, kletig massa. Det är den man skrapar ut och äter. Frukterna har haft stor betydelse som näringsmedel i stora, tropiska områden.

Tamarindens kletiga massa kan ätas naturell eller torkad. Den kan användas t ex till sås, mos, marmelad, soppor och marinader. Det vanligaste är att man gör en slags sirap av massan. Fröskidan bryts sönder och innehållet mjukas upp i vatten, innan det pressas genom sil och kokas med socker. Sirapen används i drycker och såser. Tamarind är bl a en av huvudingredienserna i Worcestershiresås. Fröna kan också kokas och ätas. Omogna, gröna tamarindskidor äts hela som grönsak till ris-, fisk- och kötträtter. Tamarind smakar surt, men ändå fruktigt. Den kan ersätta citron, vinäger eller ättika som smaksättare.
Tamarind bör förvaras torrt i svalen, +8-12°.
Import hela året huvudsakligen från Thailand.

Sommartorparn
Lär ha svagt laxerande verkan.
eva-louise, S-Halland
Rack för det uförliga svaret. Eva-Louise
GoSatta
riktigt god att använda i starka thailändska sallader, eller i grytor soppr som tom ka gai, tom yum, paneng, masaman . . mm nu vart jag hungrig.
Orchid
Riktigt gott att äta bara så där också smile.gif
yla
o om det funnits kärnor i hade du kunnat få en sån här fin blomma
rolleyes.gif rolleyes.gif
andersen
CITAT (oldwolfie @ 16-09-2004, 15:58)
o om det funnits kärnor i hade du kunnat få en sån här fin blomma
rolleyes.gif  :rolleyes:

Fast det är ingen blomma, utan den växer mera som en buske/träd och blir ca2-3meter hög.Hmm efter att jag skickade inlägget så sökte jag på google och hittade uppgifter på att trädet kan bli 30-35meter högt, så högt har jag alldrig sett tamarin träd.
yla
fniss jo men jag antar att det tar tid innan de blir så stort i en liten kruka
men söt e den rolleyes.gif
zaaritha
Min blir ej högre än 30 cm, trots omplantering o österläge, vad gör jag för fel? Ska den ha speciell jordblandning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon