Full version: Digitalkamera-pris?
Maggan H
Tittar runt lite efter en ny kamera, finns ju masor att välja på. Massor av för mig okända märken såsom Megxon, Hanshing, Digicam mm. Är det nån här som har en kamera av dessa märken? Det borde ju finnas en hake med att de är så mycket billigare än de välkända eller är det just därför? Snälla hör av er om ni vet!
Posse
CITAT (Margareta Hansson @ 16-09-2004, 09:30)
Tittar runt lite efter en ny kamera, finns ju masor att välja på. Massor av för mig okända märken såsom Megxon, Hanshing, Digicam mm. Är det nån här som har en kamera av dessa märken? Det borde ju finnas en hake med att de är så mycket billigare än de välkända eller är det just därför?  Snälla hör av er om ni vet!

Personligen skulle jag nog aldrig köpa någon digitalkamera annat än av ett "gammalt" och välrenommerat märke.
Jag rekommenderar att du tittar i facktidningar och på webben efter tester och bedömningar av kameror. Ibland brukar där även finns exempel på hur bilderna från olika kameror blir.
Ann-Christine
CITAT (Margareta Hansson @ 16-09-2004, 09:30)
Tittar runt lite efter en ny kamera, finns ju masor att välja på. Massor av för mig okända märken såsom Megxon, Hanshing, Digicam mm. Är det nån här som har en kamera av dessa märken? Det borde ju finnas en hake med att de är så mycket billigare än de välkända eller är det just därför? Snälla hör av er om ni vet!

Jag har inget svar men jag skulle också vilja ha en digitalkamera så jag väntar också med spänning på svar på din fråga smile.gif
KURT
Det är väl inte självklart att man skall köpa "gamla välkända märken" när det gäller "ny" typ av produkt, där utvecklingen går fort framåt. Däremot bör man ju verkligen försöka hitta "oberoende" bedömningar från användare eller tester. Fråga gärna på något fotoforum, där "fotoexperter" kan ge råd, tex fotosidan.
Mia, zon 3
Skulle nog inte heller våga satsapå ett okänt märke.... men jag är absolut inget proffs på sådant!
Har själv en Konica Digital Revio KD-400Z, och den kan jag absolut rekommendera. Mycket lätthanterad och tålig.
*Felix matte*
Det viktigaste tycker jag... är att kameran har bra optisk zoom.
Min kamera har 3x optisk och det är bara blaha,blaha om man ska ta närbilder. Med 10 x optisk zoom kan du ta jättefina närbilder.
Megapixlarna har väl också betydelse, men fler än 4-5 milj... läste jag någonstans... att man som amatör inte behövde. (min har 1,3 milj.)
Lycka till i letandet biggrin.gif
Sollan
Skulle vara försiktig med okända märken vid inköp av kamera. Det är ändå en investering man gör.
Kolla upp pixelantal, optisk zoom, färgåtergivning mm. Titta i fototidningar, tester, prata med fotohandlare osv.
Sedan beror det på hur man ska använda sina digitalbilder, hur avancerad kameran skall vara. Ju bättre kvalitet på kamera dess bättre bilder... Tar man alltför låg kvalitet på kameran är det större risk att man "växer ur den" snabbare.
Lycka till!
/sollan
Caprice
Har själv kamera av känt märke, Minolta..... Vilket är fördel om den behöver lagas, reservdelar, tillbehör mm...

Däremot tycker jag att om man hittar en digitalkamera till ett billigt pris men av okänt märke, så ska man se över dess kapacitet.
Kan mycket väl vara ett bra köp! Tex: LabTec DC 2320, ett för mej helt okänt märke... Ska man bara ha en "plojkamera" att fota i trädgården, låta ungarna fota, fota i skogen mm duger den alldeles utmärkt... Kostnad? 498:-.. !!


Om den sedan bara håller i några år så var det väl ändå ett bra köp...?
Finns hos:
Dustin
Adress Huvudkontor Position 4, 115 53 Stockholm
Telefon 08-553 440 00
Fax 08-553 445 10
Telefonorder 08-553 445 53



Vill man ha kvalitet skulle jag nog rekommendera:
INTERNETERBJUDANDE hos Elgiganten: CANON IXUS430

Pris: 3 490:-
Förr: 3 990:-




Caprice
Fredi
CITAT (Felix matte @ 16-09-2004, 10:40)
Det viktigaste tycker jag... är att kameran har bra optisk zoom.
Min kamera har 3x optisk och det är bara blaha,blaha om man ska ta närbilder. Med 10 x optisk zoom kan du ta jättefina närbilder.
Megapixlarna har väl också betydelse, men fler än 4-5 milj... läste jag någonstans... att man som amatör inte behövde. (min har 1,3 milj.)
Lycka till i letandet biggrin.gif

Rätta mig om jag har fel, men om man "bara" skall titta på bilderna i sin egen dator eller visa dem i ett online-album ser jag inga skäl till varför man skall ha mer än 3 megapixlar. Om man nöjer sig med det får man en kamera med bra optisk zoom (8-10x) för samma pris som en kamera med fem megapixlar med ingen eller bara 3x zoom.

Ett tips är att ta en titt på pricerunner.se innan köp. Och glöm inte att kolla betygen på den som säljer kameran!
Sylvia
Det finns många sajter som jämför pris/kvalitet och där man också kan läsa användarnas omdömen. T.ex. här finns mycket att läsa: Pricerunner, kameratest
*Felix matte*
CITAT (Fredi @ 16-09-2004, 13:06)
CITAT (Felix matte @ 16-09-2004, 10:40)
Det viktigaste tycker jag... är att kameran har bra optisk zoom.
Min kamera har 3x optisk och det är bara blaha,blaha om man ska ta närbilder. Med 10 x optisk zoom kan du ta jättefina närbilder.
Megapixlarna har väl också betydelse, men fler än 4-5 milj... läste jag någonstans... att man som amatör inte behövde. (min har 1,3 milj.)
Lycka till i letandet  :D

Rätta mig om jag har fel, men om man "bara" skall titta på bilderna i sin egen dator eller visa dem i ett online-album ser jag inga skäl till varför man skall ha mer än 3 megapixlar. Om man nöjer sig med det får man en kamera med bra optisk zoom (8-10x) för samma pris som en kamera med fem megapixlar med ingen eller bara 3x zoom.

Ett tips är att ta en titt på pricerunner.se innan köp. Och glöm inte att kolla betygen på den som säljer kameran!

Du har alldeles rätt smile.gif Jag har ju bara 1,3 i min och jag har skrivit ut massor med bilder i storl 10 x 15 cm och 13 x 18 cm och det är bra kvalitet på dem.

Men eftersom jag vill kunna ta närbilder så beställde jag idag en ny kamera som har bättre zoom och fler pixlar... cyberphoto hade bra paketpris. biggrin.gif
Fredi
CITAT (Felix matte @ 16-09-2004, 18:58)
CITAT (Fredi @ 16-09-2004, 13:06)
CITAT (Felix matte @ 16-09-2004, 10:40)
Det viktigaste tycker jag... är att kameran har bra optisk zoom.
Min kamera har 3x optisk och det är bara blaha,blaha om man ska ta närbilder. Med 10 x optisk zoom kan du ta jättefina närbilder.
Megapixlarna har väl också betydelse, men fler än 4-5 milj... läste jag någonstans... att man som amatör inte behövde. (min har 1,3 milj.)
Lycka till i letandet  biggrin.gif

Rätta mig om jag har fel, men om man "bara" skall titta på bilderna i sin egen dator eller visa dem i ett online-album ser jag inga skäl till varför man skall ha mer än 3 megapixlar. Om man nöjer sig med det får man en kamera med bra optisk zoom (8-10x) för samma pris som en kamera med fem megapixlar med ingen eller bara 3x zoom.

Ett tips är att ta en titt på pricerunner.se innan köp. Och glöm inte att kolla betygen på den som säljer kameran!

Du har alldeles rätt smile.gif Jag har ju bara 1,3 i min och jag har skrivit ut massor med bilder i storl 10 x 15 cm och 13 x 18 cm och det är bra kvalitet på dem.

Men eftersom jag vill kunna ta närbilder så beställde jag idag en ny kamera som har bättre zoom och fler pixlar... cyberphoto hade bra paketpris. biggrin.gif

Jag är också stolt användare av en 1,3:a! Köpt i en teliabutik för snart FYRA år sedan. Den börjar nästan att få ett antikt värde...
smile.gif
ThomasiSkärgården
Jag skulle rekomendera en kamera med minst 4megapixlar. Jag och min flickvän hade en kamera på 2,1mp och när vi byte till en Olympus 410 All-Weather, 4mp, 3xoptiskzoom och makro. Vi märkte en stor skillnad på kvaliten. Och man kan beskära bilderna och förstora med bibehållen skärpa. Jag vill oxå informera om att dom större företagen har en försäkring som man kan köpa till. Vi köpte vår kamera på Elgiganten med tanke på att deras försäkring är bra, ok det kostar lite men om det händer ngt med kameran så får vi en ny likvärdig kamera. Ingen nedskrivning eller självrisk. Känns bra med tanke på att vi har två små barn som älskar att låna mammas o pappas grejor och att vi är ute och seglar i en "gammal" träbåt under större delen av somrarna. smile.gif

Mvh Thomas
Lady Hamilton
CITAT (Mia @ zon 3,16-09-2004, 10:26)
Har själv en Konica Digital Revio KD-400Z, och den kan jag absolut rekommendera. Mycket lätthanterad och tålig.



Jag har en 410, även den är mkt bra / Hammis
*Felix matte*
Den här beställde jag.
Support ingår ... kostar bara en samtalsmarkering biggrin.gif
myskmadra
Om man har vägarna förbi huvudstaden så finns ett utmärkt ställe som heter Kameradoktorn där jag upplever försäljarna som mycket kunniga. I och för sig vill de väl sälja men de vill också ha kunder som kommer åter. Ligger på David Bagares gata. www.kameradoktorn.se

Hälsningar! smile.gif
Fredi
CITAT (ThomasiSkärgården @ 16-09-2004, 19:45)
Jag skulle rekomendera en kamera med minst 4megapixlar. Jag och min flickvän hade en kamera på 2,1mp och när vi byte till en Olympus 410 All-Weather, 4mp, 3xoptiskzoom och makro. Vi märkte en stor skillnad på kvaliten. Och man kan beskära bilderna och förstora med bibehållen skärpa. Jag vill oxå informera om att dom större företagen har en försäkring som man kan köpa till. Vi köpte vår kamera på Elgiganten med tanke på att deras försäkring är bra, ok det kostar lite men om det händer ngt med kameran så får vi en ny likvärdig kamera. Ingen nedskrivning eller självrisk. Känns bra med tanke på att vi har två små barn som älskar att låna mammas o pappas grejor och att vi är ute och seglar i en "gammal" träbåt under större delen av somrarna. smile.gif

Mvh Thomas

Innan ni går på försäljningssnacket om att köpa extra försäkringar är det två saker ni skall göra:

1. Läs detta

2. och tänk på att Siba/OnOff/Elgiganten mfl tjänar stora pengar på extraförsäkringarna och att de säljer vidare försäkringen till ett bolag som tjänar pengar på att INTE betala ut ersättning vid skada. Och att det bolaget högst sannolikt gör åldersavdrag på försäkringen, dvs ni får inte ut pengar till en ny kamera utan till en likvärdig som den skadade.
adrian
Jag har provat kameror för upp till 9000:- men min sambos slog dem alla, så jag köpte en likadan, en Nikon coolpix 4.1 MP.

Anledningen var att jag vill kunna ta bra närbilder så den som kostade 2900:- slog faktiskt de svindyra kamerorna.

(jag ville inte köpa en billig kamera, men den tar faktiskt BÄTTRE bilder ansåg jag efter en massa fotograferande... Och ska den vara DUBBELT så dyr så borde kvalitèn vara dubbelt... Men det var det inte...)

Kolla pricerunner, bra ställe... smile.gif
renate
CITAT (Hamilton @ 16-09-2004, 20:35)
CITAT (Mia @ zon 3,16-09-2004, 10:26)

Har själv en Konica Digital Revio KD-400Z, och den kan jag absolut rekommendera. Mycket lätthanterad och tålig.



Jag har en 410, även den är mkt bra / Hammis

Har med en Konica Rivio KD-410Z,bra kamera/Renate
Lena N
CITAT (Felix matte @ 16-09-2004, 20:55)
Den här beställde jag.
Support ingår ... kostar bara en samtalsmarkering biggrin.gif

Mmmm Agneta, den är verkligen frestande! Jag har en 2,5 år gammal C-2100. Också 10x optisk zoom vilket jag inte kan tänka mig att avstå ifrån nu när jag vant mig, men min har "bara" 2,1 mp. Man höjer ribban hela tiden. tongue.gif

Men en sak som jag blev lite förbryllad över när jag kollade länken till din kamera är batterierna. Är de laddningsbara? Det står inget om det, men till det priset vill man ju inte ha engångs. wink.gif
GrönAnna
Håller med Adrian! Köpte själv en Nikon Coolpix i våras, 3.2 megapixlar och den tar fantastiska bilder - trots att jag är fullständig amatör på fotografering. Riktiga närbilder är den suverän på! Priset låg nånstans mellan 2000-2500. Jag hade läst en massa tester på Pricerunner och Smartson innan jag handlade, och samtliga rekommenderade Coolpixen framför många dyrare kameror.
Fenja
Jag har en hp photosmart 935, 5,3 mp och 21X zoom som jag köpte av en som importerar dem till ett väldigt hemult pris. Den duger för mina ändamål.
Mvh
Fenja
anncharlotte
Har också köpt en Olympus , samma som Agneta, och är supernöjd. Den tar verkligen fina bilder.
Batteriet är laddningsbart, räcker sådär länge, laddas på ca 2 tim, ett att byta med är inte dumt !
Lady Hamilton
CITAT (Mia @ zon 3,16-09-2004, 10:26)

Har själv en Konica Digital Revio KD-400Z, och den kan jag absolut rekommendera. Mycket lätthanterad och tålig.



Jag har en 410, även den är mkt bra / Hammis

Vill bara tillägga att den även har instruktions bok på svenska, vilket imittfall har stor betydelse, en annan var att den även har dubbla kortläsare.

/ Hammis
*Felix matte*
CITAT (Lena N @ 16-09-2004, 22:53)
CITAT (Felix matte @ 16-09-2004, 20:55)
Den här beställde jag.
Support ingår ... kostar bara en samtalsmarkering biggrin.gif

Mmmm Agneta, den är verkligen frestande! Jag har en 2,5 år gammal C-2100. Också 10x optisk zoom vilket jag inte kan tänka mig att avstå ifrån nu när jag vant mig, men min har "bara" 2,1 mp. Man höjer ribban hela tiden. tongue.gif

Men en sak som jag blev lite förbryllad över när jag kollade länken till din kamera är batterierna. Är de laddningsbara? Det står inget om det, men till det priset vill man ju inte ha engångs. wink.gif

Javisst är batteriet laddbar och stort plus är att det medföljer ett extra
och så klart instruktionsbok på svenska.biggrin.gif
jag köpte min Olympus Camedia C1 Zoom för ganska precis 2 år sedan... kostade ca 2300kr
Mia, zon 3
Det finns ju så mycket att ta hänsyn till - som sagt - två Memory-slots är jättebra, och får man som Felix matte med ett extra batteri är det också mycket bra. Har tittat på ett extra till min, och det går på minst 500:-.
Sedan är det bra med öppet köp! Vi köpte först en annan kamera (kommer inte ihåg vilken), den lämnade vi tillbaka efter två dagar! Bilderna var helt OK, men att få rätt motiv var svårt, eftersom det tog MER än 3 sekunder för kameran att "klicka" när man tryckte ned knappen.... innebar ju att alla motiv med någon som helst rörelseförmåga var borta innan "klicket" kom.
Och det konstgjorda slutarljudet måste vara avstängbart (eller åtminstone väldigt lågt). En bekant har en (dyr) kamera, som låter som en gammal giljotin varje gång man trycker av. Försök fota fåglar osv med den......
adrian
biggrin.gif biggrin.gif
Den kameran måste vara nåt att ha... biggrin.gif

Som dom gamla skrivarna som lät som kulsprutor... biggrin.gif
Ciczi
Fick en digitalkamera av min sambo av kanske mindre känt märke, Trust.

Har nu fotat med den i ett par veckor och kan säga att det är bra bilder man får även på lägsta upplösningen.

Har 4x zoom och som det står i den tekniska specifikationen "kameraupplösning 3,1 MP" och "sensorns maskinvaruupplösning 2 MP"

Fick dessutom ett extra minneskort 128 MB, så nu kan jag ta ett par hundra bilder utan problem. I kameran stoppar jag laddningsbara AAA-batterier. Brukar ha ett par med mig när jag är ute i fall i fall... Fotoglädje ska inte förstöras av att batterierna tar slut... laugh.gif

Ciczi
PatricTille
Jag använder mig av en Nikon D70, alltså en digital systemkamera eftersom jag plåtar så mycket. Men om man bara vill plåta sina blommor kan jag rekommendera att man lägger sig i prisklassen kring 3500-4000 kr vilket man kan få mycket kamera för. Kameran bör ha 3miljoner pixlar för att få en bra kvalité på bilderna. Man kan köpa en kamera med fler pixlar vilket gör att kameran inte blir omodern lika fort. Vill man göra förstoringar av sina bilder så kan det vara bra att välja ett högre pixeltal.
Det är nog bra att välja ett välkänt märke eftersom man vet vad man får. De håller också en hög kvalité och har bra service. Precis som det redan skrivits är det också viktigt med så mycket optisk zoom eftersom det är mycket bättre med optisk zoom än digital.
Jag har plåtat en del med Olympus 765 vilket är en mycket bra digitalkompakt med väldigt bra zoom-möjligheter. Den kan jag varmt rekommendera.
Behöver någon hjälp angående kameror är ni välkomna att höra av er.
tille@tille.se

M v h
Patric
http://tillestradgard.blogspot.com/
*Felix matte*
CITAT (PatricTille @ 17-09-2004, 10:38)
Jag har plåtat en del med Olympus 765 vilket är en mycket bra digitalkompakt med väldigt bra zoom-möjligheter. Den kan jag varmt rekommendera.

Det gjorde dottern också... rekommenderade den kameran... hon är jättenöjd med sin biggrin.gif
Kul att den till o me duger åt ett proffs biggrin.gif
Hannele
CITAT (ciczi @ 17-09-2004, 10:03)
Fick dessutom ett extra minneskort 128 MB, så nu kan jag ta ett par hundra bilder utan problem. I

tongue.gif Jag kan ta 700 bra bilder med sånt minneskort!
Ciczi
Hannele! Jag har inte lyckats fylla kameran ännu, ska berätta hur många bilder det gick i när jag fyllde den med bra bilder. Ett par hundra var bara en uppskattning av hur många som kan tänkas gå i.

Ciczi
blomster
Ang digitalkamera
Skulle köpa en lägg-ihop-present till vår dotter, jag fick naturligtvis uppdraget för att jag råkar ha fotograferat en del.
Efter mycket koll på Råd & Rön, Pricerunner m m så föll valet på OLYMPUS
Zoom 3 milj pixlar hyfsad zoom. Valet bestämdes av vad presenten kunde få kosta, optiken, snabbladdheten, hanterbarheten. Kameran kunde köpas
hos Scandinavian Photo i butiken Mölnal eller Bankeryd eller på internet.
Pris just då 1980:- + laddare och väska.
Själv har jag i Sverige en relativt okänd kamera RICOH Caplio 4 mpix med
11 min videoinsp. som jag köpte med europagaranti för två år sedan.
Kostade då i sverige 8.300:- köpte på Teneriffa för 6.500:-
Vilket var bra då. Fördel, litet och platt fickformat, bra bilder med olika upplösningar, hyfsad zoom. Dåligt; lång uppladdningstid till nästa bild.

Sverige är så litet, världen är så stor.

vh/Kent
*Felix matte*
Nu har jag fått min kamera biggrin.gif Den här bilden tog jag för en stund sedan.
Ciczi
Wow!

Ciczi
azynia
Vilken sötnos! Vill också ha... både nos och kamera... wub.gif
Maggan H
Nu är det verkligen hög tid att köpa kamera, har dragit på det länge nu, fick för mig att priserna skulle sjunka efter jul....det kanske dom gör oxå, men när? Funderar skarpt på Olympus 765 UZ, men blir lite fundersam eftersom den har ett Litium batteri, vad har ni för erfarenhet av olika batterier? AA, AAA kontra litium? Extra litium är dyrt, ca 500 kr men håller väl förmodligen ström till kameran längre? wacko.gif
fruberglund
CITAT (Fredi @ 16-09-2004, 12:06)
CITAT (Felix matte @ 16-09-2004, 10:40)
Det viktigaste tycker jag... är att kameran har bra optisk zoom.
Min kamera har 3x optisk och det är bara blaha,blaha om man ska ta närbilder. Med 10 x optisk zoom kan du ta jättefina närbilder.
Megapixlarna har väl också betydelse, men fler än 4-5 milj... läste jag någonstans... att man som amatör inte behövde. (min har 1,3 milj.)
Lycka till i letandet  :D

Rätta mig om jag har fel, men om man "bara" skall titta på bilderna i sin egen dator eller visa dem i ett online-album ser jag inga skäl till varför man skall ha mer än 3 megapixlar. Om man nöjer sig med det får man en kamera med bra optisk zoom (8-10x) för samma pris som en kamera med fem megapixlar med ingen eller bara 3x zoom.

Stämmer förvisso men jag passar mig numera för att köpa det "enkla" nu för tiden för man får snabbt mersmak och då är det lika bra att köpa lite bättre grejer på en gång istället för att köpa nytt efter nåt år igen. Mellankapacitet brukar vara bäst (lagom är bäst smile.gif ) Det börjar nog oftast med att man "bara" ska göra det och det men sen så utvecklas intresset och så står man där med för lite pixlar eller zoom eller vad det nu är...

Tänk även på vad det är för sorts batterier och vad det är för minneskort kameran använder. Det kan skilja rätt mycket i pris på de sakerna om man ska köpa till extra.

Vi har en Fujufilm Finepix S602Zoom som är grymt bra på närbilder m.m.
Fast den var rätt dyr (8000 spänn) och den fick min man i 30-årspresent.

Jag skulle inte våra köpa ett okänt märke när det gäller nån teknik över huvud taget (spis, kyl, micro m.m.) Det funkar säkert alldeles utmärkt men jag är nog en märkesnörd på såna grejer. Det man känner till känns säkrast smile.gif Men det är inte alltid säkert att det är bäst för det laugh.gif laugh.gif
Inga från Närke
Hej och god fortsättning.

Har en arbetskamrat som köpt kamera här på denna länk.

http://www.pixmania.com/

klicka på svenska flaggan och sök. Kameran heter Konica Minolta Dimage Z10. Leveransen var snabb och bilderna verkar bli bra. Han var här idag och tog en bild som jag ska få, kommer att lägga in den senare under veckan så kan ni se ett exempel. Vet ej för övrigt men verkar prisvärd. Hade jag råd just nu skulle jag köpa den, men eftersom vi båda är sjukskrivna så måste annat gå före. /Inga
birgitek
Jag köpte en billig ( ca 900:-) kamera av märket Fuji på ICA. Använder den som en slags dagbok, dvs jag lagrar alla bilder på datorn.Ville ha en billig kamera som jag inte behöver vara rädd om att ha i fickan t.ex vid trädgårdsarbete Alla bilder i mitt album på AOT:s forum har jag tagit med den och tycker att kvaliten duger gott. Däremot vet jag inte om det är tillräckligt hög kvalité för utskrifter
Birgit Ek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon