Full version: Äppleträdsfråga
jost
Har ett äppleträd som är ganska gammalt och misskött/inte skött alls. Nu har det tre långa stammar utan grenar. Grenar med äpplen kommer först långt upp. Nu till frågan/orna.
Kan jag såga ner trädet till lagom höjd ca 1,5 meter och sen få nya grenar som ger äpplen efter en tid?
I så fall ska jag såga rakt av eller snett för att vattnet ska rinna av?
Bör jag i så fall ta en stamm varje år?

Har hört att man kan ympa in grenar på stammen för att få frukt längre ner.
Jag vill gärna behålla trädet men i ett kortare format.

tacksam för svar!
Cilla
Att kapa grovt ger röta och vattenskottsbildning. Om problemet är att frukten är svår att plocka är det bättre att ställa ett par stegar intill trädet och plocka med äppelplockare. Eller så kan du göra som jag - plocka när äpplena faller till marken. Många äppelsorter fäller frukt på sensommar/höst precis när de är lagom mogna och som sötast.

Om du hellre vill ha ett träd som är lågvuxet kan du sätta en äppelspaljé eller ett träd som växer på svagväxande grundstam. Ympa kan man inte göra på grov ved, det gör man på yngre grenar.
jost
Tack för ditt svar FAST problemet är att trädet verkligen är högt! Med stege når jag bara en liten bit. Äpplena är så fina och goda så helst vill jag behålla trädet alt ta reda på sorten och sätta ett nytt om det nu finns. Att ha det så högt är heller inte bra för oss eftersom elledningen går ganska nära. Det innebär att elbolaget kommer och kapar fult och grovt om man inte håller den "armen" i skick.
Tror du man kunde ta och kapa en arm varje år kanske. Vattenskotten kan man kanske få bukt med sen. Jag hade nästan tänkt mig att det ska se ut som ett hamlat träd.
KURT
Om du planterar en ny grundstam, köpt lågväxande eller egen frösådd. Så kan du ympa in grenar från det alltför höga trädet, så bevarar du det.
Sommartorparn
CITAT (jost @ 14-09-2004, 08:14)
Jag hade nästan tänkt mig att det ska se ut som ett hamlat träd.

Hamling är något man grundlägger när trädet är ungt. Det går inte att skära av grova grenar och tro att det blir hamling.
Cilla
Jost - man kan naturlitgvis göra vad som helst, men ett stympat träd blir inte ett friskt träd och än mindre ger det frisk frukt på starka grenar.

Hamling är som tidigare skrivit något man startar med när trädet är ungt. Om man stympar grova grenar på äpple uppstår röta, barkfall och i bästa fall rätt uppåtstående och slingriga vattenskott. Dessa får dålig infästning och när de börjar bära frukt efter ett antal år måste man ofta hålla in dem för att de inte ska bära så mycket eftersom de inte håller.


Till vänster: Stympning som ledde till barkfall och grendöd. Till höger: Vanskapt, rötskadat och kräftsjukt träd pga ständig vattenskottsklippning.

Är du intresserad av att lösa problemen med frukt på höga höjder och grenar in i elledningar på andra sätt kan jag ge tips. Stympning kan jag inte rekommendera.

Frukten sitter högt:
- plocka frukten när den faller till marken. Nästan alla äppelsorter tål att falla utan skador.
- plocka med äppelplockare
- sporra nedre delen av kronan med beskärning så att du får mer frukt där och strunta i den övre frukten eller fallfrukten

Grenar in i elledningar:
- beskär fritt från elledningarena genom klipp i småved som leder fortsatta tillväxten från ledningen år från år. Detta är mycket enkelt men för att visa hur du ser till att trädet riktar sina grenar från ledningen måste jag visa i bild var du ska beskära. Beskär man fel blir effekten motsatt: Fler grenar och snabbväxande grenar in i ledningarna.
jost
Tack för era svar! Det lutar nog åt att jag ympar in på ny grundstam och ställer på tillväxt någonstans. Så kan jag byta ut det dåliga trädet om några år.
Trädet ÄR redan tidigare rejält misskött, (fd husägaren/na) Jag har ju bara haft det i min vård i knappt två år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon