Orchid
Snart ska jag göra iordning en vintergrav åt min fuschia. Men, jag tänkte att man kanske skulle kunna ta några sticklingar innan man gör iordning den för vintern. Fast, frågan är om det är någon idé? Rotar man dem i vatten eller jord då?

Mvh,

Orchid
Fenja
Jag brukar rota mina direkt i jord, med en "påse på huvudet" till att börja med. Ställ dem så ljust som möjligt. Jag vet inte om det funkar lika bra på hösten som på våren, men du har ju inget att förlora liksom. Jag ska prova också, jag har några jättefina fuchsior i år, tack för idéen!
Mvh
Fenja
Orchid
Hej Fenja!

Ja, exakt vad jag tänkte.. man har ju inget att förlora på det smile.gif
Ska pröva med att sätta ner några sticklingar i jord, hade satt några i vatten men de verkar vissna nu..
Jag tänkte också att de kanske inte skulle fungera lika bra som på våren, men man vet aldrig smile.gif

Mvh,

Orchid
Eva i Skåne
Kan man ha de rotade sticklingarna i köksfönstret i normal temperatur hela vintern? Eller ska de också stå svalt?
Kan man övervintra hela fuchsian i rumstemperatur i fönstret, eller måste den ha en viloperiod?
kristerh
CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2004, 13:41)
Kan man ha de rotade sticklingarna i köksfönstret i normal temperatur hela vintern? Eller ska de också stå svalt?
Kan man övervintra hela fuchsian i rumstemperatur i fönstret, eller måste den ha en viloperiod?

Jag hade en rotad stockling i fönstret förra vintern,
den växte inget ,men den klarade det bra men jag har golvvärme, vet inte hur det blir med element under wink.gif
krister
Orchid
CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2004, 13:41)
Kan man ha de rotade sticklingarna i köksfönstret i normal temperatur hela vintern? Eller ska de också stå svalt?
Kan man övervintra hela fuchsian i rumstemperatur i fönstret, eller måste den ha en viloperiod?


Vad jag har för mig så går det inte att övervintra fuschia i rumstemperatur i fönstret. Men, är inte 100%. Någon som kan berätta mer?
Christer i Falköping
Man kan alltid pröva med att sätta en större pappskiva under krukan, så att den direkta värmen från elementet inte når den. Då kommer även kylan utifrån in från fönstret.
Christer.
Kajsa
Visst kan man övervintra fuchsia innomhus, dom där gröna skotten som man fick rötter på, medan dom bruna förvedade övervintras kallt och mörkt.
Men man vet aldrig med fuchsior villken sort som klarar vintern, det gäller både inne i värmen eller i garaget. Men det är bara att prova biggrin.gif
AndreasBK
Det går väl att övervintra dem inomhus, men viloperioden behövs för att de ska orka blomma rikligt under kommande år.
Vi ha övervintrat vår fuchsia inne med extra växtbelysning under vintern, men den blommade ändå rikligt och med stora blommor.
Orchid
Fenja; hur går det med dina sticklingar?
Jag satte några i vatten, och några direkt i jorden. Dom som jag satte i vatten har fått rötter nu och dom som jag satte i jorden verkar må bra.
Fenja
Jag satte i jord och de ser friska och pigga ut, tror att det är små nya blad på g! I så fall finns det rötter *håller tummarna*... Jag läste dock någonstans (mitt minne wink.gif ) att det ska vara snudd på omöjligt att rota fuchsia på hösten. Gratulerar till en töjd gräns, när du rotade dina i vatten!! KUL!!
Mvh
Fenja
Orchid
Jag läste det samma någonstans. Och det var faktiskt anledningen till att jag kom på att ta sticklingar. Eftersom jag ändå skulle förbereda min fuschia inför vintern, tänkte jag äsch det skadar väl aldrig o prova.
Och sen är det extra kul att försöka motbevisa expertiserna =))

Tänkte bara fråga, nu när de har fått rötter de som jag rotade i vatten, så tänkte jag föra över dem till en liten kruka. Är det då nödvändigt att trä en plaspåse över krukan?
Fenja
Sätt en plastpåse som är full av hål över till att börja med, det är ganska stor skillnad mellan att ha rötter i vatten och jord. För säkerhetsskull! Glöm inte att "vädra" de små liven en stund varje dag, utöka den tiden dag för dag, så klarar de sig säkert.
Mvh
Fenja
Maggan H
Ska man verkligen klippa ner dom så hårt som man kan läsa om på nätet inför vintern? Verkar lite grymt tycker jag att helt skala dom, nästan iaf. Jag undrar oxå på om stammen växer på en uppstammad fuchsia, skulle vilja ha min högre. Om jag lyckas med övervintringen, vill säga....
Kajsa
I ett mörkt förråd klarar sig inte dom gröna stammarna, men dom brukar vara vedartade en bra bit upp redan första sommaren och då kan man klippa där det gröna börjar. Stamfuchsian växer i toppen, vill man ha en högre stam får man ta bort understa grenarna och höja stammen så. Tog bort en grenvåning på min i sommar, och så kan man flytta upp en våning nästa sommar beroende på hur hög man vill ha den.
Orchid
CITAT (Fenja @ 04-10-2004, 23:05)
Sätt en plastpåse som är full av hål över till att börja med, det är ganska stor skillnad mellan att ha rötter i vatten och jord. För säkerhetsskull! Glöm inte att "vädra" de små liven en stund varje dag, utöka den tiden dag för dag, så klarar de sig säkert.
Mvh
Fenja


sad.gif Nä du.. de klarade sig inte mina små sticklingar.. fast de hade börjat få nya blad och allt..
Aja, man kan ju alltid försöka
Fenja
Åh, vad trist! Men det är ju så, försöka duger... Jag får en del sticklingar av mina vänner varje vår eftersom jag inte klarar att övervintra dem så bra. Påminn mig i vår så kan jag nog dela med mig lite!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon