Full version: Fotoalbum - igen...
LarsV
Så, nu kan jag sälla mig till skaran över albumägare. Någonstans skrev jag ju om min favvisbild. Tack Berit för ditt tips om fotoalbum. Kolla gärna skärpan på pistillerna på bergvallmon...
yla
oj vilken läcker blå rolleyes.gif rolleyes.gif som himlen
Berith
Helläckert! Ingen tvekan om vad bina tänder på.... wub.gif

Har också blå bergvallmo sen förut och i somras köpte jag två till. Trodde jag! Den ena var vit och den andra röd visade det sej när jag plockat bort knopparna (som jag lärde mej här att man ska göra första året).
Anni
CITAT (LarsV @ 17-02-2003, 09:21)
Kolla gärna skärpan på pistillerna på bergvallmon...

URLÄCKERT!!!
Har du inga fler? Du har väl knappast använt en digitalkamera? Älskar att ta närbilder med systemkameran, men det blir inte så ofta. Använder numera mest den digitala, eftersom man slipper scanna in bilderna. Men det blir aldrig detsamma.
Ska nog skärpa mig!
yla
jag har lagt in nya bilder idag i mitt album
satt o tänkte på höstens frukter o så blev de
lite blommor också
ifall nån vill kolla smile.gif
kerstin z5-6
Nu har jag med ett litet album tongue.gif
men varför plockar ni knopparna av bergvallmon?
Inte kan man väl hugga huvudet av sin nyfödda heller.
Det räcker ju med att ta bort den just innan frökapseln bildas ohmy.gif
Berith
I den här diskussionen på gamla forumet fick jag rådet att plocka bort knoppen första året för att den skulle blomma sen! unsure.gif blink.gif
kerstin z5-6
Jag vet att diskussionen finns och möjligtvis kan det väl hända om de frösådda skulle sätta knopp första året, men det har då aldrig hänt mig att e gjort det huh.gif
Nu är ju Bergvallmo en fruktansvärt lättodlad växt här uppe -så andra förhållanden kan ju gälla längre söderut när den inte får ett kyligt klimat och kall vinter tongue.gif
Berith
Hur som helst så hoppas jag att dom blommar i år! Blåa, vita eller röda.... smile.gif
kerstin z5-6
"Lingholm " är en bra sort .En perenn blå bergvallmo. Den enda fertila mellanformen mellan M betonicifolia och M grandis, som f n anses vara berättigad att bära ett särskilt sortnamn.Allt enligt Hannelotte Kindlund som är en verklig guru på detta område tongue.gif
Hoppas verkligen du får se blommor i år laugh.gif
Gunvor Nilsson
Jag var inne i ditt album, Kerstin, och tittade. Din trädgård är verkligen vacker med dammen, bäcken och bron! Riddarsporrarna föll jag pladask för. Dom och de andra växterna blev ett verkligt vackert blickfång framför uthuset! Så där skulle jag vilja ha min trädgård! wub.gif
abborrmaster
läskigt fräsht!!

/Simon
kerstin z5-6
wub.gif Tackar man rodnar.. laugh.gif Ni är goa ni
Och du Simon kanske blir glad om jag säjar att i år ska jag anlägga en liten Goth rabatt med bara"svarta "växter på enträgen begäran av min son...som är den som brukar få gräva allt tungt åt mig...
Det är väl nästan nåt Iron Maiden över de va? laugh.gif
Hälsar K
abborrmaster
fredlig heavy metal o goth eju lite olika saker om man ska vara messersmithsig... tongue.gif

men... Svarta typ pelargonier eller vad de heter har jag sett på nån bild för länge senn , skitballt var det! Vad finns det för urval av svarta växteer?

/Simon
kerstin z5-6
jaha förstår precis -jag skiljer inte alls på det där laugh.gif

Svarta violer, rödsvart fläder,svarta stockrosor och svartblå Iris -"Before the storm" Svart "gräs" -orphiopogon planicapus -som eg är en liljeväxt.
Växterna är ju inte direkt kolsvarta utan mycket mörkt blåsvarta eller rödsvarta.Cimicifuga racmosa atropurpurea har mörkt blåsvarta blad
Litet silver skimrande tänke jag kund vara fint till det mörka..varigarde lammöron, nån låg malört osv.
Gärna fler tips om ni har smile.gif
Fialotta
Jag kom på svart tulpan
har jag sett nånstans rolleyes.gif
Lotta i Gbg
Den svarta formen av sammetsirisen Iris chrysographes 'Black Form' Syns bland de andra irisarna på bilden.
abborrmaster
fifan vad tchuuusigt! Mer bilder på svarta saker!!! ohmy.gif Så imponerad!!!

tror inte ögonen mina

/Simon
Katti med torpet
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-02-2003, 15:29)
Nu har jag med ett litet album tongue.gif

Åhh, Kerstin, vilken underbar trädgård!
Så vill jag också ha det. Jag får sån abstinens efter sommar och trädgård när jag ser dina bilder. Tänk att få strosa runt där en sommarmorgon...
Jag måste fråga, den där portalen som du har på de två första bilderna, är det humle, eller? Den är verkligen jättefin!
Är du med i "öppna trädgårdar" så man kan få komma och se det live s.a.s.? Nu bor du ju lite långt norrut men om man har vägarna förbi...?
Gunvor Nilsson
Tips till Kerstin: silvertistel - blir inte så hög 20-30 cm men står ända in i snön som en eternell, köpte jag som planta förra året och ..
Geranium cinereum 'Ballerina' som skall vara en silvernäva men där har jag inte lyckats hitta frö av än. smile.gif
LarsV
Jodå Anni,

Bilderna är tagna med digitalkamera. Min gamla systemkamera kan jag slänga i väggen. Och då har jag ändå en ganska bra systemkamera. Digitalkameran? En Olympus C4040. Den finns inte att köpa längre. En "kompis" till den låg på tre-i-topp-plats i Röd&Rån:s (f'låt, Råd&Rön:s) senaste nummer. Fast den kostar en slant.
kerstin z5-6
Kattis -det är bara att komma om du har vägarna förbi laugh.gif Gäller väl alla-
öppen trädgård har man väl alltid för forumvännar-
fast i år har jag nya projekt på gång , så det är brädor och jordhögar lite överallt.. wink.gif ohmy.gif
tack för alla bra tips om mörkbladiga svarta växter rolleyes.gif
Betty
Prins Gustavs öga 'Pennie Black' i framkant kanske...?
Buskkrasse 'Black Velvet' , en mycket mörk nästan svart nyhet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon