Full version: Mångalenskap
Eva Swahn
Är det fler som lider av mångalenskap vid fullmåne? Jag gör det. Men jag vet inte om jag direkt l i d e r av det. Det är en ganska spännande egenskap. Som om man är i förbindelse med universum. En natt som denna, stjärnklar, vindstilla med krispig glittrande snö och med det förunderligt blåa ljuset, är månen min vän.
yla
ja det går absolut inte att sova iallafall rolleyes.gif
med kamrat måne uppe
Eva Swahn
Nej, det är väl underligt! Varför är det så? Det borde ju vara mätbart på nått vetenskapligt sätt varför man inte kan sova när det är fullmåne.
yla
de går bergis att mäta på nå sätt
kolla vattnet ebb o flod som styrs av månen
nog känner man av det ,,,men de e kanske svårt att mäta just
sömnlösheten
men sover maninte o undrar varför e de bara att kolla hur de va me månen
rolleyes.gif
så nog e de så
Eva Swahn
Sen undrar jag om det bara är kvinnor som är mångalna eller om det bara vi som vågar erkänna att vi är det?
mynta
Min yngste son sover inte dessa tre dagar runt fullmåne, men det behöver jag...*trött & hålögd* Ska bli skönt när han blir stor nog att inte hitta på självdestruktivt bus, när han är uppe själv. Nu är han bara ett & ett halvt år... Första månaderna såg man inte mönstret, men allteftersom tiden så blev det uppanbart. Utan undantag- blink.gif Fast han har glatt humör & inga vargtänder synes tongue.gif Enda tokigheterna han har för sig är att envisas med att ta av sig alla kläderna & blöjan, för att springa naken runt i huset tjutande av skratt. Dock inget unikt för fulmåneperioden, så gör han nästan jämt. laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 17-02-2003, 00:09)
ja det går absolut inte att sova iallafall rolleyes.gif
med kamrat måne uppe

Jajamensan , här finns en som sover som en stock biggrin.gif
Visste inte ens att det var fullmåne nu - kanske därför rolleyes.gif
Ina
Jag brukar sova sämre när månen är full. Pojkarna har väl också sådana tendenser, de var omöjliga att "landa" i förrgår kväll.... "Guben" klagade över att han hade vaknat flera gånger igår natt. Vet inte om hans sömnproblem berodde på månen eller på för mycket te för sent på kvällen... tongue.gif
Gunvor Nilsson
Jag har inte tänkt på månen att det skulle vara den som gör att jag sover dåligt tidvis - ska observera i fortsättningen. Skulle kunna tänka mej att stora katten påverkas i alla fall. Han har väckt mej varje natt nu i helgen vid 2-3-tiden och han ger sej inte förrän jag gått upp en stund.

Rosensällskapet har en sida som är rätt kul - kanske ligger mycket i vad som står där! Påverkar månen växter så måste den väl också påverka vätskorna i människan.

http://w.1.899.telia.com/~u89905955/roseweb/

unsure.gif
Alexandra
Jag sov som en stock - det kan bara vara tal om en "omvänd" mångalenskap hos mig tongue.gif
Kajsa
Jag jobbar natt på ett servicehus, har just nu haft en nattperiod. Och det har varit mycket månsken dessa nätter. Visst sover alla sämre, men varför?
Vi brukar skoja om att nu blir det "mer spring och oro" än vanligt.
Månen påverkar oss på något sätt, allt sitter ihop.
Hälsn. KAJSA wub.gif
Eva i Skåne
När jag var yngre kände jag ett par killar som jobbade nätter tillsammans i en reception i ett polishus. Enligt dem kom det alltid in mycket fler knepiga människor dessa nätter än andra.
Själv sover jag dock lika gott alla nätter wub.gif
Eva Swahn
Ja, se där! Knepiga typer smyger runt i natten kring fullmåne. För jag är minsann inte ensam ute och tassar i månljuset. Kring denna månperiod var det tre-fyra stycken ensamma personer - utan hund d v s utan anledning - som klev runt mitt i natten på ängarna. I min fantasi var det naturligtvis potentiella våldtäktsmän allihop. Annars möter jag aldrig någon på mina kvällspromenader.

Och rådjuren var helvilda. De skällde och brölade och bråkade och for runt i det torra gräset. Verkade vara på armlängds avstånd, men jag såg dem inte. Hunden blev helt tosig. Men mest är jag rädd för att möta vildsvin för dem skjuter man tydligen i månsken.
Monica i Sörmland
Det kanske inte är så konstigt att många känner av fullmånen. Tänk på ebb och flod! Det är ju månen som ligger bakom! Kanske är det vi som inte reagerar som är lite avvikande?!
ulf ryberg
Även killar påverkas av månen. Ibland händer det att jag sover väldigt lite på natten och då visar det sig ofta vid koll att det har varit fullmåne. Det konstiga är att jag oftast är ganska utsövd ändå.
Alexandra
Mina elever har varit ovanligt tysktlåtna och trötta den senaste veckan, kan det bero på månen? Kanske borde man lägga proven efter månens cykel (eller vad det nu heter)----- inga prov vid avtagande måne, prov vid tilltagande o.s.v..... biggrin.gif biggrin.gif
mynta
He-he... Gäller inte det växter med, har för mig att jag läst ngnstans att sådd bara bör ske när månen är i tilltagande... rolleyes.gif
Fast vem vet, det kanske ligger ngt i det, får väl göra en iaktagelse. Sådde en låda blandat smågodis för ett par veckor sedan 6 nu ska jag ha mina nyinköp i jorden, ska bli intressant om det blir olika resutat på dem... biggrin.gif
Eva i Skåne
CITAT (Alexandra @ 20-02-2003, 21:25)
Mina elever har varit ovanligt tysktlåtna och trötta den senaste veckan, kan det bero på månen?

Är det inte snarare så att de "bara" väntar på sportlovet och inte orkar engagera sig i skolarbetet därför?
Ylva i Dalarna
Hej!

Håller med inlägget före mig, sova går inte , men pigg som en mört är man ändå!!

Men om man nu funderar vidare så är det ju inte så konstigt om detta med astrologi också är riktigt, för om månen...ja ni förstår!

Hur som helst...fullständigt vår- och trädgårdsgalen är jag i alla fall! Inte bara nu, men särskilt nu...är det också månen månne?

Ylva wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon