Full version: Plommonträd
tilda
Har ett plommonträd, som bär massor med frukt.
Men var annat är där 1 st mask i. År det någon
som vet vad vi kan göra, så vi kan slippa detta
i framtiden. wacko.gif
Jan af Lisö
Vid den här tiden på året måste det nog vara plommonvecklaren.

Inför nästa säsong, införskaffa ferromonfälla mot plommonvecklaren, finns att köpa på seriösa plantshoppar, trädgårdsbutioker, etc.
Cilla
Det är under blomningen man sätter fällor mot plommonstekeln. Senare kan man minska angreppen genom att lägga pressenning på marken och plocka upp karten som faller. Larven gräver sig ned någon dm, ibland mer, och övervintrar där. Detta gäller både stekeln och vecklaren.
Jan af Lisö
Cilla, finns det verkligen fällor mot plommonstekeln ?? Det har jag aldrig hört talas om. Vad heter de ??

Eftersom hela min plommonskörd i år (fick till slut totalt 17 plommon på 2 träd) förstördes av plommonsteklar, är jag tacksam för alla tips som hjälper mot dessa.

Annars så är det väl bara insektgift från Östeuropa som gäller ????
Cilla
Det var den jag kände till men jag slog upp och fann att det finns både mot vecklare och stekel:

http://www.gullviks.com/pdf/behschema_plommon02.pdf

Här är sajt (pdf) över allehanda bekämpningsmetoder i konventionell fruktodling:

http://www.sjv.se/pagedownload/SJV/Startsi.../frukt_webb.pdf

Jag har inte hittat motsvarande lättlästa lista över ekologiska metoder, däremot finns ett stort antal rapporter och studier över de metoder som fruktodlare använder.

Klisterskivor som konventionella kommersiella odlare använder för att prognosticera antal insekter innan besprutning, kan vi hemmaodlare använda för att fånga insekter. Man sätter helt enkelt ut många.
Jan af Lisö
Fantastiskt så många olika medel det finns för yrkesodlare !!!! Man blir ju helt avundssjuk.

Det verkar inte finnas så mycket för oss hobbyodlare, hoppas att jag får tag på ferromonfällorna mot stekeln, för det är hemskt när så gott som hela skörden förstörs av steklarna !!!!
KURT
Jag undrar hur effektiva ferromonfällorna verkligen är? De kommer att plocka bort en andel av hanarna. Men även om de skulle plocka bort 90% av hanarna så kanske det inte har så stor betydelse? Bor man sedan i ett villakvarter så borde ju ferromonfällan också locka dit hanar som annars skulle flugit till grannens träd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon