Full version: Ogräs
jimmy
Jag har grävit upp fräst upp en gammal gräsmatta där jag dessutom har börjat så gräs.

Jag sådde gräs förra veckan och har nu märkt att där börjar komma upp ogräs. Finns där någon sätt redan nu som jag kan göra för att slippa ogräset. Finns där något medel som jag kan spruta på redan nu innan gräset har växt för att förhindra framtida ogräs eller hur ska jag göra??

Låt säga att jag struntar i ogräset och bara låter gräset växa ska man ta bort ogräset "för hand" när väl gräsmattan har etablerat sig eller ska man spruta på något medel senare???

Vad hade ni gjort om ni varit i mina kläder????

Väldigt tacksam för svar!!!
*Laika*
Det finns nåt gödningsmedel som göderihjäl ogräset, men jag kan banne mig inte komma på vad det hette. jag försöker att komma på, det har varit uppe här på odla den produkten. Det är förmodligen i nån av round-up trådarna. Testa där, annars så finns det så många som är duktiga här. Lycka till.
mvh. Laika
Fenja
Stroller?
Mvh
Fenja
Betty
Stroller Kombi Det står på säcken att man inte ska använda det på nya gräsytor.
jimmy
bekämpningsmedel för ogräs, när ska man andvända det??

Ska man andvända det när gräsmattan har etablerat sig eller?

Ska man andvända något i början typ första veckan man sått eller ska man vänta tillls gräset och ogräset kommit upp???
*Laika*
Men Betty, han säger att han sådde förra veckan. Det kan omöjligtvis finnas en gräsmatta redan nu. Det enda som kommit upp var som jag uppfattade , ogräset.
mvh. Laika
jimmy
Nä, finns inget gräs nu utan bara ogräs som börjar växa:)

När tror ni gräset börjar växa på allvar, tills nästa vår eller?
*22many*
Vi sådde gräs för ca 2 veckor sedan och det har växt rejält redan. Ogräs är nästan omöjligt att undvika, men försök att rensa bort så mycket som möjligt innan det går i frö sleep.gif . Bara att handplocka ... tongue.gif , vilket går ganska lätt när det som nu är fuktigt (i alla fall hos oss) i marken.
jimmy
Ska man redan nu gå och handplocka? Det är väl inte bra att gå på "gräset" nu när det snart börjar växa??
*22many*
Du kanske ska vänta tills det börjar synas lite "fjun", men jag tror inte det är någon större fara att trampa lite i det sådda smile.gif . Gräs är ju tåligt tongue.gif
renate
Sprutar du på något bekämpningsmedel,lär du aldrig ser någon gräsmatta.Ogräset följer tyvärr med gräsfröblandningen,vänta tills gräset har kommit upp,då är det lättare att plockar bort ogräset.
jimmy
Sådde gräs i söndag och var ute och tittade lite nu för skoj skull, tyckte jag såg något som liknas vid gräs, såg ut som små små fyrklöver, börjar gräs växa så eller?
Berith
smile.gif Vad har du sått för gräsblandning? Kanske att klöver ingår i den, då kommer det ju såklart upp "fyrklöverblad". Det finns massor med grässorter och många/flera ingår i gräsblandningarna.

Eller vad räknar du som gräs? Och ogräs? unsure.gif Ogräs i en gräsmatta kan ju vara tistlar och annat sånt...
jimmy
Jag andvände

Extra green i
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon