pialotta
jag har just lagt in några frågor på andra avdelningar och lite pinsamt tycker jag det är, för frågorna är nog väldigt basic för en van "trädgårdsist" och de har säkert varit uppe många gånger förut wub.gif

Tänk om det fanns en avdelning med "nålade" trådar och tydliga rubriker; "om frön", "om sticklingar" då skulle man kanske lätt hitta svar på elementa och inte ta upp tiden för andra som har läst samma fråga 100 ggr förut..
Fast det kanske inte är pinsamt att ställa fåniga frågor? Det är ju faktiskt roligt att få personliga svar.
Hälsar P
kerstin z5-6
Många rek ju sökfunktionen .. men det känns nog lite svårt o opersonligt om man är ny smile.gif
Kan jag svara , tycker jag bara att det är roligt -Av andras svar och frågor lär man sig ocksdå en massa nytt som man inte visste laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif
Fråga på smile.gif
pialotta
Sökfunktionen, det tänkte jag inte på!!

Men det är roligare att fråga så här...
Tack, kerstin
jendah
sökfunktionen är ju praktisk - bra att söka innan man frågar om man tror att det finns svar sen tidigare...

...men oftast så hittar man ju inte exakt det man ville veta - eller har en hög följdfrågor eftersom man fått vera mer än man först tänkt sig biggrin.gif biggrin.gif
Och som sagt - man lär sig ofta saker man aldrig själv tänkt på att fråga om, när andra ställer frågor smile.gif

skulle bli ganska dött i forumen om ingen frågade saker... och tänk så många fina blom- och insektsbilder vi skulle missa om ingen la dit dem för att fråga vad det är biggrin.gif biggrin.gif
pejori
håller med kerstin. fråga på. wub.gif
tycker att det är kul att kunna hjälpa någon, även om svaret kanske skulle finnas i sökfunktionen wub.gif wub.gif
yla
ja man kan ju använda sökfunktionen o så anväda sej av den tråden som passar o vidareutveckla frågan om de gäller ungefär samma sak
det är ju ett sätt att samla sakerna på ett ställe
men jag läser om allt o man lär sej hela tiden nytt
o så kommer man ihåg javissstja nu e de dags att fixa detta som tillexempel ta frön eller gräva upp lökar eller klippa rosor eller va de nu kan vara ,plocka ut amarylisen kanske
man får vinkar hela tiden så att man inte står där me saker som borde gjprts för länge sedan
så fråga på,,,,,,,,,,,,,,,,de ger bra inputs
o lagoma doser kunskaper rolleyes.gif rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
Jag har också funderat på detta med att ställa frågor som har varit uppe ett otal massa gånger förut.......det måste bli bra uttjatat för dem som varit på forumet i åratal - varje vår frågas det om frön och odling, varje sommar om bevattning och skadedjur, varje höst om skörd och lagring och varje vinter om härdighet och planering inför nästa år.........

Själv tycker jag att det är toppen. Man läser och lär och om några år så har nog NÅGOT nötts in efter alla upprepningar och så får man kanske tillfälle att hjälpa någon annan. Vem vet man kanske känner sig som ett proffs själv till slut! tongue.gif

Sökfunktionen är väl så bra, men man kan nog inte bortse från den psykomentala effekten av "att ropa och få svar". Ni är så kunniga och trevliga! wub.gif
Berith
Tycker också att det är bra att det frågas om (iallafall en del frågor... sleep.gif ) för inte sjutton antecknar jag svaren utan tror mej om att komma ihåg hur det var. Och jag försöker läsa det mesta, fast växthuset och några till hoppar jag över... Har nämligen inget sånt! unsure.gif

Och just nu letar jag info om vad man ska - eller åtminstone bör - göra i trädgårn nu när hösten har kommit. huh.gif Hittar massor med bra tips och goda råd.

Fråga på bara! rolleyes.gif
Fenja
Vi frågar väl alla nu och då om sådant vi inte känner till. Men sökfunktionen på forumet är ganska undervärderad och borde användas oftare! Den är ett utmärkt uppslagslexicon!
Mvh
Fenja
Inga från Närke
CITAT (Berith @ 30-08-2004, 16:13)
"för inte sjutton antecknar jag svaren utan tror mej om att komma ihåg hur det var"

Detta med att anteckna, om det är något jag eller någon annan frågat och jag tycker det är värt att spara så har jag skapat en uppslagsbok i worddoc. som jag kallat Min trädgård som jag kopierar in svaren i här från Odla eller andra länkar. Ibland lånar jag lite bilder och klistrar även in dem. Har t.ex. bilder på alla mina blommor som jag har i trädgården på några sidor. I detta document har man ju sökfunktion också och kan bränna ner det på CD eller spara på diskett för att plocka fram när man undrar över något.
Ett tips kanske som fler kan använda.
Samma sak gör jag om jag hittar några bra matrecept på nätet men då använder jag mig av excel och bygger upp med flikar för t.ex. matbröd, festmat, kakor, pajer o.s.v. Vet inte om det är tillåtet men jag delar inte med mig utan det är bara för min egen del och eventuellt dåliga minne. Sparar lite tid också slipper allt sökande/Inga
pialotta
Det var ett fiffigt tips, att skapa en egen mapp med "matnyttigt"

Å så måste jag bara säga att detta är ett underbart forum, med så många anspråkslösa och vetgiriga personer.
Lena N
CITAT (Maria i Helsingborg @ 30-08-2004, 14:17)
Jag har också funderat på detta med att ställa frågor som har varit uppe ett otal massa gånger förut.......det måste bli bra uttjatat för dem som varit på forumet i åratal

Njaa huh.gif ännu har då inte jag känt mig uttjatad.

Ibland har jag hoppat över en tråd därför rubriken har fått mig att tro att jag visste vad där stod. När jag så har sett att antalet inlägg växt har jag tittat iallafall, och lärt en massa nytt. tongue.gif
jendah
Om man hittar en hel tråd som man tycker är intressant och använder Internet Explorer kan man spara sidan under ett eget namn och öppna den lokalt senare... med alla bilder i behåll smile.gif

När sidan är öppen, gå in på File -> Save as... -> välj: web archive, single file (.mht) under "save as type" (filformat, tror jag den heter på svenska) så får man allt i en enda fil, och kan öppna den igen och igen utan att ens vara ute på internet... biggrin.gif

...och så kan man ju hitta på egna namn på filen så man minns vad man tycket var intressant i tråden (mycket bra för en glömsk flicka som jag, har en hel mapp med nedsparade intressanta trådar... rolleyes.gif)
Lena N
CITAT (jendah @ 30-08-2004, 22:29)
Om man hittar en hel tråd som man tycker är intressant och använder Internet Explorer kan man spara sidan under ett eget namn och öppna den lokalt senare... med alla bilder i behåll smile.gif

Att göra som Inga från Närke tar betydligt mindre plats i datorn. Om man vill spara minnesutrymme alltså. sleep.gif
Berith
Ååh vilka bra tips! ohmy.gif

Varför har jag inte kommit på att man kan göra så? unsure.gif
jendah
CITAT (Lena N @ 30-08-2004, 22:56)
Att göra som Inga från Närke tar betydligt mindre plats i datorn. Om man vill spara minnesutrymme alltså.  sleep.gif

Jo... om det bara är enstaka textrader/bilder man vill åt är det sant... men vill man ha kvar all info i tråden är det lättare att spara hela, och tar inte upp särskilt mycket plats.

Word-dokument kan bli fånigt stora om man lägger in en massa bilder i dem förresten...

Så det beror nog allt på hur man gör det, vad man vill ha, går fortast, är mest praktiskt, vilket som tar mest plats etc.

Jag gör förresten båda delarna... eller fler sätt förresten, sparar ner sidor i explorer, kopierar in i word, kopierar in i .txt-fil (enstaka små namn på blommor tex) eller skriver ut... allt efter vad som passar för tillfället...

Alla sätt är bra utom de dåliga, som far min brukar säga smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon