cala98
Här har vissa saker t.ex bönorna frusit. Tråkigt. jag tyckte sommaren var alldeles för kort. sleep.gif
Copycat
hejsan ! Kort, men intensiv, här i Sundsvall i alla fall. Först tar sommaren en hel evighet på sig att komma, sen hettade det till ett par stekheta veckor. Och sen unsure.gif blink.gif bara borta !!!! Ur led är tiden. jag har packat in allt som skall vara ätbart i täckdukar, jag har ju lyckats över förväntan med allt som jag odlat. Det är bara Broccolin som jag är orolig över, den är jättestor, men det kommer ingen Broccoli på den (än).
wub.gif
wolkenkrabber
inge frost här än, plommon och äpplträden e lite för stor för att täckas in emot rfost så de e bara att koppas att den inte kommer än
Annelie
För mig som bor nästan längst ner i Skåne känns det märkligt att läsa att ni redan börjar prata om frost! ohmy.gif wacko.gif

Det har sagts innan och jag tänker säga det igen - Sverige är ett avlångt land! smile.gif
Björkhagen
I nordvästra skåne har det inte frusit ännu, men här om morgonen var det bara +3,5 grader. Förra året frös det ungefär i mitten på september och för två år sedan var det -10 grader den 20:e september... bara en månad kvar... sad.gif
I morgon skall jag i alla fall köpa lite höstblommor till mina krukor... skall bli mysigt att byta bort allt som har regnat bort...
renate
Ingen frost här än men en morgon var det bara 3,9°.Jag försöker acceptera att sommaren går mot sitt slut,iof.älskar jag hösten men övergången i slutet av augusti är alltid lika svårt. tongue.gif
andreas i uppsala
nix ingen frost här och den ska inte komma på länge, först i oktober tack vare mälaren bl.a biggrin.gif Just nu 16.2 och REGN sad.gif fast regn är iofs inte helt fel nu. Det kändes som det var evigheter sen sist
renate
CITAT (andreas i uppsala @ 26-08-2004, 16:52)
nix ingen frost här och den ska inte komma på länge, först i oktober tack vare mälaren bl.a biggrin.gif Just nu 16.2 och REGN sad.gif fast regn är iofs inte helt fel nu. Det känndes som det var ganska länge sen sist

jaså?här har det regnat 2 nätter i rad,igår var det sol på eftermiddagen,i dag uppehåll 17,2° nu. laugh.gif
Kajsa
Utanför Västerås har det varit frost, arbetskamrater har berättat att man fått skrapa bilrutorna. När jag cyklar hem på morgonen är det handskarna på. Det måste vara en månad för tidigt. Ska man redan börja med fiberväv på krukorna och annat??
Lena
HEJ

jag bor 2 mil söder om Sundsvall och här har det inte varit frost ännu, och har svårt att tro att det kommer före mitten av September, som det brukar, men som sagt sommaren är ur led , idag regnar det men det har varit fina dagar både måndag o tisdag, 17 grader ca och det ska visst bli ganska varmt i helgen med, hoppas det för jag ska fixa kanter runt en rabatt samt fylla upp den och plantera med perenner, har just varit på Silvan och köpt flätade kanter, ganska snygga men hur hållbara vet jag inte.

Lena zon 4
*Felix matte*
CITAT (Annelie @ 26-08-2004, 12:51)
För mig som bor nästan längst ner i Skåne känns det märkligt att läsa att ni redan börjar prata om frost!  :o wacko.gif

Det har sagts innan och jag tänker säga det igen - Sverige är ett avlångt land! smile.gif

Javisst är Sverige avlångt men än har inte vi i Kiruna haft nattfrost biggrin.gif
+3,5 som lägsta nattemperatur hittills.
Idag SOL och +16 biggrin.gif
gullik.u
I morse var det ganska frostigt ute sad.gif det känns ganska höstigt på dagarna också.
Betty
CITAT (Kajsa @ 26-08-2004, 18:11)
Utanför Västerås har det varit frost, arbetskamrater har berättat att man fått skrapa bilrutorna.

Hos mig i Luleå var det +4,1 grader som kallast i natt. Ingen frost i sikte!:)
Ann-Christine
Än har vi klarat oss här men det var väldigt nära för någon kväll sen. Men sen har det varit mulet och runt 10 grader på nätterna
wolkenkrabber
ingen risk för frost i sikte här än, hoppas den inte kommer föra mitten / slutet av september som normalt
andreas i uppsala
Första höstfrosten
*Felix matte*
Inte särskilt ofta SMHI har rätt. laugh.gif
Smekajsa
Än har det inte frusit något här biggrin.gif biggrin.gif

men det var på håret i början på veckan
+ 0,5 i tisdags morse

det är tidigt, mycket tidigt

ååhhh nu ska jag åka och köpa perenner till min vita/gröna rabatt

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
andreas i uppsala
Agneta hur ser det ut hos er nu, bilder? wub.gif det verkar vara ombytta roller i sverige just nu. Delar av svealand och götaland(bl.a västkusten) får frost medan ni har ert på det torra tongue.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Torra och torra.... vet jag väl inte tongue.gif dimman var tät i morse laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men vi hade som lägst +5 inatt. Hos mig har dimman lättat men Här kan du se hur det ser ut mot centrum just nu.

jag har just blivit klar med att föna Felix efter badet... håll tummarna att det blir sol och torrt så pälsen hålls vit och fin. biggrin.gif
Fenja
Ingen frost här (mellan Borås och Ulricehamn) ännu, tack och lov!! Jag vet inte var jag ska göra av allt som måste in i år..... blink.gif
Mvh
Fenja
magiana
Ingen frost här heller (några mil norr om Stockholm), men jag har hört att andra här i trakten har haft frost. Väldigt lokalt tydligen.
wolkenkrabber
ohmy.gif de e grön i kiruna skulle jag aldrig anat
*Felix matte*
CITAT (wolkenkrabber @ 28-08-2004, 12:38)
ohmy.gif  de e grön i kiruna skulle jag aldrig anat

va!!!!????? trodde du att löven fallit här tongue.gif
inte riktigt än... men snart är skogen mörk sad.gif
wolkenkrabber
kanske inte att dom fallit men att dom var guliga typ
Smekajsa
Agneta, du får väl skaffa en liten overall till Felix biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (wolkenkrabber @ 28-08-2004, 13:03)
kanske inte att dom fallit men att dom var guliga typ

Här utanför mitt fönster ser jag ganska mycket gula sad.gif
men de gröna är fler än så länge biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Smekajsa @ 28-08-2004, 14:04)
Agneta, du får väl skaffa en liten overall till Felix  :D  :D

Han har en dyr och fin men han blir smutsig under magen och om tassarna och måste fönas torr på huvet så det inte tovar...men så är det ju med barn också... galonisarna täcker inte allt. biggrin.gif
Så här ser han ut när han går ut i regn.... nästan så han ville säga det är inte jag laugh.gif stackars liten wub.gif
pejori
stackars felix biggrin.gif biggrin.gif
men han är nog nöjd över att slippa bli blöt över hela kroppen biggrin.gif biggrin.gif
Smekajsa
Han va´ju för söt wub.gif wub.gif wub.gif

min Zamba äälskar vatten så någon overall till henne är
det inte att tala om

vi bor ju på landet så efter vår skogsrunda krävs en riktig dusch
försöker torka henne så torr som möjligt

sedan slickar hon sig som en katt biggrin.gif biggrin.gif
alex
Här har det inte varit någon frost, men som kallsat har det varit ca 5 grader här.
Inga från Närke
Här har det inte heller varit frost hos mig i Örebrotrakten men ca 4-5 grader på morgonen.
Björnbären håller på att bli mogna så man hoppas på sol och värme fortfarande, tomaterna likaså, hämtar ca 5-6 st varje dag i växthuset.
Har många blommor som blommar fortfarande. Krassen håller på att invadera altanen med sina långa klättrande grenar och blommar för fullt.
Hoppas inte det blir kallt ännu så man får njuta lite till och hinner börja städa inför hösten i trädgården, klippa ner överblommade perenner m.m.
Ta upp sista potatisen och morötterna. Hälsningar Inga
elle
ohmy.gif
Mellan Märsta o Sigtuna har det varit *vita* gräsmattor!
Men som den biggrin.gif Barmärtige Samarit jag stundom känner mig som,så låter jag både fuchsior o trumpeter...stå kvar ute! Utan något *skyddsnät*!
OCH de har klarat sig!!

tongue.gif
andreas i uppsala
ohmy.gif Sigtuna som ska ligga i zon II och vid mälaren. Låter skumt! blink.gif med tanke på att Kiruna i nirr inte fått någon frost än. Snacka om ombytta roller.
pejori
här är det inte frost ännu. 10 gr. (göteborg) men det är kallt och blåsigt och jag FRYSER!! mad.gif mad.gif
*Felix matte*
+10,2, vindstilla just nu och dimman är tät så jag har max 30 meter sikt ohmy.gif
Så här brukar vi inte ha förrän någon gång i september.
wolkenkrabber
hur fasen kan kiruna få dimma, ni e ju inte ens vid vattnet?, östersund e vid en sjö men vi har inta haft nån dimma än
Birgitta i Mora
Här i Mora har vi haft - 1,1 som kallast, än så länge. Det mesta klarade dock frostnatten utan skador. Bara squashen som fick lite frusna blad. Hoppas det dröjer
LÄNGE än innan nästa frostknäpp. Jag har ju hundratals tomater som ska hinna mogna!!!
andreas i uppsala
Det kallas höstdimma. Det är väl inte höst hos er än wolken?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon