Caprice
Ska anlägga en vit rabatt, vilka perenner rekommendrar ni...?
Gärna sådana som rådjuren ratar, men ej krav...

Bor i Sthlmsområdet.. Har naturtomt, fast rabatten anlägger jag från scratch med ny jord och allt vad det innebär... smile.gif


Caprice
Copycat
Hejsan ! Vit Blågull, för att den doftar så ljuvligt och den vita Myskmalvan för att den är så enormt vacker. wub.gif
Fenja
Phlox (både moss- och höst- och prick-), olika klockor, stjärnflocka, alunrot, astilbe, prästkrage, rölleka, stormhatt, riddarsporrar, hosta (vit doftande!) liljor, vårnarcisser och andra lökar, sippor, pion, klätt, klint, plymspirea, rosor, klematis, pensé, löjtnantshjärta, vintergröna, ormöga (blåvit), färnrikshjärta.......finns väl en hel del att välja på!!
Mvh
Fenja
renate
Vit rudbeckia tycker jag mycket om,den blommar visst sent men länge.Fenja räknade upp en del,så det finns mycket att välja.
kerstin z5-6
Crambe cordifolia -stäppkål -perennn med skulpturalt utseende -bör vara i rabatt där den kan ta utrymme smile.gif stooor smile.gif
Glöm inte växter med vitvariegerade blad -som hosta mm-
Vit baptisia
carren
Pioner! Vita pioner är SÅ vackert! Vit clematis och vita rosor också. Dessutom finns det ju vit jätteblåklocka, de är fina! Och så alla silvriga växter som lammöron. Lycka till med rabatten, det blir nog lyckat!
Hannele
Vita blåklockor, olika växter med silverblad.
andersen
Jasmin.
Hannele
CITAT (andersen @ 22-08-2004, 07:12)
Jasmin.

unsure.gif Kanske inte så bra i en perennrabatt?
Sommartorparn
CITAT (andersen @ 22-08-2004, 07:12)
Jasmin

Ser snarare ut som en schersmin.
lotta_
Den här blomman är min favorit, kanske därför att det är en av de få vita jag har. Tror att den heter trebladsspirea.

nypan
Höstanemoner, japanska, den vita är bedårande och blommar till sena hösten, knopparna stora och förväntansfulla just nu i augusti. vårplantering rekommenderas, för bättre etablering, vintertäckning det första året, därefter kalasfin överlevare, åtminstone i stockholmstrakten./nypan
*22many*
Vita fänrikshjärtan är underbara och blommar läääänge. Varför inte vita löjtnantshjärtan? Jag har i min trädgård också en vit axveronika (tror den heter så wink.gif ), är inte så hemma på latinska namn tongue.gif . En annan fin är Jätterams, som dessutom har ett vackert bladverk när den blommat över.
andreas i uppsala
yucca!! biggrin.gif
Betty
Klematisen 'Valge Daam' med en diameter på 16 cm.
Maggan H
Eller varför inte den meterhöga vita drakmyntan? Fantastisk!
Viveka
Min egen favorit är vit Martagonlilja, den är fullständigt självlysande i ett woodland i skymningen.

Och silverax (Cimicifuga racemosa), om ingen nämnt den redan.

Och så nattviol, förstås. Tala om magi...
Tesa
Läkemalva...den blommar som bäst nu.....2 -2,5 m hög maffig växt med gråludna blad....

(Jag vet att den oftast är lätt rosa men mina är och har alltid varit vita med purpurinslag...)
Cilla
Många bra förslag, som tillägg till den torrare delen av rabatten kan vit isop, vinterkyndel, stenkyndel och mejram passa. Stenkyndel är bland de gulligare blommorna jag vet, lite lätt rosalila inslag i det vita.

Madonnaliljan är också ett måste någonstans där marktäckarna skuggar jorden. Man behöver bara en för att ha underbar doft i augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon