Full version: Rött vatten?
Ann-Christin Lindberg zon II
Hej! Jag undrar om det finns någon som kan förklara för mig varför vattnet blir rött (ja, alltså det är snarare så att det blir en röd utfällning på väggarna i kärlet) när det stått upphällt några dagar i något kärl i växthuset eller utomhus. Har aldrig sett detta förut. Vattnet är regnvatten... blink.gif
TeliaNet
vad står det i för kärl?
Ann-Christin Lindberg zon II
Tja, det kan vara en genomskinlig plasttillbringare eller en vit plastvattenkanna... wacko.gif
pejori
enlitgt min kemikunniga dotter kan det vara mangan eller kobolt i vattnet som gör att utfällningen blir röd/rosa wub.gif wub.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Kan dagsljuset har någon påverkan?
pejori
nej. det är bara att det finns mycket av dessa ämnen i vattnet.
jag har ett akvariefilter som alltid blir mörkrosa av samma orsak, och det är alltid mörkt i pumpen rolleyes.gif smile.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
OK, det var ju skööönt att det inte var något giftigt! smile.gif

Tack för dina svar!
Smed
Hur samlar du vattnet? Om du tar det från stuprännan; vad har du för färg på takpannorna?

Undrar

Smed
Ann-Christin Lindberg zon II
Det vatten jag talar om kommer från växthusets eget tak - termoplast och aluminium.
TeliaNet
det finns inga höga halter kobolt eller mangan i regnvatten, vad jag vet.
frågan är väl om det inte kan vara nåt från kärlet.
vad är det för plast?
PP, PE eller nåt annat?
det brukar stå i botten.
KURT
Det finns både svampar (mögelsvapar) och bakterier som är röda. Om det är något levande, men man brukar kunna skilja på svamp/bakterie sporer och utfällningar.
TeliaNet
var tidigare i urberget 450m under ytan och såg bakteriekulturer.
SO2, svaveldioxid fr. petroliumförbränning blir surt regn med S02=H2SO3=DIVÄTESVAVELTRIOXID tror jag det blir.
det finns svavelbakterier som lever i såna svavelrika områden.
gissar därför att det är svavelbakterier.
Gossen Ruda
Annars är det väl vanligt med järnutfällning. Tvåvärt järn blir trevärt tillsammans med syre och fälls ut. Eller nåt ditåt, orkar inte slå i lexikonet just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon