Full version: En fläderfråga
Katarina H
Hej!

Förra året hittade jag något som jag tyckte såg ut som kirskål i ett hörn av trädgården. Min granne sade dock att hon trodde det var fläder. I sommar har detta vuxit till sig något kollosalt och känns nu som ett monster som kommer att ta tag i en och slingra sig runt en för att sedan äta upp en. Ja, den har blivit enorm och växer och växer ... När man luktar på bladen så luktar den inte som mina övriga plantskolefläder och blommorna har ännu inte blivit till bär. Och bladen är enorma.

Jag undrar förstås allt möjligt kring detta... om det är fläder, och kan fläder som självsår sig växa om mina plantskolefläder på en sommar trots att de är planterade för flera år sedan? Och hur beter sig självsådd fläder?

Har ni någon erfarenhet och kunskap om fläder? Jag vet bara att bladlössen gillar plantskoleflädern men inte denna monsterfläder.

Alla svar emottages med glädje. Det är lite läskigt med denna enormt snabba tillväxt på något okänt i ett undanskymt hörn av trädgården :-)
Sommartorparn
Hmmmm...... Fläder självsår sig och växer tämligen snabbt, i alla fall i södra Sverige. Men att den skulle bli ett sådant monster på en sommar har jag ändå svårt att föreställa mig. Har den haft några blommor/bär?
Det verkar också konstigt att den inte liknar dina plantskolefläder, eller var det någon specialfläder du köpte?

Du kanske blir klokare av att studera denna sida?
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambnig.html

Jag upptäckte en gång en halvmeterhög självsådd fläder på fel plats. Grävde av alla rötterna på vintern för att lättare kunna flytta den till våren. Missade att göra det det året, och påföljande sommar hade den blivit för stor för att flytta. Så nog växer dom snabbt...... blink.gif
Kajsa
Vi har några gamla fläderbuskar ( Sambucus nigra ) i trädgården ca 3 m höga. Buskarna får nästan svarta löss varje år, bladen är inte enorma, jag gick ut och tog in blad och dom är 4-5 cm som bredast, bären som blir svarta är mogna i sept. nu är dom små och gröna. Ett år gjorde jag lite sylt av dom, men det var ingen som gillade, fläderblomsdrickan är bättre.
Gossen Ruda
Kan det vara Druvfläder? Den kan växa ordentligt på en säsong.
Cilla
Jag tycker all fläder kan växa snabbt, men vad som är supersnabbt med monsterstora blad är lite svårt att säga utan att få veta lite mer i längd, centimeter och meter och så... tongue.gif

Ätbara fläderns blad doftar illa när man gnider med fingrarna på dem, det brukar vara ett sätt att artbestämma den, utöver bladform osv. Druvfläderns bär är röda och har åtminstone här mognat för länge sedan.

Om det är fläder du har och du inte vill ha den där vet du åtminstone att på det stället är det mycket goda växtbetingelser. Bra plats för ett krävande, långsamväxande träd alltså!
Mia, zon 3
Jag hade sagt druvfläder, men om de bladen inte luktar konstigt så vet jag inte..... Mina småskott luktar bränt papper ungefär, har alltid trott att det var druvfläder, för jag har ingen äkta innan.... Men då kanske jag ska tacka och ta emot?

Och Katarina H: en bild hjälper, då får du mycket bättre svar än det jag bidragit med nu..... rolleyes.gif
Sommartorparn
PS. min erfarenhet av frösådd fläder (nigra) är att de små plantorna liknar kirskål och att de växer särskilt fort i början innan plantan har förvedats. Bladen på sådana ungplantor kan nog vara lite större än på äldre exemplar. Dom tycks föredra kvävehaltiga skräpiga platser, exempelvis samma platser där nässlor trivs. (Eller så beror det på att det just där har det funnits buskar där fåglarna kan sitta och bajsa). Du behöver inte ha fläder på tomten för att få frösådd. Finns flädern i grannskapet, så tar fåglarna med sig fröna.

Mitt råd är att du avvaktar nästa år till dess att den blommar och du mera säkert kan se vad det är. Vill du inte ha fläder på just denna plats, plantera om den nu i höst för säkerhets skull.
Katarina H
Hej!

Tack för alla svar, jag tror också att det är druvfläder utifrån vad ni berättar och länkarna. Och visst är det bra jord där trots att det står en gran bredvid!

Jag var just ute och fotade men mina bilder blir för tunga trots att jag har sämsta upplösningen inställd på digitalkameran. Och nu måste jag hämta på dagis så jag laddar upp nya bilder ikväll när jag pulat lite med bilderna. Nu har jag i alla fall ett fotoalbum på odla.nu så nu ska trädgården dokumenteras och visas!

På återhörande!
Katarina H
Nu ska det finnas bilder i mitt album att beskåda på den omtalade flädern! Hoppas att de lever upp till era förväntningar ... ( - skulle det vara ett monster? - då skulle hon bara se mitt monster ...) biggrin.gif
Gossen Ruda
Blommorna pekar mot druvfläder. Den har blommorna i en klotformig klump, fläderns blomställning är utplattad. Druvflädern har röda bär, flädern svarta. Druvflädern kan bli ganska stor men åtminstone mina blir inte så gamla, kanske 10-15 år. Men dom sprider sig med frön. Rikligt.
Sommartorparn
Oj, vilken skillnad i bladstorlek! Måste vara ideala växtbetingelser där den står. Eller så var det den fuktiga sommaren som gjorde det. Helt otroligt! ohmy.gif
Kattgräs
Jag tror med stor sannolikhet att det är druvfläder. Blomställningarna verkar vara rundade, bladen ser ut som på den som vuxit upp ur en gammal kompost här hemma, och tillväxthastigheten är enorm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon