Full version: Läbbig badkamrat?
Gossen Ruda
När sista badet gjordes i söndags hade det börjat blåsa ordentligt. Alldeles för mycket sjögång för nedanstående krabat som tappat fotfästet och låg och plaskade i ytan. Urusel simförmåga så jag hjälpte den in till stranden efter att den fått vistas i ett dl-mått inför fotograferingen. Den skall egentligen förekomma i lugna vatten så den var helt fel ute i Landvettersjön.

Krypet är en klodyvel, den ena av våra 2 vattenskorpioner. Låter väldigt ruskigt men dom är ganska harmlösa. Mot oss människor. Vad som slog mig när jag undersökte den var hur lövtunn den var. Det här är en larv som har någon hudömsning kvar innan den blir vuxen. Då kan den tom flyga! Storleken 15-20 mm, jag mätte den aldrig. Notera hur den andas luft genom röret längst bak.

Det kommer lite blombilder snart så ni får stå ut med några kryp så länge.

yla
häftigt
jag har sett en liten skogsskorpion en gång
men då hade jag ingen kamera
men visst är det fantastiskt va det finns
i vår herres hage
Gossen Ruda
Visst. Glömde skriva att det som ser ut som gripklor är första benparet. Alla dom övriga benen syns inte för den viftade febrilt med dom.
Gossen Ruda
Glömde en sak till. Det är inga riktiga skorpioner, dom bara kallas så. Det är skinnbaggar, dvs samma ordning som bärfisar mm. Heter på latin Nepa cinerea.
Nutten
Sådana små rackare tittade jag på för några år sedan när jag läste faunistik. Lite småhäftiga är de ändå smile.gif
amaira
Fint foto!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon