Full version: kallbänk
peji
Hej,

Jag har varit på väg att bygga en kallbänk hela sommaren men först nu börjar det bli dags att få det gjort . Men vad ska man tänka på?
Hur djupt ska man gräva, vad ska man fylla den med eller ska man inte fylla den alls. Hur höga kanter ska det vara.
Jag hade inte tänkt täcka den mer än med löv och annat som skydd mot kylan.

Tacksam för tips.

Pernilla Dahlberg i Älvsjö tongue.gif rolleyes.gif wub.gif
TeliaNet
storlek och höjd bestämmer man helt själv. biggrin.gif
kerstin z5-6
Det bästa är dock om den håller minst 30 hög -och att den har en lutning så att det gamla fönstret, plastskivan eller dyligt släpper in ljus till hela kallbänken -längden bestämmer man själv
Markduk i botten jord i o sen är det bara at plantera ,nu eller i vår
nilla
Jag har just snickrat klart min kallbänk - jippi!

... men så till frågan var den ska stå. En del säger skuggigt andra sol - vad har ni för erfarenhet?

Tänkte ha den för övervintring av frösådder, avhärdning av plantor och sticklingsförökning. Den står just nu i ett läge med direkt sol ca 3-4 tim om dan, resten halvskugga. Blir det bra, eller ska jag flytta den till ett skuggigare läge?

Har tänkt bottna den med tidningar för att slippa kvarblivna gräsrötter, men kanske blir det för blött?

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon