Full version: Ännu en ny fjäril!
amaira
Denna söta lilla sak satt på mitt biltak idag. Ett enda kort hann jag ta innan den flög.

Har ingen aning om hur den ser ut på framsidan, men det behövs ju inte heller för bestämningen, förstår jag. Inte när det gäller den här gynnaren.

En söt liten utdragen "spets" på bakvingen - är borta på "min" sida. Kanske finns där också nåt speciellt kännetecken, som försvunnit med denna bit av vingen? (tänker på almsnabbvinge) men jag kan faktiskt inte alls få ihop det hela till någon speciell fjärilssort...

(Varför finns det ingen ikon som gråter och sprutar tårar omkring sig? *Vill ha en sån* wink.gif )

/amaira

Javisstja, bilden också:
*Felix matte*
Jag tror att det är en Björksnabbvinge unsure.gif

Varsågod.. här får du några "gråtikoner"
Berith
Den här sommaren har jag sett mej omkring med helt andra ögon! Jag hade ingen aning om att det fanns så många vackra varelser i vår natur. ohmy.gif wub.gif

Att vi inte har nån gråtande ikon beror nog på att Ingemar inte väntade sej att vi skulle vara ledsna här på forumet. biggrin.gif
amaira
Björksnabbvinge... jaha! Vad gäller björk så kan det stämma. Hos Hjärtevän snöar bruna björkfrön och täcker allt upp till en cm. Tills regnet kom igår, och såg till att dom lugnade ner sig lite!

Ska kolla i min andra insektsbok - som jag inte har här just nu.

Felix matte biggrin.gif dyker upp som en "outsider" bland fjärilsexperterna wub.gif , bravo!

Tackar för ikonerna!!!

Det är härligt Berith, att "se världen med nya ögon". Vad gäller gråtande ikoner, så är jag alls inte ledsen rolleyes.gif jag är bara spontan tongue.gif

unsure.gif

kramisar/ amaira
yla
jag la en förfrågan o gråtikon i supporten så kanske vi kan få in en sån bland de andra så slipper vi bli ledsna
amaira
CITAT
kanske vi kan få in en sån bland de andra så slipper vi bli ledsna

Va bra! Då blir jag genast glad biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Här kan du se björksnabbvinge på bild.

när man inte har dem omkring sig så är det roligt att leta på nätet och få se alla vackra och också förhoppningsvis lära sig något nytt....
internet är fantastiskt biggrin.gif wub.gif
amaira
Jajamänsan! Fantastiskt Agneta! ("Felix matte" blir så långt att skriva, ursäkta att jag frångår titlarna såhär okonventionellt rolleyes.gif )

Visst är det en björksnabbvinge! Första gången i mitt liv som jag sett en sån! Roligt!!!

Hädanefter kommer jag att anropa DIG, tillsammans med Ruda - när jag behöver artbestämningshjälp! (Vad har du gett dig in på unsure.gif rolleyes.gif )
amaira
Tänka sig! Problemet löst, lååååååångt innan Ruda har dykt upp från stugan igen ...

Problemet löst inom en halvtimme till och med !!!
Nu har vi blivit duktiga!! (oj vad snabb jag var att ta på mig äran då rolleyes.gif Min del var ju bara att presentera problemet - som jag inte kunde lösa)
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 15-08-2004, 12:28)
Jajamänsan! Fantastiskt Agneta! ("Felix matte" blir så långt att skriva, ursäkta att jag frångår titlarna såhär okonventionellt rolleyes.gif )

Nu är det fixat tongue.gif
Gossen Ruda
Det är väl bara att konstatera att tronen börjar vackla lite. biggrin.gif Kan bara instämma i bestämningen. Under alla mina år som fjärilssamlare fick jag bara ett exemplar, och det är inte ens snyggt. sad.gif
amaira
CITAT
Det är väl bara att konstatera att tronen börjar vackla lite.

Åhhh, det tror jag inte ... det är bara eleverna som dansar lite på bordet när magistern är borta.
Dessutom är vi inte helt obildbara...med en bra lärare.

Är björksnabbvinge sällsynt, eller nåt sånt?

/amaira
Gossen Ruda
Inte alltför vanlig har jag för mig. Återkommer i saken ikväll.
Gossen Ruda
Glömde helt av att jag lovat återkomma. Jo, björksnabbvingen är ovanlig, tämligen sällsynt står det i min bok.
amaira
Tackar Ruda. Vad roligt! Och, bara för det, så såg jag en till igår, här hemma.
(Den jag fotade var en mil härifrån.)
Hade inte kameran i handen, hade inte hunnit fota den heller, men jag såg den klart och tydligt, både underifrån och ovansida - den var "hel och ren" och vacker.

Detta par kunde dock fotas i lugn och ro. De hade annat för sig, än att bekymra sig över mig.



Puktörneblåvingar som gör flera puktörneblåvingar...

En hona och en hane tongue.gif *listar ut alldeles själv*
Den ena glänser i metalic-blått, den andra i metalic-guld (eller grönt kanske). Men vem som är vem vet jag inte.

/amaira
Gossen Ruda
Kollade i samlingen och fann att hanen var mer blå vid vingbasen än honan så förmodligen är det hanen till vänster. Men skillnaden var inte helt tydlig så jag är inte säker.
*Felix matte*
Äntligen har jag lyckats fota en fjäril biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
men... kameran var ställd på lägsta kvalisort och då blev bilden därefter.

Kan man ändå tänka sig att det därute finns någon som kan berätta för mig vad denna heter? För mig ser alla som har svart och gult i sig ut som Nässelfjärilar.laugh.gif
Gossen Ruda
Vilket kanske beror på att det är en nässelfjäril. biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-08-2004, 21:43)
Vilket kanske beror på att det är en nässelfjäril. biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det var det jag sa när jag såg den... men omgivningen tyckte det var lite väl många som hette så tongue.gif laugh.gif
Tack för snabbt svar! wub.gif
Gossen Ruda
Det finns en art som heter Körsbärsfuks och som ser ut som en stor Nässelfjäril men den går bara till Dalarna. Videfuksen är mycket sällsynt och ännu sydligare. Vinbärsfuksen finns uppe hos dig men den har mycket flikigare vingar som saknar det blåa i kanten och är mer spräcklig.
*Felix matte*
Tack, tack Åke!
Vinbärsfuks var jag inne på eftersom jag har en rödvinbärsbuske här, men... som sagt... svart och gult =.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
amaira
CITAT
Det var det jag sa när jag såg den... men omgivningen tyckte det var lite väl många som hette så


Verkar som om du har gott om nässelfjärilar, helt enkelt. wub.gif


Hej på er, förresten! Jag har varit bortrest några dagar - och nu är min dator trasig, har beställt en ny, då återkommer jag "som vanligt".

Kramisar på er alla!

/amaira
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon