Full version: Nu har jag sett den!
lynx
Äntligen!! biggrin.gif

Nu har kanske hört att det simmar omkring en val på västkusten?! Nu har den simmat in i Gullmarn också!

I tisdags sågs den längst in i Saltkällefjorden, igår låg den i Inre Gullmarn och "visade sig" för badfolket i Viken. Ca 40 personer tittade på den i en timme. Men vi såg ingen på hela kvällen...

Å så idag... Jag har varit hemma med pilten och spanat till och från hela dan, svept över med kikaren från verandan, sådär för att ha lite koll... Sent på eftermiddagen kommer grannens äldsta flicka springande och ropar på mig att de ser den, lugnt simmandes på väg utåt. Jag rusar ner för att titta, men då har den precis försvunnit, antagligen dykt ner unsure.gif

Jaha, går hem igen, men så ropar grannarna igen och då var jag snabb!! rolleyes.gif Med pojken på armen hinner vi se den hoppa några gånger, på väg in igen, innan den dyker ner och gömmer sig när det kommer en båt! wub.gif wub.gif

Kallar in släkten, men när de kommer är den "försvunnen" igen...

Såå häftigt! Å såå lycklig!! wub.gif
lotta_
Vilken tur att du var hemma just idag. Ett minne för livet, kommer säkert att berättas i generationer. tongue.gif
Hannele
Kul!
wolkenkrabber
var dt en tummlare eller vilken slags val var det?
amaira
Ååååhhhh vilken upplevelse!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Gossen Ruda
Enligt SVT:s västnytt skall det vara en Vikval. Önskar jag varit där. Valar är sällsynta i Landvettersjön.
jendah
CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2004, 08:02)
Enligt SVT:s västnytt skall det vara en Vikval. Önskar jag varit där. Valar är sällsynta i Landvettersjön.

Ett gäng paddlande Landvetterscouter kan nog gälla för en val - jag skall säga till nästa gång det är aktuellt i Landvettersjön tongue.gif laugh.gif


Tyvärr inte sett någon val men för två år sen hade vi en säl som simmade alldeles nära båten en bit när vi var ute och seglade - var fint det med wub.gif wub.gif
Gossen Ruda
Skojter går väl an, bara man slapp kanotplågan från Enandergården. Ibland är det ett jäkla liv med skrik och skrän, hög musik och dängandet i den förbannade vällingklockan. mad.gif
Zanna
Vilken upplevelse! Kan tänka sig att man inte tror sina ögon när man ser en val där de normalt inte ska finnas - kanske i stil med att se ett u-båts periskop sticka upp? blink.gif Jag har bara sett späckhuggare på en show i USA och det var fantastiskt.

Här är en artikel om en annan, mindre lyckligt lottad, val (från Aftonbladet) :

15 meter långt valkadaver driver söder om Skåne
Ett 15 meter långt valkadaver ligger och flyter 2,5 landmil söder om Skånekusten. Kustbevakningens flyg kunde på torsdagen bekräfta tidigare observationer.
Det var på onsdagskvällen som en fritidsseglare rapporterade att man sett en död val i farvattnen.
Kustbevakningsflyget tog bilder av den döda valen och de ska nu skickas till Tjärnö marinbiologiska laboratorium i Bohuslän för att man förhoppningsvis skall kunna artbestämma valen.
Enligt kustbevakningen kan det röra sig om en kaskelot. En estnisk fregatt meddelade tidigare i veckan att man sett en sådan vid Bornholm. Men den valen levde.
Handlar det om en kaskelot är det en extremt sällsynt gäst i dessa farvatten.
– En kaskelot har aldrig siktats i Östersjön förut. På svenska västkusten har man sett kaskelot två till tre gånger i mannaminne, säger Erland Lettevall, doktor i marin zoologi vid Fiskeriverket. Senaste gången var 1990 vid Varberg.
Kaskelotens hemvist är normalt djupa vatten, men den förekommer i bland i Nordsjön
lynx
CITAT (wolkenkrabber @ 13-08-2004, 05:49)
var dt en tummlare eller vilken slags val var det?

Jo, experterna som uttalat sig i Bohusläningen tidigare i veckan säger trolig vikval, men igårdagens tidning var det någon annan som kunde tänka sig att det kan vara en grindval.... wacko.gif alltså efter en beskrivning hur den betedde sig, hoppade och blåste vatten. Båda är tydligen möjliga att få se på västkusten.

Valen är tja, 5-7 meter lång, mörk, med en liten ryggfena en bit bak på ryggen. Vi såg den på ca 800 meters håll. Min sambos kusin tog kort med "diggisen", men jag vet inte om bilderna är ok, såg bara som hastigast...

Tumlare är ju förvisso också en val, det har vi också sett här i april, på ungefär samma ställe som valen... men det är en helt annan historia wub.gif wub.gif
jendah
CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2004, 08:54)
Skojter går väl an, bara man slapp kanotplågan från Enandergården. Ibland är det ett jäkla liv med skrik och skrän, hög musik och dängandet i den förbannade vällingklockan. mad.gif

Det var inte vi! tongue.gif
Fast patrullscouter är experter på att föra oväsen förstås... tongue.gif
Tycker man iaf om man råkar vara deras ledare...

(var förresten över ett år sen jag var med och paddlade sist, tar ledaruppehåll just nu...)

smile.gif
lynx
CITAT (Zanna @ 13-08-2004, 09:07)
Här är en artikel om en annan, mindre lyckligt lottad, val (från Aftonbladet) :

15 meter långt valkadaver driver söder om Skåne


Stod det här i Aftonbladet typ igår eller idag? wacko.gif Min pappa berättade att något sånt stod i GP idag...

Det verkar som doktorn i marin zoologi på Fiskeriverket har mycket att göra i dagarna isf! smile.gif

Lynxan

PS. Jag spanar idag med och återkommer med rapport... biggrin.gif
lynx
CITAT (jendah @ 13-08-2004, 08:25)
Tyvärr inte sett någon val men för två år sen hade vi en säl som simmade alldeles nära båten en bit när vi var ute och seglade - var fint det med  :wub:  :wub:


Mmm, det är häftigt med såna naturupplevelser, särskilt när de är oväntade... ohmy.gif

Vi har ju spanat i flera dagar här inne... så helt oväntat var det inte! tongue.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, det måste vara helt otroligt! Säg åt valen att den gärna får komma ner till Stenungsundstrakten, för jag vill också se den! Men den har väl val-frihet och simmar dit den vill. smile.gif

Olle
Zanna
CITAT (lynx @ 13-08-2004, 11:01)
Stod det här i Aftonbladet typ igår eller idag? wacko.gif Min pappa berättade att något sånt stod i GP idag...

Det verkar som doktorn i marin zoologi på Fiskeriverket har mycket att göra i dagarna isf! smile.gif

Lynxan

PS. Jag spanar idag med och återkommer med rapport... biggrin.gif

Jag läste det i dag på Internet.
lynx
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 13-08-2004, 13:07)
Ja, det måste vara helt otroligt! Säg åt valen att den gärna får komma ner till Stenungsundstrakten, för jag vill också se den! Men den har väl val-frihet och simmar dit den vill. smile.gif

Olle


tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Val-frihet, ja... *fnissar*

Om det är samma val, så sägs det att den varit i Marstrand tidigare - det är väl inte så långt från Stenungsund??!


Sambon såg en val några sjömil utanför Smögen den 28 juli, när de var ute på havsfiske. Så när valen kom hit ringde han doktorn på Fiskeriverket och fick reda på att en val varit synlig mellan Måseskär och Skagen på olika ställen de senaste veckorna, bla i Marstrand den 3 augusti. Kan ju vara samma... wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon