cic
Har sökt som en tok efter fakta om bromsar, men hittar ingen bra sida. Jag har någon slags skräckblandad fascination över dessa insekter. Jag fäktar hej vilt omkring mig om jag ser någon! Men kan förundras över dom på sätt och vis.. Det känns och ser ut som att de biter av en del av huden, gör de det?

Finns det någon bra "insektssida", eller råkar någon sitta innna med lite fakta om denna plåga?
Tesa
..vet bara att dom stora "hästflugorna" heter fäbroms, sen finns det den mindre grå, avlånga regnbromsen(som jag kallar "klegg" fast det inbillar jag mig egentligen är en mindre art av "hästflugevarianten") och sen finns den där som ser trekantig ut som kallas "blindfluga" eller "blinning", fläckfluga tror jag också den kallas.... wacko.gif blink.gif
Blev du nåt klokare?? rolleyes.gif unsure.gif
cic
CITAT (Tesa @ 09-08-2004, 22:42)
..vet bara att dom stora "hästflugorna" heter fäbroms, sen finns det den mindre grå, avlånga regnbromsen(som jag kallar "klegg" fast det inbillar jag mig egentligen är en mindre art av "hästflugevarianten") och sen finns den där som ser trekantig ut som kallas "blindfluga" eller "blinning", fläckfluga tror jag också den kallas.... wacko.gif blink.gif
Blev du nåt klokare?? rolleyes.gif unsure.gif

Bara lite.. Men jag förstår nu att det är olika fän.. Trodde förr att det var olika dialektala benämningar på samma kryp.. tongue.gif
jendah
Vi brukade kalla den störtbombare när jag var yngre - eftersom de flög i formation och attackerade stenhårt, framför allt när man försökte bada och vågade sticka upp huvudet ur vattnet... mad.gif

Men det är knappast något vetenskapligt namn unsure.gif laugh.gif unsure.gif laugh.gif
cic
CITAT (jendah @ 09-08-2004, 22:53)
de flög i formation och attackerade stenhårt, framför allt när man försökte bada och vågade sticka upp huvudet ur vattnet... mad.gif

Men visst är det så de gör! Lurpassar på en liksom! huh.gif När man knappt har en tråd på kroppen.. rolleyes.gif
wolkenkrabber
jag har alrig blivigt bromsbiten i hela mitt liv :S har sett en amssa bromsar en broms satt sig på mig när ja va liten vågade itne a bort den men min faster han göra det tongue.gif
amaira
Här kommer en "liten" broms-bild.



Häftiga ögon i närbild. Dem hinner man sällan se så tydligt.

Bromsar sticker inte som getingar eller bin, så man kan lugnt slå ihjäl dem, det är de försvarslösa inför. Jag dödar dem ofta med händerna, när de är på hästarna.

Bromsen, eller fäbroms, Tabanus bovinius är en stor och klumpig fluga, som flyger snabbt och brummande. Detär honan som suger blod, på kreatur, mer sällan på människor.
Hanen lever på nektar och växtsafter.

Till bromssläktet hör också blindbroms, Chrysops relictus och regnbroms Haematopota pluvialis som båda två kallas för Blinningar".

De är bara hälften (regnblomsen lite större) så stora som fäbromsen!

De håller mest till vid vatten, och är som besvärligast heta, fuktiga dagar med åska i luften.

Man kan skilja dem åt genom att blindbromsen håler vingarna isär över kroppen, medan regnbromsen liksom "slår ihop" vingarna över ryggen.

Den ena blir alltså "trekantig" när den sitter ner, och den andra blir som "ett streck". De här två går gärna på människor också.

Hos alla bromsarna är det bara honorna som suger blod. De behöver troligtvis blodets äggviteämnen för att äggen ska utvecklas.

De har ingen gadd att sticka med, utan istället vassa käkar som de kan liksom skära hål i huden med.

Binningarna gillar jag INTE! De smyger sig på bakifrån, och deras bett kliar så vansinnigt efteråt.

Någon länk till de här gynnarna har jag inte.

/amaira.
amaira
Skulle kanske fått in nån "varning" innan jag satte in en sådan där bild...
??

De två antennerna som syns fram på huvudet, är - just det, antenner. Det är inte antennerna den bits med.
Gossen Ruda
Inte mycket att tillägga. Möjligen att familjen heter Tabanidae. Möjligen också att flugor inte har stickande mundelar. Därför hackar och skär dom upp ett hål i huden och suger i sig det utsipprande blodet. Orsaken till att det känns ordentligt.
Betty
Hittade en läbbig (och fashinerande) bild med en blindbroms på Google.
yla
här har jag gjort en bild på en broms om ni vill se


och här en på en mygga om du vill se mer


för dom som vågar alltså rolleyes.gif

jag har letat på nätet men de e svårt att hitta rätt där ska se om de går att finna nåt mer än mina ovetenskapliga utredningar rolleyes.gif
*Felix matte*
Bromsar är otäcka... biter så man får sår mad.gif jag fick ett bett för drygt en vecka sedan och det tog rejält ont.
Bromsar
MrsMP
CITAT (Felix matte @ 10-08-2004, 10:13) *
Bromsar är otäcka... biter så man får sår mad.gif jag fick ett bett för drygt en vecka sedan och det tog rejält ont.
Bromsar

devil.gif jag får sådan ohämmad lust att utrota hela beståndet...det och fästingar är något man kan vara utan!
Tosan
"hästbromsen", den där stora, gör ju inte så mycket, den är stor och tung och vill gärna sitta nån minut innan den biter, så den hinner man ju som regel känna och slå ihjäl.VÄrre för djuren som brukar få gå alldeles blodiga på bogar och ljumskar. Men de där trekantiga små devil.gif de tror jag gapar och hugger innan de ens hinner landa. Däremot verkar de inte gilla liljekonvaljdoft *tipsar*
Margith
CITAT (jendah @ 09-08-2004, 22:53) *
Vi brukade kalla den störtbombare när jag var yngre -


Dagens garv för mig bravo.gif
Jag och syrran kallade dem för reaplan när vi var yngre a0a.gif

Och frågar ni mig så tar dem INTE en bit av huden, ge dem bara en chans så tar dem ett helt köttstycke! rtfm.gif

Har de verkligen nåt existens-berättigande??

Björken
Lite svar på dina frågor

Bromsar, Taba´nidae, familj i insektsordningen tvåvingar. Den förekommer i hela världen och omfattar ca 3 000 arter, varav 41 i Sverige, bl.a. fäbroms, regnbromsar och blindbromsar . De är snabbflygande, medelstora till stora flugor med stora, ofta regnbågsskimrande, bandade ögon. Hos honorna, vilka hos flertalet arter är blodsugare, är mundelarna omvandlade till bladlika stiletter, med vilkas hjälp de biter hål på huden hos däggdjur. Hanarna lever av nektar och andra växtsafter. Larverna, som lever i fuktig jord, gyttja och liknande, är rovdjur och suger ut insekter och andra ryggradslösa djur. Flugorna är på många håll ett plågoris för människor och boskap, eftersom deras bett är smärtsamma. Bromsar kan överföra tularemi (harpest) mellan djur och från djur till människor. I Västafrika överförs rundmasken Loa loa (som ger loiasis) till människor med blindbromsar.
Fäbroms
fäbroms, fäfluga, Taba´nus bovi´nus, art i flugfamiljen bromsar. Den är ca 20 mm lång och har rödgul bakkropp med svart spets och en mittrad av ljusa trianglar. Honorna suger blod från i synnerhet hästar och kor, vilka besväras av angreppen. Äggen läggs på gräs och örter i närheten av vatten. Larverna är predatorer på små ryggradslösa djur och lever i vatten eller fuktig jord. I Sverige förekommer arten i Götaland och Svealand. Det finns ytterligare sju mer eller mindre snarlika arter i släktet Tabanus i Sverige.
Regnbromsar
regnbromsar, Haematopo´ta, släkte i insektsfamiljen bromsar. I Sverige finns sex arter, varav H. pluvia´lis i hela landet. Den är ca 10 mm lång, slank och gråsvart och har gråbrunt melerade vingar. Honan har en nästan ljudlös flykt och suger blod främst på hovdjur och människor. Den är särskilt besvärande före åskväder på sommaren.
Blindbromsar
blindbromsar, guldögonbromsar, blinningar, Chry´sops, släkte i flugfamiljen bromsar med sju arter i Sverige, bl.a. blindbroms, C. relictus. Honorna är blodsugare och biter däggdjur och människor, medan hanarna lever av bl.a. nektar. Blindbromsarna är speciellt vanliga i fuktiga marker.

Fakta från NE
Limeblossom
Regnbromsen kallar vi för "grårockar", då vet vi vilken vi menar smile.gif Otäcka djur dom där bromsarna, bits rejält och ger sig inte förren man slagit ihjäl dom eller fått på dom en riktigt smäll.
Farbror Blå
stämmer det där med att det finns många sorters bromsar.
Regbroms/fluga, fäbroms,färdbroms.Handbroms, trumbroms, fotbroms


Eva-Helene
CITAT (Farbror Blå @ 24-07-2007, 01:17) *
stämmer det där med att det finns många sorters bromsar.
Regbroms/fluga, fäbroms,färdbroms.Handbroms, trumbroms, fotbroms



Du glömde skivbroms! laugh.gif
Farbror Blå
just ja och Telma hehe (bussförarskämt)
Farbror Blå
myra.nu, sajten för allsköns kryp
Gossen Ruda
Ett annat dåligt buss-skämt: Varför går bussen så långsamt? Jo, det sitter en massa flugor och bromsar på vindrutan!
Eva-Helene
Den var bra!!! a0a.gif
Snöflinga
Läste nå'nstans här på Odla att Oriflames sololjespray, som luktar liljekonvalj, är bra mot broms ... Har testat och det verkar vara så ... tummenupp.gif
Tosan
CITAT (Snöflinga @ 25-07-2007, 15:02) *
Läste nå'nstans här på Odla att Oriflames sololjespray, som luktar liljekonvalj, är bra mot broms ... Har testat och det verkar vara så ... tummenupp.gif

Ja det var nog mitt tips! biggrin.gif Upptäckte det på badstranden förra sommarn när de ******** bet oavbrutet tills jag smort in halva kroppen, sen lät de bli mig tongue.gif
Snöflinga
thanks.gif Tosan ... alltid kul med tips som funkar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon