Full version: Anlägga perennrabatt
futurist
Jag har tänkt mig att anlägga en perennrabatt i en befintlig rabatt som är ca 1,5 X 2 meter. Den har full sol mellan ca 11 - 17 och jag bor i zon 1.
Jag skulle behöva lite tips på vackra blommor och jag vill ju såklart gärna att det skall finnas blommor mellan maj-september ungefär. Vad hade ni planterat?
Mia, zon 3
Zon 1 - fusk! Du kan plantera nästan vad som helst. Bor du månne i Skåne, då? I så fall kan jag rekommendera att besöka Åbergs trädgård i Öja utanför Ystad, och Tirups örtagård i Staffanstorp. Där finns uppvuxna visningsträdgårdar så du kan se vad du gillar, och plantskola så du kan köpa det du fallit för.
Kolla också bland alla album här på Odla - massor av inspiration!
Och om jag bodde i zon 1 skulle jag plantera en jättegunnera! wub.gif
Lycka till!
futurist
Hi hi! Jag bor t.om i Danmark och klimatet där räknas som zon 1 i Sverige, kanske lite varmare.
Tack för tipset iallafall!
Mia, zon 3
Danmark - jättefusk! Då säger jag blå frilandshibiskus, himmelsspira och Austin-rosor också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon