Full version: Vårlökar!
Orchid
Hejsan allesammans!

Hoppas ni har det bra i värmen smile.gif
Jag satt och blädrade i en bok som heter vårens lökväxter. Tänkte att det snart är dags att plantera några söta små vårlökar. Jag fick lära mig att Tulpaner är uppdelade i 15 olika klasser! Det hade jag ingen aning om ohmy.gif
De är så otroligt fina, de olika sorterna. Utbudet på vårlökar hos min blomsterhandel är inte särskilt stor. Så jag undrar om det är någon som vet var det finns ett större utbud på vårlökar och då kanske särskilt tulpaner?

Ha det gott i solen!
Maria i Helsingborg
Jag fick hem en "katalog" från BAKKER som hade massor med blommor som såg intressanta ut........men så läste jag plötsligt här på Odla.nu om att de skulle ha dålig kvalitet på sina lökar. Hur är det med det? wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bakker är ingen särskilt bra firma, katalogen är fin men man har ofta lekt ganska rejält med något bildredigeringsprogram och ändrat färger mm.


Bättre lökfirmor är ex. Verberghe och Lilla Fiskaregatan.
http://www.eurobulb.nl/
http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/

Verberghe är nog den firman som är billigast men de har en minimiorder på 50 Euro så ska man ha mindre mängder så funkar inte det. Men om man ska köpa mycket lökar eller om man handlar ihop med grannar/vänner/släktingar så lönar det sig att handla där.



Det finns även en firma som heter Botanicus http://www.botanicus.nu/ , jag har inte handlat där jag tyckte de var något dyra men de har ju även lite mer udda lökväxter så man kan nog även hitta en hel del skoj där.
kristerh
CITAT (Maria i Helsingborg @ 08-08-2004, 13:52)
Jag fick hem en "katalog" från BAKKER som hade massor med blommor som såg intressanta ut........men så läste jag plötsligt här på Odla.nu om att de skulle ha dålig kvalitet på sina lökar. Hur är det med det? wink.gif

Jag tycker att Bakker har bra lökar, jag beställer massor av olika lökar varje år och har aldrig blivit besviken på dem,
däremot när de sålde plantor var de inte den bästa kvaliteten ...
Men det var ju därför de slutade med plantorna,
jag har bara positiva saker att säga om bakker och tror att det blivit det blivit lite av en skröna att de skulle ha dålig kvalitet.
Nej jag kommer att fortsätta att handla av dem och rekommendera bekanta att handla av dem. rolleyes.gif
Men det är ju viktigt oberoende av vem man handlar att hämta ut det man beställt omgående och förvara dem kyligt tills de skall ner i jorden.
krister
Viveka
Jag har precis samma erfarenhet som Kristerh av Bakkers. Deras lökar är helt OK, medan de plantor de sålde tidigare var urusel kvalitet - i stort sett allting dog. Jag reklamerade, och de skickade nya plantor, som också dog.

Förmodligen är det vad som ligger bakom Bakkers dåliga rykte. Plus deras lite tvivelaktiga marknadsföring, med fjompiga 'personliga' presenter som man får 'gratis'. Har man varit med så länge som jag, så vet man ju att det inte finns några 'gratis' luncher, kostnaden är naturligtvis inbakad i deras andra priser
- och ändå faller man för det ibland. tongue.gif

Oftast handlar det om billiga elektroniska prylar. I år var det en solcellslampa, skulle faktiskt gärna vilja ha en sådan. Samtidigt påminner det hela mig om Det Bästas marknadsföring, och det får mig att reagera negativt.

Hur som helst, jag brukar faktiskt beställa en laddning mininarcisser och botaniska crocus av dem varje år eftersom de har rätt bra priser i större kvantiteter, och såvitt jag vet har det inte varit några problem med dessa, de kommer upp fint.
Orchid
oj då nu blir jag lite förvirrad... wacko.gif
men får väl kolla runt o se vad man kan hitta..

men botanicus får strykas från listan iaf..

"Hej och välkommen. Denna hemsida är i första hand ett kompliment till den bildlösa postorderkatalog som vi skickar ut varje vår. Nu är det tyvärr för sent att beställa årets katalog, men är du intresserad så skickar vi gärna 2005 års katalog till dig i april nästa år."

hehe det blir nog lite för sent smile.gif
Orchid
Kollade runt lite på Bakker...
Hittade något som heter "lökjärn"
"Med detta praktiska lökjärn gör man snabbt och bekvämt ett hål för växten med rätt storlek utan att smutsa ner händerna!"
Det låter rätt bra tycker jag. Någon som använder lökjärn?
Ina
Jag har ett lökjärn, men jag tycker inte att det är sådär jättebra... Om man ska plantera ett fåtal lökar i en välgrävd och lucker rabatt kan det nog funka bra, man när man som jag vill ha ner massvis med lökar och helst då i mark där det växer en del gräs så är det inte så effektivt. Det är inte jättevasst så det är trögt att få ner i jorden om det är lite rötter ivägen... Detta är ju mina högst personliga upplevelser, det kanske finns dom som tycker att det är fantastiskt bra. Vi får väl se om du får nån mer respons här.... rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Ina @ 08-08-2004, 18:33)
Jag har ett lökjärn, men jag tycker inte att det är sådär jättebra... Om man ska plantera ett fåtal lökar i en välgrävd och lucker rabatt kan det nog funka bra, man när man som jag vill ha ner massvis med lökar och helst då i mark där det växer en del gräs så är det inte så effektivt. Det är inte jättevasst så det är trögt att få ner i jorden om det är lite rötter ivägen

jag håller med Ina, det är bra om man skall plantera enstaka lökar...
men om man skall plantera större mängder så är det bäst att ta fram spaden...
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon