Full version: Rabatt fråga......
Ofeigur
är det två rabatter på framsidan med som jag fattat bara perenner.Liljor och löjnatshjärta och en massa annat.En del är ju fint men vissa sorter är ju vissna för länge sedan och ser ganska sorgliga ut.Ska jag klippa ned dem? Och isåfall hur mycket ska stika upp liksom....

En fråga till det är ca 100 meter rosenrabatt också och det fattas lite här och var.Ska jag plantera nu i höst på de tomma platserna eller vänta till våren? Hon jag köpte av sa att jag skulle lägga granris överallt i höst för att skydda dem, finns det några andra sätt? Tror bonden och granägrna kan bli lite putt....ska rosorna klippas ned inför vintern?

Nästa fråga: Det finns en jättestor jordkällare som det är en plantering uppepå nu, men det är också stora hål och världens blandning av växter,de jag känner till är gran jordgubbar, prästkrage,lupin, helgula prästkragar osv......vad kan jag plantera i där??? Planerar mer jordgubbar (mysigt) men sen vill jag ha tips på lättskött tacksam marktäckande perenn som passar till en sekelskiftsprästgård.Nu är det tujor ( sa min killeatt det hette) och de passar inte tycker jag.

Jag bor i Närke och är total nybörjare inom trädgårdsområdet.....
Åsa, mälardalen zon 2
Prenner klipps ner på våren, de vissna växtdelarna skyddar det underjordiska under vintern. Utblommade blommor, fröställningar och liknande kan man ta bort ifall man inte vill att de ska fröså sig.


Rosor klipps ganska sent på våren då björkarna har musöron.


Rosor som bara blommar under en kort tid på sommaren ska inte klippas speciellt mycket, ofta blommar de på äldre växtdelar så klipper du ner dem helt på våren så brukar blomningen utebli. Rosor som blommar om och om igen under en längre tid på sommaren brukar ofta blomma på yngre växtdelar så även om man skulle gå hårt fram med sekatören (eller vintern blir hård och allt fryser ner till backen) så brukar det hinna komma blommor under sommaren. Är du osäker på om rosorna blommar kort eller lång tid, ta bara bort det som är dött och skadat i vår eller strunta helt i beskärningen inget hemskt brukar hända om man skippar beskärningen ibland.


I Närke borde det gå bra att både vårplantera och höstplantera rosor. Byt ut jorden i planteringsgropen med tanke på jordtröttheten. Gräv rejäla gropar och se till så okuleringsstället är ca 10-15cm under markytan.


Tror inte skogsägare blir ledsna av att du tar lite granris ofta brukar ju gran anses som ogräs p.g.a att de är så täta att de sakuggar alla andra trädslag. (Bor du i ett område med julgransodlare så kan det visserligen hända att de inte blir glada av att man tar ris)


Själv täcker jag inte mina rosor överhuvudtaget på vintern i zon 2, jag har satsat på rosor som är härdiga istället.

Är det första året i trädgården avvakta och se vad som dyker upp i trädgården under olika tidpunkter på året och se vilka typer av växter som kan behövas ex. blommar det en massa på våren men inget sedan så kan man ju satsa på perenner som blommar lite senare på säsongen också så att det alltid finns något som blommar i rabatterna.
Lena N
En tumregel brukar vara att man bara ska iaktta första året med en ny trädgård. Inga stora ingrepp som man sedan ångrar alltså!

Under tiden går man till biblioteket och lånar trädgårdsböcker, sätter sig i trädgården och låter sig inspireras. rolleyes.gif Då kommer man underfund med var de sköna sittplatserna finns, var man vill ha något vackert att se på och vilka aktiviteter man vill ha utrymme för i sin trädgård.

Har du en digitalkamera så lär dig att lägga in bilder i album här på Odla och att sedan länka till dina inlägg. Då kommer du att få många goda råd. Det är lättare att komma med råd om något som man ser.

Välkommen med många frågor efterhand som trädgårdsplaneringen fortskrider. wub.gif
magiana
CITAT
En tumregel brukar vara att man bara ska iaktta första året med en ny trädgård. Inga stora ingrepp som man sedan ångrar alltså!


Det är ju en omöjlig regel att hålla! Jag flyttade hit till en platt gräsmatta i december förra året och jag har inte kunnat låta bli att gräva lite rabatter och bygga staket. Så småningom kommer väl ideérna om hur jag ska forma trädgården med buskar, träd, gångar m.m. men nåt måste man ju göra NU!
lillalupin
CITAT (magiana @ 09-08-2004, 23:38)
CITAT
En tumregel brukar vara att man bara ska iaktta första året med en ny trädgård. Inga stora ingrepp som man sedan ångrar alltså!


Det är ju en omöjlig regel att hålla! Jag flyttade hit till en platt gräsmatta i december förra året och jag har inte kunnat låta bli att gräva lite rabatter och bygga staket. Så småningom kommer väl ideérna om hur jag ska forma trädgården med buskar, träd, gångar m.m. men nåt måste man ju göra NU!

Jag har inte heller kunnat hålla mig riktigt (första året som trädgårdsägare), men vissa saker har jag varit glad att jag sparade, nu när jag ser hur dom växer/blommar (något som jag först trodde var ogräs har nu visat sig vara "brinnande kärlek", fin färgklick, glad att jag sparade några..). Å andra sidan är jag helt övertygad om att jag INTE vill ha 50 kvm gullris, 50 kvm tistlar och 50 kvm vildvuxna buskar på trädgården. Så jag har genomgått gullrisaggressioner och kapa-busk-frenesi, vilket jag inte ångrar! Däremot var jag fundersam på om jätterhododendronen och de dumt placerade syrenerna skulle få vara kvar, samt den taniga lilla stackars vinbärsbusken... Men nu i efterhand är jag glad att jag lät dom stå kvar! Rhododenronen var en upplevelse, syrenerna var mörkt lila och supertäta och den taniga vinbärsstackaren dignade av bär! Jag får helt enkelt försöka planera trädgården efter vad som redan står här, och det är en del pärlor har jag upptäckt. smile.gif
Lena N
CITAT (magiana @ 09-08-2004, 23:38)
CITAT
En tumregel brukar vara att man bara ska iaktta första året med en ny trädgård. Inga stora ingrepp som man sedan ångrar alltså!


Det är ju en omöjlig regel att hålla! Jag flyttade hit till en platt gräsmatta i december förra året och jag har inte kunnat låta bli att gräva lite rabatter och bygga staket. Så småningom kommer väl ideérna om hur jag ska forma trädgården med buskar, träd, gångar m.m. men nåt måste man ju göra NU!

Ingen regel utan undantag. laugh.gif

Om man ångrar att man grävde upp en bit gräsmatta är det ju lätt att återställa. Värre om man fäller ett fullväxt träd eller gräver upp en exklusiv perenn i tron att det är ogräs. ohmy.gif
Berith
CITAT (magiana @ 09-08-2004, 23:38)
CITAT
En tumregel brukar vara att man bara ska iaktta första året med en ny trädgård. Inga stora ingrepp som man sedan ångrar alltså!


Det är ju en omöjlig regel att hålla! Jag flyttade hit till en platt gräsmatta i december förra året och jag har inte kunnat låta bli att gräva lite rabatter och bygga staket. Så småningom kommer väl ideérna om hur jag ska forma trädgården med buskar, träd, gångar m.m. men nåt måste man ju göra NU!

Och det är väl skillnad på att tillföra nånting till en outforskad trädgård än att rensa bort! biggrin.gif

Men det där med att bo in sej i en trädgård innan man ger sej på dom stora förändringarna är ett bra råd! rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Berith @ 10-08-2004, 18:31)
Men det där med att bo in sej i en trädgård innan man ger sej på dom stora förändringarna är ett bra råd! rolleyes.gif

Ja, och det handlar inte bara om växter, utan också om att lära sej jorden, zonerna,
vädestreck, skugga, sol, vägen till morgontidningen, komposten, fikaplatsen...
Det tar sin tid, en årscykel, skulle jag tro. Minst.
Mia, zon 3
Håller med föregående talare! Ta det lugnt i början, se vad du har/vad du vill ha. (Själv trodde jag framåt höstkanten första året i min trädgård att jag sett allt, men då kom en skog av tidlösa upp! Tackar!)
Är man helt nybörjare kan det som sagt vara bra att gå till bibblan (läs GÄRNA Trädgårdens Rum av Heidi Palmgren & Christel Kvant!), besöka trädgårdar/plantskolor mm.... Men allra bäst är nog ett forum som detta - ingen fråga är för liten/stor/dum etc, plus att man vet säkert att folk inte svarar för egen vinnings skull, som tyvärr kan vara fallet i plantskolor o.dyl...
Välkommen, Ofeigur! smile.gif
Solbacken
Hej! Efter att länge och väl varit här och läst har jag nu blivit medlem. Detta är egentligen inget svar... Jag behöver också hjälp. Har nyligen blivit koloniägare och därigenom rosägare. Problemet är att de ser bedrövliga ut. Vissa har inga blad alls men blommor och andra ser vissna ut. Är de bara gamla och trötta eller kan det vara något annat. Trots det myckna regnadet verkar (rabatterna) jorden mycket torr och livlös. Är det värt att försöka rädda rosorna? Jag vet inte vilken sort det är, de är ca 70-100 cm höga "rabattrosor".
Nästa problem är som nämnt ovan, jorden. I mina amatörögon ser den helt livlös ut. Snustorr och hård. Kan jag bara lägga ny jord ovanpå och försöka vända ner den? eller behövs det något radikalare? Kan jag göra det nu på sensommaren? När jag har grävt lite här och där har jag upptäckt att det finns lökar i jorden. Hittar dom upp om jag lägger på ett jordlager över? Det är mycket bar jord i rabatterna och det hoppas jag ändra på så småningom. Är det idé att lägga på gräsklipp fast det är tomt? mycket frågor och fler lär det bli...
Mycket tacksam för svar! unsure.gif
Lena N
Välkomna Ofeigur och Solbacken! wub.gif

Och ett litet råd apropå Solbackens frågor. Du får bättre svar om du delar upp frågorna i de olika forum som finns här. T ex fråga om rosor i "Prydnadsväxter" och om jorden i "Jord och kompost". Inläggen där försvinner inte bakåt så snabbt som i "Småprat".
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon