Exotic
Fotade lite har sätt dessa förr men nu extra kul med ny kamera rolleyes.gif smile.gif
Vet ni vad dem heter ???
amaira
Guldögonslända!

En av mina favvos ända sen jag var liten. Jag har alltid älskat den gröna färgen och de skira vingarna.

Ofta finner man dem i springor eller i fönstrena i uthus, vindar, osv på vintern, där de krupit in för att övervintra. Men då är de bruna (men fortfrande lika söta).

Ett vanligare - men orättvisare - namn är stinkslända... Varför vet jag inte, för jag har aldrig upplevt någonting stinkande i samband med den.

Guldögonsländan tillhör kategorin "vänner" i trädgården. Dess larver är rovgiriga och angriper gärna bladlöss.

Larverna kallas bladluslejon.

Fint foto, var rädd om din vackra vän!

Kramisar/ amaira.
Gossen Ruda
Trevliga för det mesta men inte alltid. Kommer in i stugan över vintern. Sitter för det mesta stilla och väntar på våren men kan ibland flyga omkring. På natten har dom en otrevlig förmåga att landa på ansiktet, verkar dras mot värmen/utandningsluften. Numera kommer bara några enstaka in pga tätning av ventiler men tidigare kunde det finnas flera 100 inomhus.

Den som övervintrar heter Crysopa carnea om jag nu kommer ihåg stavningen. Chrysopa? Den är grön på hösten men bleknar till brun under vintern. Sen på våren blir den grön igen.

Sen finns det ett par arter till som inte övervintrar som fullbildade.

Larverna är synnerligen rovgiriga och äter allt som rör sig. Därför måste honan lägga äggen ett och ett på ett speciellt sätt. Hon trycker bakkroppen mot underlaget och släpper ut något snabbstelnande slem. Därefter höjer hon bakkroppen och låter slemmet stelna till ett spröt och högst upp lägger hon ägget. När larverna kläcks kommer dom inte åt sina okläckta kamrater.
Exotic
Jisses vad man lär sig om dem små rolleyes.gif

Tack ni 2 tongue.gif rolleyes.gif smile.gif

MVH Exotic
yla
ja o dessutom verkar dom vara på väg att utrotas på grund av vårt varma o torra inomhusklimat så va rädd om den lilla
Fisan
Då är det nog sådana små djur som jag sopar ut när jag putsar fönter. Dom ligger i mellanrummet. Är inte så stora, kanske 2 cm...

Då kanska man ska låta dom få sin vintervila o inta va så noga med julstädningen? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon