Gossen Ruda
Sista delen, har haft för mycket att göra i veckan så det var precis jag hann. I nästa vecka är semestern slut och det skall bli skönt att komma till jobbet och slappna av. Först i paraden från lördagen en groda som satt helt stilla och bara ville bli fotograferad.



Sen en lustig svamp som växte på en gräskompost hos en granne. Såg ut och kändes nästan som maräng. Tror det är detta som kallas trollsmör. Till vänster en som håller på at6t spora eller vad man nu kallar det.



Lite blombilder. Först 2 olika liljor varav den lila heter Chianti. Den vita har jag glömt. Därefter Monte Negro.




Söndagen inleddes med en liten skogspromenad för att kolla varifrån jag hört röjsågar på lördagen. Hade bara hunnit 100 m när en liten groda hoppade på stigen. Med största säkerhet kläckt ur min damm.



I skogen mötte jag dom här två som givetvis fick följa med hem. Stekt Karl Johan fick förgylla dom upptinade frikadellerna till middagen.



Senare på dagen kom en regnskur och när den försvunnit dök solen upp vilket resulterade i solglitter i träden. Fint med sån här utsikt från sängen.

Berith
Härliga bilder! smile.gif Vad heter en sån groda?

Tog också bild på en groda - eller padda? - för ett tag sen... sad.gif

Gossen Ruda
Jag har nog bara Vanlig groda hos mig, Vanlig padda finns också. Din padda ser ut att vara en Vägpadda. sad.gif
Berith
sad.gif Han har ialla fall tappat huvvet....
amaira
Mmmmmmmm det här gillar jag ... men det vet du ju redan Ruda.

Så roligt att "följa med" någon sådär, i bild och text.

Liljorna du har är fantastiska!
Visst är liljor underbara och tacksamma! (alla fall alla de lättodlade sorter som finns) Riktiga färgklickar som lyser upp. Tacksamma även som snittblommor.

Grattis till barnbarnet! (den i din hand)

Och vilka läckra Karl-Johan.

Jag plockar sällan Stensoppar, för de är i alla fall bara fyllda med mask här.
Om de ser riktigt fina ut, kan jag bryta av en bit på sidan för att titta efter masken först. huh.gif Sen får den stå.

Karl Johan och de andra stensopparna tillhör släktet Boletus som innesluter (vad jag vet) fyra stensoppar, de röda sopparna (blodsopp och djävulssopp t.ex) och en del till.
Strävsopparna (aspsopp t.ex) tillhör Leccinum-släktet, och har fjäll istället för ådernät på foten.

Tacka vet jag svampar, när det gäller de latinska släktnamnen!
Dom är inte som blåvingar dom! mad.gif

Det är dags för mig att börja plugga in de latinska släktnamnen på svamparna, så jag kan dem när svamputställningen är. För då får jag mycket större behållning av den.
Det är roligt att få "jobba" ihop med Bo Nylen (välkänd och erfaren svampexpert och författare till en del svampböcker).

Jag tror inte det är trollsmör (om man nu ska vara petig) som du fotat. Trollsmör är verkligen smörgul, och växer dessutom på stubbar och förmultnande ved.
Vad det är däremot, har jag ingen aning om. Jag har inte ens ett latinskt namn att ge dig, den där sorten av svampar tycks bete sig som blåvingarna *snurrig igen* ohmy.gif .

En sådan UNDERBAR utsikt du har från din säng!!!


Berith, din padda är en asfaltspadda !!!

Vilket häftigt mönster det blev av den! *fascinerad*
Bra foto.

Kramisar/amaira.
Berith
Sökte på "Karl Johan" och hittade Åkes fynd så jag lägger in min bild här också! biggrin.gif

Sonen (nu igen!) tog den här bilden på en lite nyvaken Karl Johan med nattmössan på!
Eller är det kanske en elefant med lite slokande snabel...? unsure.gif

amaira
CITAT
Eller är det kanske en elefant med lite slokande snabel...?


Jag tror ditt foto visar nåt så "lustigt" som en svampangripen svamp. Kanske gul svampsnylting, Hypocrea, som är blek från början och gulnar senare.

Såklart han (Karl Johan) ser ut att vara i nattmössan, han är ju tagen på sängen (av "svampen").
Fin bild.

/amaira
yla
kunde inte låta bli att förstärka nattmössesvampen
han ser inte glad ut alls ....sjuker av svamp,,,,stackarn

amaira
CITAT
kunde inte låta bli att förstärka nattmössesvampen
laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif

CITAT
sjuker av svamp,,,,stackarn


Nu blev han ju "läcker" igen, Karl Johan!!! biggrin.gif
Berith
Ajajajaj.... sad.gif

Jag är en ganska vissen stensopp
för nån snyltar på min huvudknopp!


sleep.gif
Gossen Ruda
Håller med om att stensopp utan larver är sällsynta. Dom här hade bara lite som gick att rensa bort. Möjligen blev det lite extra proteintillskott i den stekta svampen men jag lever fortfarande. Beträffande soppar med parasitsvampar skall man kassera dom enligt expertisen.

Jag läste också att trollsmöret skall växa på stubbar men jag vet inte hur kräsen den är. Det var den enda svampen som passade in i mina böcker.
andreas i uppsala
Visst är det så att om man slickar på vanlig svensk groda så kan man bli "hög" p.g.a giftet på ryggen.
Gossen Ruda
Möjligen paddor då. Finns roligare saker att företa sig.
andreas i uppsala
jo iofs. laugh.gif Har för mig att indianerna slickade på dem för att bli höga
Berith
Sonens senaste bild på padda (för det är det väl?).
Den är bara ett par cm stor men såå vacker! wub.gif



Visst ser den ut som om den vill bli pussad på? wink.gif


Hrmmmhrr... sleep.gif
renate
CITAT (Gossen Ruda @ 29-07-2004, 21:24)
Sista delen, har haft för mycket att göra i veckan så det var precis jag hann. I nästa vecka är semestern slut och det skall bli skönt att komma till jobbet och slappna av. Först i paraden från lördagen en groda som satt helt stilla och bara ville bli fotograferad.



Sen en lustig svamp som växte på en gräskompost hos en granne. Såg ut och kändes nästan som maräng. Tror det är detta som kallas trollsmör. Till vänster en som håller på at6t spora eller vad man nu kallar det.



Lite blombilder. Först 2 olika liljor varav den lila heter Chianti. Den vita har jag glömt. Därefter Monte Negro.




Söndagen inleddes med en liten skogspromenad för att kolla varifrån jag hört röjsågar på lördagen. Hade bara hunnit 100 m när en liten groda hoppade på stigen. Med största säkerhet kläckt ur min damm.



I skogen mötte jag dom här två som givetvis fick följa med hem. Stekt Karl Johan fick förgylla dom upptinade frikadellerna till middagen.



Senare på dagen kom en regnskur och när den försvunnit dök solen upp vilket resulterade i solglitter i träden. Fint med sån här utsikt från sängen.


Jag kan inte ser dina bilder,bara ett rött kryss.
Berith
Japp.... Åke brukar plocka bort bilderna efter ett tag. Synd! unsure.gif
Gossen Ruda
Hmm, bilderna brukar försvinna efter en månad ungefär. Platsbrist på hemsidan.
Berith
Äsch! Du får väl skippa några tågbilder i stället. wink.gif

Men hörru är det padda på mina bilder? ohmy.gif smile.gif
yla
eller skaffa mera plats tongue.gif

eller skaffa ett album här på odla så bilderna som ligger här inte försvinner rolleyes.gif
Gossen Ruda
Kanske Odla då. Funderar annars på att ha en av mina hemsidor bara för bilderna här. 10 meg räcker en stund fast då blir det mindre plats för tågbildsarkivet. Svåra val. rolleyes.gif

Jo, det ser ut som en padda. Eller rättare sagt, det ÄR en padda.
Berith
Tackar! smile.gif

Undrar vad det blir när man pussar en sån.... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon