Full version: Så vidrigt!
*Felix matte*
Otäckt vad människan är kapabel till!
yla
utan ord blir jag av sådant
andreas i uppsala
f*n vad jag blev äcklad.Jag ska aldrig mer äta på KFC, inte när det är så här i alla fall. Varför vad är det som är så kul med att döda oförsvarsbara djur. Vad är det som är så kul att höra skrik och gnäll.Igår läste jagom hur de äter rå aphjärna på levande apor i asien. Det var nästan ännu vidrigare. Förstår de inte hur otroligt ont det gör. De borde prova på sig själva istället. Vi är ju ändå släkt med apor.
tomas99
Det är hemskt hur djur blir behandlade,jag kan faktiskt förstå unga människor som blir militanta vegianer.
el_fishko
ohmy.gif satan vad vidrigt. men de som håller på kan ju omöjligt vara friska.
amaira
Ja, det är otäckt, och tyvärr inte alltför ovanligt... *bläääää*

Det är så sorgligt.



Det finns så många sätt som djurmisshandlas på, när människor lever ut sin maktlöshet (på de enda som maktlösa människor kan leva ut den på: de som är ännu mer maktlösa; barn, sjuka, sårbara, svaga, och djur)

Jag tror inte att människor med harmoni inom sig, (den äkta sortens harmoni) vill göra andra varelser illa.


Dessutom, djur i stora grupper förlorar ofta sin "individualitet" - och därmed tappas också empatin bort.
Förutom att människan är skapt så, att hon "stänger av" empatin, när hon står inför för mycket lidande av för många individer, något som i sig orsakar stress. Som t.ex. pesonal vid slakterier.

Det finns så mycket elände bland djuren, i människans spår - naturen är grym som tídigare sagts, och människan ingår i naturen vare sig hon vill eller inte.

Sverige har världens bästa djurrättslagar - men tyvärr säger det inte så mycket ... Det betyder inte att de svenska industidjuren har det bra.
Till exempel höns (broilers och värphöns) och svin ...
Det är vidrigt!!!!!
(går inte in på det här)

Eller de svenska "överskottshästarna" - travhästar t.ex. föds det upp bra många fler än vad som "blir nåt av" - som transporteras ner till europa för slakt, under undermålig transport. För "vem bryr sig" - och vem "ser" ...


Vad man kan göra?
"Hata" människor?

Hatar man människor, hatar man automatiskt både djuren och naturen, de är alltför tätt sammanvävda, det leder ingenstans.

Hur jag kan jämföra? Naturen har en framsida, och en baksida - så är det bara. Det hjälper inte att "idealisera", naturen ÄR grym!
Och oerhört vacker...


Det människan har, som djuren inte har, är vår förmåga att "medvetandegöra". Men det är faktiskt mycket mycket svårare än vi kan och vill tro! Även hos oss själva...

"Blott en sak kan du göra
en annan mäniska väl,
men redan det är så mycket
att själva stjärnorna ler..."


Själv låter jag bli att läsa ordentligt, när det gäller all slags misshandel, vill inte"veta", inte med inlevelsen - jag vet så det räcker och blir över, jag mår bara dåligt av att "veta mer", och det hjälper ingen att även jag mår dåligt.


Jag gör det enda som jag känner att jag orkar och kan, är medlem sedan tio år åtminstone, i föreningen Djurens Rätt

länk här

Det är en seriös och faktiskt mycket bra förening, som åstadkommer en hel del.
Tidigare hette det "Förbundet mot plågsamma djurförsök", något som kanske känns igen mera.

Jag arbetar inte aktivt, men jag visar min inställining och mitt stöd genom att vara medlem.
Det känns viktigt för mig.

/amaira.
Kattfot
mad.gif blir så arg....förstår bara inte hur det kan finnas så många människor utan känslor och medlidande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon