Full version: dagens kap
yla
en broms eller vad det kan vara,den verkade för beskedlig för o vara broms

det finns fler bilder på den framifrån o lite andra insekter på dagens datum på min hemsida
kolla in vindrutetorkaren bakom "bromsen" så ser ni hur stor den är
renate
Det ser ut som en broms,bra bild old wolfie.
Renate som ska sova nu sleep.gif rolleyes.gif
Tesa
..beskedlig...ha!!!....dom där kan få en kossa att slå vilt runt sig......

De är allt lite "sega" i flykten och så men envetna som synden...om det är vad jag tror...en fäbroms...
amaira
Reflexmässigt lyfter jag handen för att slå ihjäl ... Då måste det ju vara en broms, eller hur?

De är "sävliga" på ett vis, går att fånga i flykten med handen, om man är snabb.
Du har ju hästar där bredvid också.

Jag kan slå ihjäl (med handen) tjugo bromsar på hästarna, en varm sommmardag. För varje som jag slår ihjäl, verkar det komma två nya, de tar aldrig slut.

En del kan vara verkligt stora. De är inte lätta att slå ihjäl, de har väl lärt sig överleva, för att växa sig så stora.

Bromsar kan vara en verklig plåga på kreatur, men värre ändå är nog de olika styngflugorna - de där som kan bita en när man badar också.


Sländan du fotat (så du var inviterad på sländ-lunch du också igår? Kul!) ser ut som en flickslända. Sort vet jag inte.

Fina bilder (nu tjatar jag... smile.gif det vet du redan att jag tycker. )


/amaira.
Gossen Ruda
Helt klart en broms av något slag, vilken av våra 40-tal arter kan jag inte säga. Är det inte en bil också på bilden? Bra med bromsar på bilar. biggrin.gif Dom kraftiga mundelarna är ett bra kännetecken. Bromsarna hugger och skär ett hål på huden så det känns ordentligt, till skillnad från myggornas fina sugrör. Bromsarna har också grönskimrande ögon som på bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon