Full version: Beskärning
silverlök
Hej!

Jag är nybörjare både här och i trädgården och är tacksam för alla råd jag fått genom att läsa tidigare inlägg biggrin.gif !

Jag har ett biggaråträd som är minst 70 år gammalt och som står i lerjord, inte så tung, men ändå lerjord. Det har inte varit beskuret på mycket länge och till och med jag kunde se att trädet inte var riktigt lyckligt. Jag tog proffshjälp och det blev ett mycket bra resultat, det nästan verkade som om trädet drog en suck av lättnad. Nu undrar jag hur jag ska göra i fortsättningen, ska det beskäras årligen, mer sällan eller inte alls? Det viktigaste för mig är att trädet är friskt och lever så länge som möjligt, jag hinner i alla fall inte ta hand om alla bigarråerna.

/Sara
Hannele
Egentligen aldrig, det är inte nödvändigt att beskära körsbärsträd alls.
gammelnalle
CITAT (silverlök @ 13-07-2004, 10:13)
Hej!

Jag är nybörjare både här och i trädgården och är tacksam för alla råd jag fått genom att läsa tidigare inlägg biggrin.gif !

Jag har ett biggaråträd som är minst 70 år gammalt och som står i lerjord, inte så tung, men ändå lerjord. Det har inte varit beskuret på mycket länge och till och med jag kunde se att trädet inte var riktigt lyckligt. Jag tog proffshjälp och det blev ett mycket bra resultat, det nästan verkade som om trädet drog en suck av lättnad. Nu undrar jag hur jag ska göra i fortsättningen, ska det beskäras årligen, mer sällan eller inte alls? Det viktigaste för mig är att trädet är friskt och lever så länge som möjligt, jag hinner i alla fall inte ta hand om alla bigarråerna.

/Sara

Välkommen silverlök

Hoppas du får många bra svar... jag vill också veta detta...
Åsa, mälardalen zon 2
Oftast brukar man inte hålla på och klippa så mycket i körsbär de bryter inte lika lätt med nya skott som äpple och päron. Man brukar låta körsbärsträd få behålla sin form man försöker inte beskära om det i någon ny form. Det enda man brukar göra med äldre körsbärsträd är att klippa bort fula, sjuka och döda grenar + ev. gallra bort någon gren ifall det är väldigt tätt någonstans i trädet annars brukar man just inte hålla på och klippa så mycket.

Beskärningstiden för stenfrukter är Juli-September, vädret ska gärna vara varmt och torrt när man beskär, det finns mindre svampsporer i luften då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon