Full version: Beskärning
silverlök
Hej!

Jag är nybörjare både här och i trädgården och är tacksam för alla råd jag fått genom att läsa tidigare inlägg biggrin.gif !

Jag har ett biggaråträd som är minst 70 år gammalt och som står i lerjord, inte så tung, men ändå lerjord. Det har inte varit beskuret på mycket länge och till och med jag kunde se att trädet inte var riktigt lyckligt. Jag tog proffshjälp och det blev ett mycket bra resultat, det nästan verkade som om trädet drog en suck av lättnad. Nu undrar jag hur jag ska göra i fortsättningen, ska det beskäras årligen, mer sällan eller inte alls? Det viktigaste för mig är att trädet är friskt och lever så länge som möjligt, jag hinner i alla fall inte ta hand om alla bigarråerna.

/Sara
Hannele
Egentligen aldrig, det är inte nödvändigt att beskära körsbärsträd alls.
gammelnalle
CITAT (silverlök @ 13-07-2004, 10:13)
Hej!

Jag är nybörjare både här och i trädgården och är tacksam för alla råd jag fått genom att läsa tidigare inlägg biggrin.gif !

Jag har ett biggaråträd som är minst 70 år gammalt och som står i lerjord, inte så tung, men ändå lerjord. Det har inte varit beskuret på mycket länge och till och med jag kunde se att trädet inte var riktigt lyckligt. Jag tog proffshjälp och det blev ett mycket bra resultat, det nästan verkade som om trädet drog en suck av lättnad. Nu undrar jag hur jag ska göra i fortsättningen, ska det beskäras årligen, mer sällan eller inte alls? Det viktigaste för mig är att trädet är friskt och lever så länge som möjligt, jag hinner i alla fall inte ta hand om alla bigarråerna.

/Sara

Välkommen silverlök

Hoppas du får många bra svar... jag vill också veta detta...
Åsa, mälardalen zon 2