Full version: Får man
mimmi313
Hur är det, får växter (och frön) föras in till Sverige från andra länder? Jag undrar eftersom jag gärna skulle ta skott och frön från de länder jag besöker.
TeliaNet
det är jordbruksverkets avdelning, kolla på deras sida.
Åsa, mälardalen zon 2
Från andra EU:länder får man ta in det mesta i växtväg, (är det icke EU:land brukar växterna kräva växtpass som intygar att de inte bär på smitta, vissa undantag ges för ex. forskare). Det man bör tänka på ifall man ska ta skott och fröer är att man inte har allemansrätt i de flesta andra EU:länder (+det kan vara svårt att veta vilka växter som ev. är fridlysta ifall det är vilda växter).


Vissa länder kan ha även ha ganska hårda lagar och regler ifall man försöker ta med sig vilda växter utan tillstånd ut ur landet, ett sådant land ska Kina vara. Jag läste en artikel om några botaniker som åkte fast i tullen p.g.a att de inte hade alla de tillståndspapper man måste ha för att få ta med sig vilda växter ut ur Kina de blev arresterade utav polisen, har för mig de lyckades fixa det hela genom att betala böter.
mimmi313
Tack för era svar. Det låter som om det är OK att plocka med sig skott från Europa förutsatt att de inte är fridlysta. Det låter utmärkt.
solkatten
Det jag har läst och kommer ihåg är det nåt som kan smitta ner växter som folk odlar för sin inkomst så ska man ha tillstånd!
Såsom potatis och frukt. Vi vill ju inte ha in nån sjuka som slår ut hela jordbruket.
Tänk på mördarsnigeln, den är ju importerad...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon