Full version: Tulpanträd
Bryony
Jag vill plantera ett tulpanträd i min trädgård. Vet någon var jag kan köpa ett träd? När ska man bäst plantera det?
Hannele
Du berättar inte i vilken zon du bor? Tulpanträd är zon 1-2 träd.

- Furets Plantskola i Örby har massa roliga udda träd och buskar

- Lindhults Plantskola i Långås har fina udda träd och buskar

- Höråsens plantskola i Tvååker har också en del udda träd och buskar
Cilla
Krukat tulpanträd kan du plantera under hela växtsäsongen, särskilt om du kan se till trädet och vattna om det blir torrt. Annars brukar sensommar/höst vara en bra tid då det inte är så torrt.

Tulpanträd vill ha djup, väldränerad lerhaltig jord och en vindskyddat ställe, helst i zon 1. Har man ett mycket väl skyddat ställe kan det klara högre zoner. Har du rätt förhållanden blir det ett stort, högt träd.

I Stockholmstrakten är det inte helt ovanligt att de välsorterade trädgårdshandlarna har. Liriodendron tulipifera heter det på latin.

Bryony
Tack för båda era svar!Jo, jag bor inom zon I vid sydostkusten så det är OK och då kan jag planera för plantering om någon månad eller två. Ska kolla adresserna jag fick. Har hittills bara sett var jag kan köpa fröer och det låter för avlägset ett pampigt träd för mig. smile.gif
thomaswahlqvist
Hej Tulpanträdsfantast.
Vist har dom fina blad men blommorna ser du inte på den höjden, och så kan dom bli frostskadade och fula, komi håg att det växer och blir väldigt stort.
Jag skulle köpa ett av Tommy Ahnby på Gullmarsfjordens plantskola.
Han sålde istället en Katalpa bigganoides till mig, snyggare träd än tulpan trädet, den vaknar senare och är inte så frostkänslig, blir mindre men med liknande blad, blommar fint.
Snälla kolla upp detta träd innan du bestämmer dig.
Det är lite trendigt med tulpanträd just nu!
Varför?
Odlarna drar snabbt upp ett träd och säljer det dyrt.
De växer som en poppel, warning alltså, man vill ju inte ta fram motorsågen när det är tänkt att allt ska vara klart.
Hannele
CITAT (thomaswahlqvist @ 11-07-2004, 12:53)
Odlarna drar snabbt upp ett träd och säljer det dyrt.

unsure.gif Hur drar man fram ett träd snabbt? Det tar ju flera år!
Anders zon 1
Många av de mer välsorterade plantskolorna i Skåne säljer tulpanträd så det borde inte vara något större problem att få tag på. Kan inte tipsa om någon plantskola vid sydostkusten (= sydöstra Skåne? ... eller Blekinge?), men Öspab strax utanför Lund, Åkarps Allväxtscenter och Flyinge plantshop har åtminstone haft tulpanträd tidigare i år. Kanske Skåneplantor i Staffanstorp också har det, men de brukar ha ett betydligt smalare sortiment så det är inte säkert. Annars kan du ju alltid ringa närmast plantskola och fråga.

Tulpanträd blir mycket riktigt väldigt stora med tiden (kan bli 60 m höga i sitt hemland USA), fast det tar naturligtvis lång tid och trädet blir förmodligen betydligt mindre i Sverige än i sin naturliga miljö. Katalpor kan för övrigt också bli rätt rejält stora, speciellt på bredden (varierar i och för sig mellan olika arter och sorter). Sen vet jag faktiskt inte om jag håller med om att katalpa är snyggare än tulpanträd. Tycker nog att bladverket hos tulpanträd är minst lika vackert (tätare och mindre spretigt och med vackrare blad). Fast smaken är ju naturligtvis olika..... Och sedan har katalpor nackdelen att de grönskar extremt sent på våren, så sent att man ofta tror att trädet har dött. Fast de har en mycket vacker blomning som tulpanträd inte kan matcha!

Anders
thomaswahlqvist
Min Katalpa heter något med x aureum och har lila blad till en början.
Sen på våren, visst men ett frostbrännt tulpanträd är inte snyggt.
Tulpanträd växer som poppel, besök Ingrid och Göte Svennson (STA folk) och se deras 15-20 meter höga träd. Deras blommor tar frosten i skyddat läge i zon 1. Och vem ser en tulpan på 20 meters höjd.
Visst kan en katalpa bli bred, men håll efter den med säckatören.
Min är så ovanlig att jag inte lyckats med att finna en bild för publicering här.
Thomas
Jag återkommer med det riktiga namnet framöver.
thomaswahlqvist
Jo Katalpan heter , Catalpa x erubescens Purpurea.
Nu låter det som om kag tycker att katalpa är den viktigaste trädgårdsväxten av alla, men nu har jag hittat ett tulpanträd som är mycket vackert.
Lirodendron tulipifera Aureomarginatum heter det och har brokiga blad.
Så nu blir det inga fler Katalpor för mig.
Ellebo
CITAT (thomaswahlqvist @ 21-07-2004, 11:35)
Jo Katalpan heter , Catalpa x erubescens Purpurea.
Nu låter det som om kag tycker att katalpa är den viktigaste trädgårdsväxten av alla, men nu har jag hittat ett tulpanträd som är mycket vackert.
Lirodendron tulipifera Aureomarginatum heter det och har brokiga blad.
Så nu blir det inga fler Katalpor för mig.

Hej du har fått mej intresserad av Katalpa, vet du om Tommy Ahnby tar emot besök vid sin planatskola när som helst? Jag har köpt av honom genom STA bl.a ett kanonvackert tulpanträd som jag hoppas kan blomma snart, det växter som bara den. Jag skall nämnligen till västkusten om en vecka så i det skulle passa bra att besöka honom.
Tacksam för svar smile.gif
thomaswahlqvist
Hej!
Vad jag vet så tar han emot grupper, har aldrig varit där själv men har skrivit ett brev till honom för att locka honnom till vår sida av sverige.
Vi reser gärna 20 mil från öland om du lyckas locka hit honom.
Du vet väl att han har massor av Magnolior!
Jag köpte en Stewartia (skenkamelia) och massor av andra godsaker, däribland en sammetshortensia, näsduksträd och et par fina lönnar.
rolleyes.gif
thomaswahlqvist
Jo angående tulpanträd.
Det finns ett som heter Liriodendron tulipifera Aureomarginatum.
Detta skall vara brokbladigt, finns det någon som vet något om odling i Sverige? wacko.gif
Bryony
Jag vill oxå följa med till Tommy Ahnby om ni åker en buss från Öland!
Ellebo
Om ni är med i STA (trädgårdsamatörerna) så besöker han en trädgård i blekinge vartannat år där kan säljer sina växter. (jag tror han kommer nästa år). Jag skall ta reda på exakt så ni vet. Han om någon borde ha brokbladigt tulpnaträd. Du Tommy hur artar sej ditt näsduksträd, är lite sugen på det med, blir det stort?
Träd och buskar är lite okända marker för mej har konc. mej på perenner och gammeldax rosor men nu skall här botaniseras bland träd och buskar. laugh.gif
thomaswahlqvist
Det var ett lite näsduksträd, ganska buskigt i formen.
Någon liten frostskada på topparna annars ok.
Bladverket är fint med grovt mönster.
Nu har jag klippt bort det mesta för att försöka skapa en stam.
Det gjorde ont att klippa bort 70% av grenarna.
Det skall tydligen vara ganska kraftigväxande när det etablerat sig.
Om någon känner till något om Tommy Ahnby skall till vår del av världen så säg till.
Vår del av världen sträcker väl sig 25 mil omkring Kalmar. biggrin.gif
Alpiner i Halmstad
Vi köpte ett på Lindhults plantskola i våras. Plantskolan ligger någon mil norr om Falkenberg.
Att majfrosten tog nyväxten är en annan sak, men nu är det på gång igen med nya tvåfärgade blad.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon