Full version: Badjävlar
Irganox
Jag har läst att antal inlägg om djurexkrementer och maskar, steklar och larver. Alla tycker sig hata dessa sommarförbannelser. Jag har efter helgens erfarenheter dock korat den värsta sommarpesten - sommargästerna.
Inget illa menat, det finns säkerligen goda sådana med, men såsom mycket annat ont så synt dom inte.
De sommargästerna jag pratar om, är de arroganta primaterna som varje gång dom kommer ut till landet tror att allt är deras. Precis som om landet endast existerade för dem.

Dom går mitt i vägen - för på landet kör väl ingen bil?
Dom går före i kön i affären - för lantisar har väl aldrig bråttom?
Dom tar med sig sina svettiga hundar och hägnar inte in dem, för det finns ju så inihelvetes massa rävar och andra djur som springer runt fritt på landet i alla fall...

Att hundarna, till skillnad från vilda djur, inte allt är rädda för människor, snarare tvärtom, tycks ha undgått dem. Att se två groteskt stora svarta hundar, skällande komma springande mot en med fadgma hängandes i dess sladdriga käftar är inte så jättekul kan jag tala om. Sen är det ännu mindre trevligt när dom attackerar bilen och repar lacken varje gång man ska parkera bilen.
-"Oj då, ja. Dom menar inget illa, dom är ju så snälla, och vi kan inte ha dom kopplade för det är dom aldrig hemma..."
I've got a fucking newsflash for you, NI ÄR INTE HEMMA!

Usch, jag blir så irriterad. Jag menar inget illa egentligen, jag var bara tvungen att få utlopp för min ilska. Att gå och ge mina respektlösa grannarna på käften, såg jag inte som ett lämpligt alternativ...

(Finns det några väldigt illaluktande växter man kan plantera i närheten?) tongue.gif
Kattgräs
Du kan ju alltid plantera lite stinknäva (Geranium robertianum). rolleyes.gif
Betty
Brännässlor gör ont... rolleyes.gif
Fenja
Men ibland hämnas naturen!! Vägen till badsjön går genom traktens storbondes marker, där 150 biffkor, kalvar och tjur går i lösdrift. Naturligtvis tar sommargästerna bilen och parkerar den längst ner i hagen närmast sjön... Kossorna känner ju traktorn, den är deras vän, den kommer med mat på vintern Så i ren förtjusning över detta motorfordin slickar de vänligt sommargästens nya Volvo V70 hela tiden som familjen ligger på stranden!! Bilen såg ut som om den var sandpapprad! Detta hände för ett par år sedan och nu parkerar ingen i kohagen längre....
Mvh
Fenja
adrian
Det var faktisk J-T bra gjort av djuren... biggrin.gif biggrin.gif
el_fishko
tänk på att badjävlarna har med sig pengar till byn wub.gif
Eva i Västerås
CITAT (el_fishko @ 05-07-2004, 09:00)
tänk på att badjävlarna har med sig pengar till byn wub.gif

Och vad ger det för rätt att bete sig hur som helst?
Vägs folkvett mot pengar?

Toleransen brukar vara ganska stor mot turister, men en del människor verkar lämna all vanlig hyfs och hänsyn därhän när de är på sommarnöje.

Apropå en tidigare diskussionstråd här, så gäller även för sommargäster det absoluta koppeltvånget för hundar under sommaren och den tid djuren har ungar!
Rådjurskid och harungar är vanligare på landet än i stan. Om nu "djurvännerna" inte bryr sig om ifall deras älsklingar skrämmer livet ur människor, så kanske det tar bättre med ihjälskrämda djurungar.
renate
CITAT (Fenja @ 04-07-2004, 23:37)
Men ibland hämnas naturen!! Vägen till badsjön går genom traktens storbondes marker, där 150 biffkor, kalvar och tjur går i lösdrift. Naturligtvis tar sommargästerna bilen och parkerar den längst ner i hagen närmast sjön... Kossorna känner ju traktorn, den är deras vän, den kommer med mat på vintern Så i ren förtjusning över detta motorfordin slickar de vänligt sommargästens nya Volvo V70 hela tiden som familjen ligger på stranden!! Bilen såg ut som om den var sandpapprad! Detta hände för ett par år sedan och nu parkerar ingen i kohagen längre....
Mvh
Fenja

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ha,ha,ha,
BRAVO!!!!!!
Duktiga kossor och tjurar!
Lassila
Inom Restaurang kallar vi dessa sommargäster/Badjävlar för Fiskmåsar därför att dom bara skriker skränar och skräpar ner
tongue.gif tongue.gif
el_fishko
CITAT (Eva i Västerås @ 05-07-2004, 09:09)
CITAT (el_fishko @ 05-07-2004, 09:00)
tänk på att badjävlarna har med sig pengar till byn wub.gif

Och vad ger det för rätt att bete sig hur som helst?
Vägs folkvett mot pengar?

Toleransen brukar vara ganska stor mot turister, men en del människor verkar lämna all vanlig hyfs och hänsyn därhän när de är på sommarnöje.

Apropå en tidigare diskussionstråd här, så gäller även för sommargäster det absoluta koppeltvånget för hundar under sommaren och den tid djuren har ungar!
Rådjurskid och harungar är vanligare på landet än i stan. Om nu "djurvännerna" inte bryr sig om ifall deras älsklingar skrämmer livet ur människor, så kanske det tar bättre med ihjälskrämda djurungar.

ja, det var ju det jag sa.
azofia
Ha!
Så det är inte bara jag som stör mig på sommargäster!
Jag bor visserligen bara 20 minuters bussfärd från Stockholms innerstad men det finns väldigt många sommarhus här...
Det är inte helt ovanligt att man råkar på tanter endast i klädda en urtvättad för liten bikini på vår lokala Konsum...... need I say more? blink.gif
anna.
CITAT (Fenja @ 04-07-2004, 23:37)
Men ibland hämnas naturen!! Vägen till badsjön går genom traktens storbondes marker, där 150 biffkor, kalvar och tjur går i lösdrift. Naturligtvis tar sommargästerna bilen och parkerar den längst ner i hagen närmast sjön... Kossorna känner ju traktorn, den är deras vän, den kommer med mat på vintern Så i ren förtjusning över detta motorfordin slickar de vänligt sommargästens nya Volvo V70 hela tiden som familjen ligger på stranden!! Bilen såg ut som om den var sandpapprad! Detta hände för ett par år sedan och nu parkerar ingen i kohagen längre....
Mvh
Fenja

laugh.gif

underbara djur!

jag känner igen syndromet med badjävlarna, har stått ut med många sådana i många år när jag bodde hemma, det är fåtalet som förstör ryktet för massan. wink.gif
Fialotta
Bor i skärgården året runt och
inte störs jag av att det blir liv o rörelse på sommaren...vi
har ju tyst andra halvan av året.
Dom tillför ju inkomster till skärgården så den kan leva året runt...
Unnar faktiskt folk att komma ut o vila o ha det skönt...
aldrig några problem här smile.gif
*Felix matte*
Badjävlar ... Fiskmåsar.... herreminje, vilken tur att jag bara åker till barnen och trampar på deras gräs och brygga laugh.gif biggrin.gif

Undrar vad det blir av "badjävlarna/fiskmåsarna" när de återvänder till civilisationen efter semesterns slut wink.gif
Är det kanske de som skriker, skränar och krossar glas på krogarna tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
CITAT (Felix matte @ 05-07-2004, 19:35)
Undrar vad det blir av "badjävlarna/fiskmåsarna" när de återvänder till civilisationen efter semesterns slut  ;)
Är det kanske de som skriker, skränar och krossar glas på krogarna  :P  :lol:  :lol:  :lol:


Alldeles säkert ! tongue.gif laugh.gif tongue.gif laugh.gif
Catarina
Nog för att alla människor ska ha vett att uppföra sig...även på sin semester. Men de flesta som ni kallar badjävlar är faktiskt riktigt hyggliga. Det är dessutom de som hjälper våra små lokalhandlare att gå runt. Intäkterna under sommaren täcker ju upp under vinterns bortfall.

Dessutom...vad kallar man de från landet som tar sig in till storstaden och beter sig illa? wacko.gif
Copycat
Bonnläppar tongue.gif Det är väl ganska vanligt att man kallas så, om man inte kommer från storstan? tongue.gif
Kattgräs
...å andra sidan är storsta'n oftast bebodd av inflyttade "bonnläppar"...
tongue.gif

...eller såna som jag - återinflyttade efter några års exil på landet! wub.gif
Gossen Ruda
Dom som har åldern inne vet att tidigare hade man registreringsskyltar på bilarna som talade om vilket län man kom från. Jo, SÅ gammal är jag. Här i Göteborg hade vi O på bilarna medans Älvsborgs län hade ett P. Dessa förare var kanske inte riktigt hemmastadda i storstadstrafiken så körningen var inte helt perfekt ibland. Alltså uppstod ett öknamn som levde kvar ett tag efter skyltbytet och som allmänt användes om en bilförare som klantade sig: P-bonne.
Tesa
Det är en dj-a skillnad på sommargäster och "baddjävlar"....sommargästerna tar seden dit de kommer och anpassar sig traktens utbud av service osv...sen har vi baddjävlarna som tror att dom kan kräva att allt ska finnas när dom vill ha det, som tycker dom kan knö sig före i kön "bara för att dom bara har tre saker", som gnäller på att det luktar koskit på landet och att fåren förstör grillfesten med sitt bräkande och som bygger ut sina sommarstugor hej vilt och stänger av stränder och lägger bryggor i fågelreservat...och tycker att "det märks inte om bara jag gör det"..och regler gäller andra men inte mej....jag är såååå trött på dom......
Sen är det inte alltid så himla ekonomiskt bra för "sommarkommunerna" att behöva bygga ut VA-nätet, stå för sommargästernas hemtjänst och sophantering, bygglovshantering (kontroll) m.m utan att få en spänn av dom i skatt sad.gif
Nä det är stor evig skam att inte ens fastighetsskatten går till den kommun där fastigheten ligger....och där många bor 2 månader om året+ helger...

T. ex Strömstad har normalt en befolkning på ca 11 000 personer men sommartid stiger den till 80 000..trot eller ej...
Ralf
CITAT (Tesa @ 05-07-2004, 23:10)
Sen är det inte alltid så himla ekonomiskt bra för "sommarkommunerna" att behöva bygga ut VA-nätet, stå för sommargästernas hemtjänst och sophantering, bygglovshantering (kontroll) m.m utan att få en spänn av dom i skatt sad.gif
Nä det är stor evig skam att inte ens fastighetsskatten går till den kommun där fastigheten ligger....och där många bor 2 månader om året+ helger...

T. ex Strömstad har normalt en befolkning på ca 11 000 personer men sommartid stiger den till 80 000..trot eller ej...

I Norrtälje är det samma förhållande med befolkningen. O nu har kammarätten kommit fram till att sommargäster som har behov av hemhjälp skall ha det av den kommun dom gästar. Strömstad, Norrtälje, Båstad är kommuner som är sket-förbannade idag...
Saiai
Det finns nåt som är lika störande som "baddjävlar"....det heter "norskar".... (inte att förväxla med norrmän som är ett trevligt folk)
Varför tror en del att bara för att de har gott om pengar och spenderar en massa på semestern, är det ok att uppföra sig som om de ägde hela kusten....? Och att därmed glömma allt vad hänsyn och hyfs heter......
Och att högljutt kommentera för sitt sällskap i affären, att "haaar dom verkligen inte...." och "hemma i staaan"........minsann....
Hade jag tyckt om att det kryllar av stressat och hysteriskt folk runt mig hade jag väl bott i stan, men man vänjer sig efter ett tag och pustar ut när hösten kommer.
Håller med att kommunerna tjänar inte nåt på sommargästerna, tvärtom, och dom affärer som tjänar mest ägs av folk utifrån som öppnar sommarbutiker. Tror nån på allvar att de vanliga livsmedelsaffärerna lever på sommargästerna, en månad om året...?
el_fishko
i skärgården är det iaf så. hur mnga tror du tex handlar bensin på sandhamns båtmack under vintern?
Airamya
Jag är uppvuxen i Dalarna... Där har vi inte så många baddjävlar, men däremot tyskar, det har vi alltid haft...
När jag var ca 5 år vaknade vi mitt i natten av att korna råmade helt hysteriskt. Då hade några tyskar smällt upp ett tält i kohagen. (Och som alltid hänvisar de till allemansrätten!).
För några år sedan såg jag tyskar som började plocka sönder en gammal borgruin för att bygga en eldstad.
Vi bor i ett fantstiskt med underligt land... Vi säljer vår mark till utlänningar! Tyskar har köpt mark o stugor i Dalarna i decennier och alltid hägnar de sedan in alltihop och sätter upp bommar o 'privat'-skyltar så ingen ska kunna komma fram där, vilket innebär att plötsligt står det ett stort staket mitt i skogen, där man har sin svamp-stig sedan årtionden tillbaks, så man får vända... Vart tog det där med allemansrätten vägen nu då?

Jag är nog rasist sad.gif men bara när det gäller tyskar.

wacko.gif
andersen
Flera av mina vänner är tyskar, tycker inte att det är någon skildnad på dom eller andra som ej förstår våran allemansrätt! vad jag menar är att det finns många människor oavsätt var ifrån dom kommer så förstår dom ej allemansrätten.
Airamya
Javisst, självklart är det så!
jag ville bara poängtera att den form av 'baddjävlar' jag stött på har varit form av tyskar. För andra är det norskar, för ytterligare andra är det badturister. Det finns alla sorter o former och överallt finns det alltid nån grupp som inte 'passar in' i den ram vi har runt våra liv.
Sedan väljer man själv hur mycket man vill störa sig på det.
Somliga stör sig på katter, andra på hundar eller grannar eller granar o tallar, man kan reta sig på turister, flugor, kor o fåglar. Kirskål, sniglar och vädret. Eller kanske 'sina vänner' på nätet wink.gif
Alla har vi tillfällen i livet då vi upplever störande moment, något som rubbar våra cirklar och det finns miljoner olika sätt att hantera det.
Det jag stört mig mest på i livet har varit tyskar. Menar inget ont mot dina vänner med det, de är säkert underbara människor, det är bara så att jag valt att reta upp mig på tyskar blink.gif och det känns som ett bra val för jag stöter inte på dem så ofta, så det funkar fint för mitt nervsystem... tongue.gif

jag är inte så dum att jag tror att alla tyskar eller enbart tyskar uppför sig så här.

Ber om ursäkt att jag inte var tydlig.
andersen
Airamya Jag förstod att du säkert inte menade något illa mot tyskar, men ibland så tycker jag att man bör ställa frågan som jag gör, och du hadde en möjlighet att korigera dej och du tog den.

Mvh andersen
Tesa
CITAT (Saiai @ 06-07-2004, 12:48)
Det finns nåt som är lika störande som "baddjävlar"....det heter "norskar".... (inte att förväxla med norrmän som är ett trevligt folk)
Varför tror en del att bara för att de har gott om pengar och spenderar en massa på semestern, är det ok att uppföra sig som om de ägde hela kusten....? Och att därmed glömma allt vad hänsyn och hyfs heter......
Och att högljutt kommentera för sitt sällskap i affären, att "haaar dom verkligen inte...." och "hemma i staaan"........minsann....
Hade jag tyckt om att det kryllar av stressat och hysteriskt folk runt mig hade jag väl bott i stan, men man vänjer sig efter ett tag och pustar ut när hösten kommer.
Håller med att kommunerna tjänar inte nåt på sommargästerna, tvärtom, och dom affärer som tjänar mest ägs av folk utifrån som öppnar sommarbutiker. Tror nån på allvar att de vanliga livsmedelsaffärerna lever på sommargästerna, en månad om året...?

Så det absolut sämsta man kan tänka sig är alltså..."norska baddjävlar".........hmmmm......det är gott om dom här.... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon