Full version: Amerikanska blåbär
Ullis i Skåne
Hej! Jag har en gammal igenvuxen trädgård som nu ska röjas upp under sommaren. Har funderat på en hörna med lite olika buskar - bl a amerikanska blåbär. Tänkte köpa en buske från någon plantskola. Någon som har erfarenheter från denna buske? När är lämpligt att plantera den? Vilket vädersträck mår den bäst i?

//Nybörjare
Fenja
Hej och välkommen hit! Jag hittade detta när jag sökte på google.se, hoppas att det kan vara till hjälp!
Länk
Mvh
Fenja
Ullis i Skåne
Aha, tack så mycket. Verkar vara flera bra länkar, ska genast börja läsa... smile.gif
Hannele
Ullis, köp två olika som kan korsbefrukta varandra.
De gillar inte kalk.
fridaolle
Hej
Jag har amerikanska blåbär på min tomt mmmm. Jätte viktigt som någon skrev att köpa både en han och en hon blomma så att de kan ebfrukta sig. Mina plantor sitter nära varandra och jag har massor med stora blåbär. Det finns i de flesta trädgårdshandlare
Lycka till tongue.gif
Tapio
CITAT (fridaolle @ 05-07-2004, 00:03)
Hej
Jätte viktigt som någon skrev att köpa både en han och en hon blomma så att de kan ebfrukta sig. Mina plantor sitter nära varandra och jag har massor med stora blåbär.

Halaj!

När jag köpte mina plantor så sa karln jag pratade med (på plantagen) att det blir bär om man har vilda blåbär inom en radie på 100 m.

//T
Åsa, mälardalen zon 2
Isåfall tror inte jag att den där karln på Plantagen vet vad han pratar om Amerikanska blåbär hör till en art som inte brukar kunna pollineras av den arten som växer vilt här i sverige.

(Men man köper inte han och honplantor, de är tvåkönade men de brukar inte alltid vilja ta emot eget pollen)
Hannele
Det blir mer bär, om man har två olika buskar, som kan kors-pollinera varandra.
Tapio
Kan varken bekräfta el. dementera. visserligen har jag vilda blåbär, men jag köpte ändå tre olika...:-)

Var precis ute och läste på lapparna:
Vaccinium 'Northblue' Självfertil
Vaccinium cor 'North country' Självfertil
Vaccinium 'Goldtraube'

Speciellt den sista kan jag rekommendera;
på hösten ändrar bladen färg, de blir riktigt, riktigt blodröda. Gôrsnyggt.

//T
Ullis i Skåne
Tackar så mycket för alla bra svar!

//Ullis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon