Full version: frösådd av ginseng
mr bojangles
Krävs det några speciella trix för att lyckas med sådd av Panax ginseng? Någon som har erfarenhet?
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag har egentligen inga svar på din fråga, men hittade detta på nätet som kanske kan vara till någon hjälp.

För femte året i rad finns provodling av medicinalväxten ginseng i Finland. Det är amerikansk ginseng, Panax quinquefolius som provats med gott resultat och utan övervintringsproblem. Däremot har Panax ginseng, varit mer svårodlad. Bästa etablering har uppnåtts genom utplantering av frösådda småplantor. Direktsådd har varit vansklig på grund av dålig grobarhet. Odling sker i fyraraders bäddar, som är marktäckta med svart plast. Ginseng är en skuggälskande växt och måste odlas under skuggväv som tar bort 60 procent av ljuset. Tyvärr angrips ginseng av alla typer av skadegörare och i Kina sprutar man kulturen 14 gånger under en växtsäsong. I Kina kan man skörda de första rötterna efter fyra år, men eftersom tillväxtförhållandena är sämre i Finland dröjer det ytterligare två år på våra breddgrader.

Puutarha&Kauppa, nr 37/2000

Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Det enda jag vet om Panax ginseng är att fröna kan behöva flera kallstratifieringar varvat med perioder med värme ex. några månader i kylskåp, några månader i rumstemperatur osv. tills fröna gror och grobarheten lär vara ganska låg.
Fenja
mr bojangles! Var har du fått tag på fröer?
Mvh
Fenja
mr bojangles
Tack för hjälpen, jag känner mig dock inte mycket klokare... smile.gif
Betyder "stratifiering" att man efter sådd sätter in krukan i kylen, eller ska man bara lägga dit fröpåsen?

Fenja: fröerna köpte jag på seltenepflanzen.de
Fenja
Tack för länken, får vänta tills sonen kommer hem, han läser tyska! biggrin.gif Kallstratifiering betyder att du ställer in hela sådden (kruka, låda) i kylen, den ska vara vattnad och gärna ha stått framme ett dygn i rumstemperatur innan så att fröet börjat ta upp vätska.
Mvh
Fenja
mr bojangles
ok, tack. då ska jag sätta igång att så (och slänga ut lite mat ur kylen...)
Fenja
Du kan väl återkomma och rapportera hur det går? Skulle du få för många adopterar jag gärna en! Visa gärna bilder om du kan!
Håller tummarna för dig!
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon