carren
I vår trädgård som vi övertog i höstas så finns det dussinet äppelträd av olika ålder och vigör. De äldre träden är knotiga och vackra - men täta! Här går det inte att kasta någon hatt genom kronan, inte. Knappt ens en liten kräfthatt smile.gif Paret vi köpte huset av är i åttioårsåldern och hade nog lagt det där med beskärning på hyllan för några år sedan. Förmodligen skulle en gallring vara på sin plats. Men - jag har sett så många äppelträd som i mina ögon ser näst intill stympade ut.

Det verkar vara så att många beskär träden för att få någon typ av onaturlig "parasollform" eller hur jag ska beskriva det. Toppen är alltså helt platt, det finns några i princip horisontella grenar som går ut från en eller flera grövre stammar. Jag tycker att det ser förfärligt ut men det kanske finns någon klok anledning till att man formar äppelträd på det viset? Om jag släpper in någon karl med såg i högsta hugg och han stympar mina skönheter på det viset utan att det finns någon annan än en "estetisk" anledning till just den formen så vet jag inte vad jag gör! Någon som har en idé om äppelträdens utseende?
Sommartorparn
Detta är egentligen en fråga för Cilla.
Ni kan studera hennes sida i väntan på att hon ska dyka upp.

http://www.juniper.se/tradvard/

Mitt råd är att inte låta vem som helst ge sig på dessa träd. Ta hjälp av någon som har en känsla för att behålla kronans form och inte stympar. Bäst är att sprida ut jobbet över ett par år. Tar man allt på samma gång reagerar trädet med att producera en massa tunna skott som vaxer rakt upp. Inte särskilt snyggt.
Hannele
CITAT (carren @ 29-06-2004, 22:58)
Här går det inte att kasta någon hatt genom kronan, inte.

Bra, för det ska man inte heller!
Du har oerhört vackra träd, var rädd om dem.
Parasoll är vackert - och verker förekomma lokalt på olika ställen.
Cilla
Hej Carren,
Du är inte ensam om att inte vilja ha träden paraplyformade, omformade eller stympade. Faktum är att de som vill ha naturligt formade kronor blir allt fler, och att i stort sett alla gamla historiska parker och miljöer kräver att beskärarna tar hänsyn till trädens ursprungliga form.

Paraplyformen har vi diskuterat flera gånger här förut, du kan hitta dem med sökning på "paraply" i texten i denna avdelning. Här är ett ställe och här ett annat.

Om man formar äppelträd från början när de är små kan man få dem att växa nästan hur som helst. Men att ge sig in i ett uppvuxet äppelträd och göra grova kapningar eller ta alltför mycket grenar på en gång leder till en mängd problem i trädet som förkortar deras liv betydligt och dessutom gör dem sjuka under tiden.

Många, men inte alla, av de beskärare som listas här har gått minst en veckas modern fruktträdutbildning och klarat den examen som krävs för att få ett sk Grönt Kort. Kursen hålls av arborister och är baserad på trädens biologi (inte på mytologi som tyvärr många andra fruktträdskurser är...).

Man bör också ställa krav på beskärare, precis som man gör med hantverkare som ska göra stora förändringar av ens hus:
- säg vad du vill med beskärningen (t ex lång överlevnad, inga omformningar, att kunna gå under kronan, inga grova kapningar, ingen vattenskottsbildning etc)
- fråga hur beskäraren resonerar
- be att få referenser i närheten så att du kan åka ut och titta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon