Sollan
Har denna ros i min trädgård. Den växer otroligt, långa rankor upp till ca 4 m höjd. Djävulsrosen kallas den av sambon som många gånger fastnat i taggarna...
Knopparna är rosa och då blomman är nyutslagen är den svagt rosa och övergår sedan till vitt. Diametern på blommorna är ca 5-6 cm. Den börjar blomma nu och är helt översållad med knoppar. Varje blomma står några dagar. Ingen särskild doft.
Kan någon hjälpa mig! Bilder finns i mitt album "vad är detta".
Tack på förhand!
/sollan
amaira
Ingen aning - bara nyfiken. Vacker ros, onekligen. Är det nån sorts moss-ros? Eller myskros? Om du tar på det här "luddet" på knopparna, doftar det då? Som den ser ut, tycker jag att det doftar jättegott!

Det här ska bli spännande.
Sollan
Nä, inget ludd som doftar. Tror inte att det är en mossros, tyvärr...
Frågade i våras och då var det många som hade ideér men jag hade inga bilder då att publicera. Hoppas inte att alla roskännare gått på semester...
/sollan
Sommartorparn
Kan det "vara venusta pendula"?
Är känd för kraftigt växtsätt. Passar att klättra i träd. Ingen doft.

http://www.floralinnea.com/frameset/welcome.html

Slå också upp vad som står om denna ros på Odla.nu s roslista.
Sommartorparn
Oj då,
länken ovan tar dig inte ända fram. Måste klicka på "rosor". Därefter i vänstermarginalen på "Alla våra rosor från A till Ö" och därefter på "venusta pendula". Om det inte räcker gör en sökning med Google på nätet. Hur många bilder och beskrivningar som helst.
Sollan
Tack! Det verkar vara en Venusta Pendula. Så roligt att få ett namn, ska leta mer.
/sollan
Sommartorparn
CITAT (Sommartorparn @ 29-06-2004, 13:44)
Slå också upp vad som står om denna ros på Odla.nu s roslista.

Jag menade naturligtvis Allt om Trädgårds roslista smile.gif

http://www.alltomtradgard.se/roslistan/

Kul att rosen verkar stämma med beskrivningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon