Full version: vinterförvaring
Johanna99
Hej

Har börjat fundera över vinterförvaring av mina blommor - pelargoner,
fucsior mm. Är det någon som vet vart man kan vända sig för att tex
hyra något utrymme för förvaring?
Jag bor i Uppsalatrakten och har inte möjlighet att själv förvara dem.
TeliaNet
man kan ha dem på ett svalt ljust rum med 0-7*C.
hemma har vi vissa blommor i matkällare utan ljus.
Fenja
Claes, övervintrar ni pelargoner utan ljus också? Blev väldigt intresserad för jag har fövaringsproblem inför vintern!
Mvh
Fenja
TeliaNet
det är min gamla farmor som övervintrar i matkällare. men där är det kanske 10*C.
pratade med henne nu och frågade, hon sa hennes pelargon hade blivit jätte fin nu efter vinterförvaringen.
el_fishko
CITAT (Fenja @ 27-06-2004, 19:20)
Claes, övervintrar ni pelargoner utan ljus också? Blev väldigt intresserad för jag har fövaringsproblem inför vintern!
Mvh
Fenja

mamma förvarade sina i ett uteförråd över vintern, minusgrader och inget ljus och de överlevde bara man inte vattnar dem...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag förvarar mina pelargoner + fuchsior mörkt och runt +5-7C vilket är något för varmt men de brukar överleva ändå. Plantorna ska hållas ganska torra under vintern. Kan man förvara äpplen eller potatis på samma ställe under vintern utan att de skrumpnar brukar det vara så hög luftfuktighet att man inte behöver vattna. Hos mig skrumpnar potatisar och äpplen i förrådet så jag går och skvätter på lite vatten några gånger under vintern + duschar lite vatten på fuchsiapinnarna.
pimpim
Jag övervintrade mina pelargonier i matkällare utan ljus i vintras. Det var första gången och jag var orolig för att de inte skulle överleva. Men de flesta klarade sig och de som inte klarade sig hade kanske dött ändå för de var så små. Men den jag var mest orolig över är en Elinros, där moderplantan är över 100 år och den hade jag ärvt av min mans farmor. Så det var ju lite extra känsla med den. Och den klarade sig biggrin.gif .
Fushia ska jag försöka att övervintra för första gången i vinter och hoppas på att det går bra med samma mörka källare till dom. Är det någon som provat?

Pia
Fenja
Klipper ni ner pelargonerna innan, eller låter ni dem bara vissna ner och klipper på våren? Hur ofta vattnar ni? Jag har alltid övervintrat mina på fönsterbrädan och det har fungerat utmärkt, men nu börjar jag ha lite för många... wub.gif
Mvh
Fenja
Inger GMT
Jag har i många år övervintrat både Pelargoner o Fuchsior mörkt o svalt.
Fuchsiorna klipper jag in o tar bort alla blad. De får en skvätt vatten o dusch någon gång i månaden. Dom flesta överlever.
Pelargoner ställer jag undan som dom är. Inget vatten under vintern. Alla överlever. Tom. engelska Pelargoner.
Förvarar Änglatrumpeter på samma sätt.
Hälsn Inger
Kajsa
I vinter förvarade jag de flesta pelargoner i vårt mörka garage, ca+5 grader och tyvärr hälften dog, dom levde länge men i feb/mars blev det för mörkt eller näringsbrist? Så jag tänker noga fundera på vilka sorter i höst jag ska våga in där igen, tror att ljust och svalt är bäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon