Full version: Var pingla billigast?
Posse
Det kommer papper då och då om att kan man få ringa så mycket man orkar (under kvällar och helger) för en fast summa på några tior i månaden... någon som sett någon webbsida där erbjudanden från olika operatörer redovisas och jämförs? unsure.gif
TeliaNet
jag har rix telecom fritid endast 24kr/mån.
det är post och telestyrelsensområde, pts.se och kolla cint.se/.com de har prislist m.m.
tele2 har ringa gratis på kvällar och hälger och nu även ett som man kan gratis på dagarna.
även rixtel och telia har ringa gratis på dagarna.
titta här:http://www.cint.se/Sweden/asp20/tele_priser_inrikes.asp
glocalnet har ringa gratis till egna kunder för 19kr/mån, och för 10kr till får du ringa gratis till alla PSTN/ATN=fasta telefoner.
fråga på jag svara gärna då detta rör mitt område.
gammelnalle
CITAT (Posse @ 26-06-2004, 11:50)
Det kommer papper då och då om att kan man få ringa så mycket man orkar (under kvällar och helger) för en fast summa på några tior i månaden... någon som sett någon webbsida där erbjudanden från olika operatörer redovisas och jämförs? unsure.gif

Mycket av dessa kampanjer är rena rama lurendrejeriet...

Det finns inget som är "GRATIS"

NÅGON (oftast du ) skall betala... Ring gratis brukar innebära att du istället får betala en startavgift på 30-50öre för varje samtal.....


"så man tjänar in på gungorna, vad man förlorar på karusellerna"

men visst kan man jämföra... för skillnad är det...
MRLINDELL
IP telefoni borde vara gratis, även de lokala samtalen. Så är det i alla länder där telemarknaden avreglerats på rätt sätt och marknadsekonomin fungerar. Sverige är fortfarande ett litet "Sovjetunionen" i många sammanhang trots att vi ofta kallar Norge för det, de ligger dock som god tvåa.
Trots att vi har blivit ombedda av EU att avreglera monopolen finns de fortfarande kvar. Post & telestyrelsen agerade bra vid ett tillfälle när Telia nekades 3G licens, men allt annat har varit tamt och styrt från våra politiker.
Det borde finnas 20-25 matgrossister, 20-25 banker, 20-25 teleoperatörer, 20-25 järnvägsbolag, post, mm mm men alla vet hur det "inte" fungerar. Typ 5 st som har kontrollen och slår sig ihop till karteller och ser till att vi har höga priser, att vi ligger ca 25-27% högre än EU genomsnittet.
Alla dess fussioner som man godtagit i samband med avregleringen har förstört marknaden. EU har FÖRBJUDIT Sverige att slå samman flera Banker, Matgrossister, Teleoperatörer mm mm för att inte få ett system som ännu mera påminner om gamla ÖST där det bara fanns en operatör som kontrollerades av staten.
Posse
CITAT (gammelnalle @ 26-06-2004, 13:43)
CITAT (Posse @ 26-06-2004, 11:50)
Det kommer papper då och då om att kan man få ringa så mycket man orkar (under kvällar och helger) för en fast summa på några tior i månaden... någon som sett någon webbsida där erbjudanden från olika operatörer redovisas och jämförs?  :unsure:

Mycket av dessa kampanjer är rena rama lurendrejeriet...

Det finns inget som är "GRATIS"

NÅGON (oftast du ) skall betala... Ring gratis brukar innebära att du istället får betala en startavgift på 30-50öre för varje samtal.....


"så man tjänar in på gungorna, vad man förlorar på karusellerna"

men visst kan man jämföra... för skillnad är det...

Jag tänkte visst inte på att nämna den obligatoriska start-/kopplingsavgiften, antroligen för att jag tycker att den är helt försumbar i sammanhanget. smile.gif
TeliaNet
med glocalnet så slippar man startavgift till alla glocalnet kunder.
det är dock skanova AB(TeliaSonera Network Sales) som bestämmer utbud och priser för de andra operatörerna(TSP).
""telestyrelsen agerade bra vid ett tillfälle när Telia nekades 3G licens"" så är det inte riktigt. TeliaSonera Networks fick inte bygga med de andra operatörerna utan byggde om det egna nätet. så nu har ju telia UMTS(3G).
Posse
Från "Telia Alltid":
CITAT
Med Telia Alltid ringer du för 0 kr per minut från din hemtelefon till alla Sveriges hemtelefoner, när som helst på dygnet.

Dessutom ringer du billigare till mobiltelefoner och upp till 20 % billigare till utlandet. Telia Alltid är en tilläggstjänst till ditt telefonabonnemang och kostar 65 kronor i månaden. Det enda som tillkommer är en öppnings­avgift på 45 öre per samtal.
Från "Telia Fritid":

CITAT
Med Telia Fritid ringer du för 0 kr per minut från din hemtelefon alla kvällar och helger till alla Sveriges hemtelefoner.

Dessutom ringer du billigare till mobiltelefoner och upp till 20 % billigare till utlandet. Telia Fritid kostar 30 kronor i månaden och det enda som tillkommer är en öppnings­avgift på 45 öre per samtal.
TeliaNet
för närvarande betalar vi 125kr/mån till telia-nära för abonnemanget, men nu så ska vi få det från förvalsoperatören genom Skanova.
MrLindell, du sa att vi inte skulle få ha telefonmonopol, det har vi ju?
TeliaSonera som ägare över accessnätet.
MRLINDELL
Det kommer att bli förändringar. Senast den 1 JULI försvinner bankernas monopol på inlåning, ett krav från EU.
Sverige och Norge är de länder som måste förändra sina system mest för att anpassa sig till EU's regler.
Monopolen kan man inte kohandla med längre. Nu vill Sverige ha allt, även lägre avgifter, mera tid till "avreglering" trots att de hade 5 år innan och 5 år efter har det bara blivit värre på sina håll, på ett sätt som missgynnat de svenska konsumenterna.
Alla ställen där staten har sålt ut till en operatör har priserna rasat i höjden. Man kan alltså inte byta ut staten mot EN operatör eller några få. Se bara vad som händer inom SL (stockholms lokaltrafik). Staten känar på att sälja EL utomlands via vattenfall som även investerar svenska pengar i infrastruktuer utomlands och därmed jobb i utlandet medan de saknas hemma.
Staten är den största boven. TeliaSonera är bara två statliga bolag som har ett ännu större monopol, en ännu större marknad.
TeliaNet
TeliaSonera är enbart ett företag och det är inte statligt ägt.(vad jag vet)
telefoni priserna kostar idag 5 öre/min mot på början av 90 talet då det var omkr 15-20 öre/min.
Posse
ohmy.gif Mycket att studera i Teleprisguiden unsure.gif
MRLINDELL
Men Claes, har du sovit på lektionerna? Samtalstaxan för de som ringer lite har fördubblats tack vare abonnemangskostnader. Inget av det du skriver stämmer.

De största aktieägarna och deras innehav:

Aktieägare Antal aktier Andel av aktier/röster %
Svenska Staten 2 118 278 261 45,3
Finska Staten 891 800 230 19,1
Robur fonder 129 743 930 2,8
SEB fonder 72 999 376 1,6
Nordea fonder 62 379 416 1,3
AMF Pension 54 955 000 1,2
Skandia 51 122 033 1,1
Fjärde AP-fonden 48 817 000 1,0
SEB-Trygg Försäkring 46 768 000 1,0
SHB/SPP fonder 41 775 390 0,9
-------------------------------------------------------------
10 största ägare 3 518 638 636 75,3
Övriga aktieägare 1 156 593 433 24,7
-----------------------------------------------------------
Totalt 4 675 232 069 100%
TeliaNet
jaha då var det visst statligt delvis statligt ägt.
abonnemangsavgiften har ju funnits hela tiden.
det var ju skanovas priser jag tog upp om, går man den vägen som serveceprovider kan man ringa för 5öre/min. utfors hade att man ringer för 5 öre/min 00-06 på dygnet.

de som ringer med telia får betala telias pris, de som ringer med för val genom skanova ringer i vissa fall när hälften så dyrt.
Fenja
Vet någon vilken vilken operatör som är bäst, eller går det inte att svara på så rätt upp och ner?
Mvh
Fenja
gammelnalle
CITAT (Fenja @ 27-06-2004, 19:33)
Vet någon vilken vilken operatör som är bäst, eller går det inte att svara på så rätt upp och ner?
Mvh
Fenja

Tyvärr Fenja.... du måste själv ta reda på vilken som passar just ditt sätt att ringa på.
OM det fanns en som var BÄST!!!! skulle alla välja den....
Du nåste veta om du ringer många korta samtal, långa samtal, utrikes, till mobil, osv.... därefter kan du börja jämföra...

Allt KANSKE inte bara handlar om pris ???????
Hur är det med tillägsstjänster? Specificerad räkning... (Blev jag själv "blåst på" när jag bytte operatör...)
Kundservice? (där jag anser att Telia är oöverträffade...)

björn
TeliaNet
telia- bäst felavhjälpning och pålitligast, men också dyrast.
vi sparade ca 300kr/kvartalet på att byta till rix telecom.
de är billigare än tele2 och om jag värvar dig som kund får vi båda 50kr gratis telefoni. de har precis samma utbud som telia och tele2 genom skanova.
glömde säga att de inte har bindningstider heller. wub.gif
MRLINDELL
Telia's kundservice är en katastrof!
TeliaNet
CITAT (MRLINDELL @ 28-06-2004, 10:23)
Telia's kundservice är en katastrof!

visst är det många knapptryckningar innan man kan prata med nån, men vadå katastrof?
MRLINDELL
Du är nummer 73 i kön, vi tar snart emot ditt samtal, var god vänta ....

Vad är god service? Man skall inte behöva bli skelett innan man kommer fram.
TeliaNet
jo det kan ju bero på felavhjälpningen som ligger på samma nr m.m. ledningstest kan våran "gossen ruda" göra hem till dig utan telfon kö.
jag har ringt flera gånger till rix telecom och endast en gång har det varit 1 framför i kön, det kallar jag service.
Fisan
Telia=felia! tongue.gif Kan ingen bygga ett till telefonnät? I vintras hade vi problem med våra ledningar (luft). Det brusade o sprakade o vi hörde inte vad som sas i andra änden. Jag tror att Flextronics var ute fem-sex gånger innan felet var avhjälpt. mad.gif De mätte o sa att mätningarna var jättebra... Visst, tills nästa dag då det brusade igen. Till sist kom det då en som förklarade att det var databruset som hördes i telefonen, åkte bort till en telefonstation o bytte en detalj o sen har det inte varit några problem...
TeliaNet
flex får 600 kr för varje uppdrag de utför åt TS, så där gick ett par 3000kr biggrin.gif
gammelnalle
Det går inte att jämföra telia/flextronics service på det fasta telenätet med tex rix eller något annat TRÅDBUNDET nät....

DET är telia som äger ledningar och servicen.... (och DET kan man ha synpunkter på)

samma fel skulle ha blivit om man hade rixs, telenordia, glocal och vad de nu heter...

går en ledning eller en pryl i stationen KAN INTE dessa åtgärda felet.

Att jag lovordat telia beror på att JAG fått omedelbar hjälp. Bl.a. för 2 eller 3 vintrar sedan när snön raserade ledningarna på annandagen....
Samma dag hade vi telefon.
Samma sak när man ringer support: Det är kö , du är nr 25 , vi beräknar att väntetiden är 11min . OCH DET STÄMMER , inte som hos andra (inte nödvändigtvis telebolag) : Det är fortfarande kö, var god och vänta....

VET jag att det tar 10min att vänta kan jag göra annat under tiden (i närheten av telefonen)

Men det är bara hur jag har upplevt telia... andra har säkert andra upplevelser... MEN visst måste BÅDA sidor få omtalas?? Inte bara de negativa???


smile.gif smile.gif smile.gif
TeliaNet
för alla som inte vet, så här är det; Telia har nät och abonnemangen.
flextronix och comcarta/swedianet utför service på nätet åt T.S.
Skanova(T.S-Network-Sales) är telia-nät och produktion, där de andra operatörerna hyr in sig på telias nät.
alltså blir det nåt krux så ringer man 90200 för felavhjälpning och om man har annat operatörsförval ringer man dem när man har frågor om räkningen.

i framtiden kommer man att fa abonnemangsavgiften från förvalsoperatören, då skanova säljer abbonnemanget direkt till förvals-operatören.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon