Ann i Göteborg
Läser i senaste Beskärningsboken av Vollbrecht/alm/vretman att Forsythian kan/skall underhållsbeskäras genom att avlägsna 1-2 av de äldsta/tjockaste grenarna per år genom "total nedskärning". Nu undrar jag var jag sågar - direkt ovan marknivå eller hur högt över? T.ex. Hassel beskärs ju på samma sätt, men ca 10 cm ovan mark och Korallkornell ytterligare en bit upp.

Forsythian är gammal och har inte beskurits sedan vi flyttade in i huset för 8 år sedan - kanske inte tidigare heller.

Imorse var det -12 grader och inget snötäcke, kan jag ta en av grenarna (stamdiameter ca 5 cm) ändå eller riskerar jag uttorkning? Det kliar i fingrarna att börja fördriva några kvistar....
Cilla
Jag har beskurit forsythia på två sätt, och tycker det stämmer med beskärningsbokens tips:

Om busken blivit kal och gles med grova grenar beskär jag innan bladsprickningen. Tar hela grova grenar därifrån de kommer (invid annan gren eller från marken så långt ned som möjligt). Vissa startar om sin forsythia helt på detta sätt, men jag tycker det är trist att vänta i så många år innan busken tar sig och får blom, och det är dessutom ofta helt onödigt.

Vanlig underhållsbeskärning gör jag efter blom. Tar bort några av de äldre grenarna, gamla knotiga blomgrenar, några av dem som inte skjuter sidoskott, inte kom med årsskott förra året. Beskär några av förra årets skott där jag vill att de ska förgrena sig under sommaren.

Om du också har -10 grader och kallare tycker jag det är lite för tidigt för beskärning. Om du vill gallra bland grövre grenar är det bättre att vänta till dess temperaturerna är lite mildare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon