Full version: Mobilskojeri
Nellie
På min dotters uppdrag skulle jag fixa en kameramobil på lunchen, den skulle kosta max 800 kr, som hon duktigt sparat ihop.

Eftersom jag inte kan något om mobiler, var killen i affären mkt. hjälpsam.
Jag var mycket tydlig när jag sa att vi ville ha en mobil med kamera, samt
att användas till SMS, min dotter ringer inte.

Han erbjöd mej en som var operatörsbunden i 12 månader, med en avgift på 60 kr/månad=720 kr, ( hon fick 80 kr kvar!).
Som grädde på moset fick hon en samtalspott på 500kr, nu kostade den bara 220 kr!

Igår kom första fakturan från VODAFONE på 384 kr?!,
hon skulle ju få 500 kr!!
Jag ringde upp affären direkt, säljaren var mycket otrevlig och arrogant, han tyckte vi borde vara nöjda, vi har ju fått en telefon för under 800 kr.

Vad skall min dotter med 500 kr i samtalspott?, vi köpte ju en telefon avsedd för SMS. VODAFONE var shyssta och satte in 135 kr på hennes abbonnemang, en liten kompensation.

Jag har idag skickat in Dagens Ris till vår lokaltidning.

Gud vad trött jag blir på sånt här.

Nellie
mad.gif mad.gif
el_fishko
lyssna aldrig och lita aldrig fullt ut på försäljare, är du dessutom okunnig inom området kan du räkna med att bli lurad. ta hem papprena och läs igenom dem i lugn och ro innan du köper en vara.
TeliaNet
köp aldrig nåt med abonemang och bindningstider.
byt till djuice så ringer du för 1.63/m och sms 63 öre.
andreas i uppsala
Det är ganska-väldigt vanligt att mobiloperatörerna håller på så här. Det är därför väldigt viktigt att läsa igen om allt innan man tecknar sitt abbonemang. Kamerorna på mobilerna är inte särskilt bra(men roliga).Medel ligger på 0,1-0,3 megapixlar men nya är på väg med 1-3 megapixlar!!

Jag lämnade igår in min halvnya mobiltelefon(SE Z600) till butiken där jag köpte den ifrån. Den la helt plötsligt av för några nätter sedan(batteriet) Lite dåligt tycker jag men det är lugnt det är en sonyericsson. Det var bara att gå till butiken och lämna in den där och de skickade iväg den till sonyericsson. Sonyericsson är mycket bra på det. Jag hade förväntat mig lite bättre kvalité´på den men det var väl såna här barnsjukdomar som alltid uppkommer när man köpte mobilen när den var ny.

Lycka till, hoppas det löser sig
Nellie
Tack alla "goa" för ert stöd!

biggrin.gif Nellie
Zanna
Varför kräver ni inte de 500 kr som lovades i potten? Om de inte går att använda för SMS så kan ni ju ringa för dem?

När jag förlängde mitt abonnemang (blev billigast eftersom jag också ville ha ny mobil för säkerhets skull) så la de inte in de 500 kr som lovades utan jag fick ringa och säga till. Jag ringde direkt till Comviq, gick inte via försäljaren.

Det är verkligen en jungel med allt som finns, oavsett produkt eller tjänst. Jag kollar alltid med Råd och Rön (Konsumentverkets tidning) om de testat produkter jag är intresserad av, då får man information så man vet vad man ska tänka på och kan också ta del av deras åsikter. Kan varmt rekommendera den tidingen (kostar ca 180 kr per år)!
el_fishko
CITAT (Zanna @ 23-06-2004, 12:23)
Varför kräver ni inte de 500 kr som lovades i potten? Om de inte går att använda för SMS så kan ni ju ringa för dem?

När jag förlängde mitt abonnemang (blev billigast eftersom jag också ville ha ny mobil för säkerhets skull) så la de inte in de 500 kr som lovades utan jag fick ringa och säga till. Jag ringde direkt till Comviq, gick inte via försäljaren.

Det är verkligen en jungel med allt som finns, oavsett produkt eller tjänst. Jag kollar alltid med Råd och Rön (Konsumentverkets tidning) om de testat produkter jag är intresserad av, då får man information så man vet vad man ska tänka på och kan också ta del av deras åsikter. Kan varmt rekommendera den tidingen (kostar ca 180 kr per år)!

De fick (som jag förstod det...) 500kr att ringa för, men nellie hade speciellt sagt att mobilen inte skulle användas att ringa för utan för att skicka SMS.
Mocca
Ta med telefon, avtal osv och gå till affären och säg att det här var inte vad som var överenskommit. Du sa speciellt ifrån om att hon skulle ha den till SMS och inte till samtal. Hänvisa till Konsumentköplagen 16 §, 2 st, punkt 2 (om inte annat följer av avtalet, skall varan vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål). Detta är i och för sig en dispositiv regel, men ni sa ifrån specifikt om SMS:andet. Detta räknas som ett konkret fel. Du kräver vidare hävning av avtalet enligt samma lags 22§.
anna.
när jag köpte ny telefon för några veckor sedan var den stendöd. den gick inte att slå på, inte att ladda, ingenting. gissa om jag blev besviken! nästa dag gick jag tillbaka med den till siba, och de bytte den direkt utan krångel. jag som trodde att jag skulle behöva slåss för kung och fosterland för att få en ny, fungerande mobil, men det gick helt smärtfritt. lite konstigt egentligen att man blir så glad av saker som egentligen ska vara självklara... unsure.gif
evarina
Fattar inte, är det inte samma "konto" som man belastar med både samtal och sms. Kan man inte använda sin "samtalspott" för sms??!! Ring och fråga igen!

Tror också man antingen ska ta med någon "expert" eller ta hem papprena och läsa i lugn och ro när det gäller mobiltelefoner.
Zanna
CITAT (el_fishko @ 23-06-2004, 12:47)
De fick (som jag förstod det...) 500kr att ringa för, men nellie hade speciellt sagt att mobilen inte skulle användas att ringa för utan för att skicka SMS.

Jo visst men det Nellie skrev var att de fick en kompensation i stället. Att nöja sig med en kompensation på 138 kronor är ju 362 kr mindre än de lovades.
Nellie
Nu har jag, Nellie och min dotter löst det så här, lite tack vare er.

Jag ger min dotter 500 kr.

När vi blir fria från operatören i maj 2005, byter vi SIM kort med varann, jag ringer bara och har nytta av samtalspotten, jag har idag TELIA kontant, hon kan sedan välja vilken operatör som helst, tex. djuice för 63 öre/SMS
tipstack till TeliaNet!

Så utan att affären och VODAFONE vet så har vi nu tjänat ca: 130 kr på affären.

Passa på att hälsa till er alla, EN RIKTIGT GLAD MIDSOMMAR!

Nellie
wub.gif
TeliaNet
djuice kostar 175kr i startavgift för kontantkortet, men de får du tillbaka att ringa för. + inga bindningstider. rolleyes.gif
Nellie
Kanooon !

Nellie
TeliaNet
glömde säga:
djuice är ett varumärke som tillhör telenor mobelie AB.
djuice är en MSP i tele2comviqs gsm nät som växlar i kista. alltså har de samma täckning som tele2comviq.
anncharlotte
Vad bra att det löste sej ! Tror annars att det är mycket bättre att gå till affären och klaga än att ringa, det är så lätt att avfärda någon i telefon. Dom flesta affärer vill inte ha missnöjda kunder i butiken ( det kan påverka försäljningen !) och brukar vara mer hjälpsamma om man kommer dit.
Men eftersom jag har en son som nyss börjat jobba innom branchen så har jag mer än tidigare insett hur otroligt säljinriktat det är. Det handlar bara om siffror hela tiden. Otrevligt mycket tycker jag, att göra ett bra jobb handlar bara om att sälja, sälja ...............till varje pris.
Statistik på allt, för hur mycket naturligtvis, hur många varor i snitt per kund, försäkringar, kort mm. mm. Därimot har jag inte hört talas om att dom för statistik på hur många kunder som kommer tillbaka. Kanske skulle vara en god ide !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon