ALa
frågade i avd för träd, men kanske det här passar bättre ??


Oj, i helgen fick jag Stella Prunus Avium, sötkörsbärs, i present, gulliga kompisar men ojoj läste att trädet blir 20 m högt och 8 m brett..fick inte byta på Plantagen till ett mindre och svagväxande....

nu har jag bryderi kring var jag ska plantera trädet, för det kommer ju att skugga grannens tomt eller vår uteplats om jag sätter på fel ställe, så nu fudnerar vi på att sätta vid gatan...

nån som har erfarenhet och tips?
/ Anna
Lajo
Hej.

Jag köpte ett Stella till mina kompisar för på "min" plantskola sa de att det är det sötkörsbär som bäst passar den lilla trädgården läs mer på länken
Alltomträdgård.se
/Lasse
Jan af Lisö
Kolla på den lilla lappen som sitter på trädet vad det har för grundstam:

Är det Prunus Avium (Fågelbär) så blir nog trädet över 10 meter högt och med lika stor diameter. I så fall har dina vänner gjort ett misstag. Dessutom så växer bigarråer med ca 50 cm/år, så trädet blir stort snabbt.

Är det däremot Gisela5, så blir inte trädet större än 3 meter med lika stor dimeter. Då passar den perfekt på tomten. Det är mycket vanligt att just Stella säljs på Gisela 5 stammen.

Sen kan det vara Colt (ovanligt, men finns), då blir det väl någonstans mitt emellan, med sämre härdighet.
ALa
ja , där ser man..... det vi har är Prunum Avium, så vi får nog beskära det i sinom tid.... jag grävde på framsidan men där gick det inte att få hålet djupt nog, så på baksidan står det, men då får det väl beskäras så småningom eftersom detär så starkväxande...ska berätta för kompisarna, inte lätt för dem veta!

tack för svaren / AL
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon