carren
Ofta sätter ju plånboken stop för de mer grandiosa trädgårdsdrömmarna, eller i alla fall fördröjer dem lite... Som nybliven trädgårdsägare har jag förstås fallit i "vill ha allt och det NU-fällan". Vänta 10 år tills den lilla pytteplantan blivit stor, näe, eller?

Är det någon som köpt ett färdigformat buxbomsklot? Ungefärlig strolek och pris? Hoppas det inte är en alltför närgången fråga.
bea
Jag har sett priser från 150:- (IKEA) till 500:- (något större i o f s). Själv köpte jag ett i Paris för 4 euro och släpade hem i våras. Visst är de fina - har hört att de växer oerhört långsamt. Om någon har skötseltips för att få det att må som bäst så skriv gärna några rader om det här.
/bea
renate
Jag har "tillverkat"alla mina buxbomklot själv,från stickling till klot,de är inte så stor och det tar några år tills de har växt till sig,men roligt är det.Jag har ett litet uppstammat som blev brun på ena sidan,säkert för starkt vårsol för det bruna är bara på östsidan,plantan står på norrsidan av huset,hoppas jag kan rädda det.Nu till midsommar skall jag klippa alla,då sätter jag nya sticklingar,det är alledes gratis och spännande.Nu har jag planterat en buxbomshäck av rotade sticklingar.Vad ett ferdig klot kostar har jag ingen aning om,står de i kruka måste man tar in den över vintern. rolleyes.gif tongue.gif
Det var inte mycket till svar på din fråga.
Renate
Hellan
Det är supersnyggt med buxbomsbollar! Är också nyfiken på vad det kostar, skulle vilja ha utanför min ytterdörr i snygg kruka.
wolkenkrabber
jag satte buxom förut alla tog sig även om dom var seg, roligt att som rotar sig fort, nu ska jag försöka att få mig sticklingar av buxus sempervivens eller vad den heter om jag lite blandar ihop dom, den är mer starkväxande och har stora blad
MRLINDELL
Stora klot som "basketbollar" mm kostar en hel del, såg ett pris på 1.500 sek på Plantagen. Min har jag satt i kruka förra året av 4 st häckplantor 'Sempervirens' för 28 sek /st och klippt i år. Inget perfekt klot men nästa år blir det ett typ 1.500 klot.
Det växer långsamt men ändå tillräckligt fort och förädlingsvärdet är högt! Det lönar sig alltså att göra ett själv och är inte alls svårt att klippa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon