gammelnalle
Stod i affären och skulle KÖPA gurkor... (jag skyller på att de inte är mogna ännu... sleep.gif sleep.gif i mitt grönsaksland... kanske beroende på att jag inte sått några ....)
Nåväl: Godegårdens billiga, stod tydligt ursprungsland Tyskland.
Men Önos och Felix.. där lyste ursprungsland med sin frånvaro....

Svenska gurkor ??? Nja... DÅ tror jag man hade skrivit det....

och åtminståne jag VILL köpa svenskt... även om de är dyrare,,, men jag vill inte bli lurad.

Någon som har någon synpunkt ?? EXPERTSVAR letar jag inte efter... "för vissa saker måste man vara expert på för att inte begripa..." (hmmm har nog fått citat på hjärnan... unsure.gif )
*Felix matte*
Jag köper gurkor från Hietalas handelsträdgård i Tornedalen.
Jättegoda!... där var jag på studiebesök när jag gick i småskolan
Vi fick alla plocka var sin gurka och där fanns skålar med strösocker som vi doppade gurkan i och sen tog en tugga... Muuuummmms! wub.gif
Men numera har jag inget socker till tongue.gif
Copycat
Svenska Tomater har jag sett, men Gurkor....?? Jag har faktiskt inte en aning om var den kommer ifrån. Är det någon smakskillnad på om det är Svenskt eller inte. Tomaterna kostade 14.95 och var Svenska, lika mycket kostade dom Holländska. Jag måste få säga att dom Svenska Tomaterna faktiskt inte var vidare goda. Torra och sladdriga i köttet, jag som trodde att svenska skulle vara bättre. Jag har Fyra Coktailtomater i hinkar, som jag hoppas att det blir goda Tomater av. wub.gif Gurka? det överlåter jag till dom som KAN odla. Jag köper mina färdiga tongue.gif
estet
Här äts det också Hietalas gurkor! smile.gif
Potatisen vi köper kommer ännu närmare ifrån, 1.5 mil.
gammelnalle
......så jag skrev till Önos och Felix och frågade...

här svar från procordia (om DET är FELIX eller ÖNOS framgår inte och JAG vet inte....)

CITAT
Anledningen till att vi har tagit bort ursprungslandet på burkarna är för
att v inte ska vara låsta vid svenska gurkor vid dålig skörd.

Vi har under alla dessa år aldrig behövt använda oss av importerade gurkor,
men skulle skörden något år bli dåligt i Sverige måste vi säkerställa vår
produktion.




ett svar så bra som något... men ganska diffust??? eller???

jag anser fortfarande att det borde stå ursprungsland...
Eva i Västerås
Visst, Gammelnalle.
Håller fullständigt med.
Jag försöker köpa även konserver och sådant som är lokalodlat och -producerat. Annars kravodlat och rättvisemärkt där sånt står att finna. (Och är bra i smak och åtminstone rimligt i pris.)
Varför man inte ska kunna märka med ursprungsland tycker jag är skumt. Kan man inte skriva nya etiketter så kan man väl sätta på en extraetikett med ursprungsland de år (som tydligen ännu inte varit!) då det inte finns svenska gurkor att uppbringa.
Kravmärkta gurkor är förresten märkta. Det måste dom vara.
renate
Jag tror Gammelnalle tala om inlagda gurkor,jag tycker önos är godast 'Mor Annas gammaldags' tror jag de heter,att de är svenskodlat,desto bättre.Färsk gurka köper jag svensk om det finns,nu på sommaren odlar jag egna i växthus; de är goda helt giftfritt, bara jord och lite hästskit.
Renate laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon